SÉNAT DE BELGIQUE | BELGISCHE SENAAT | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Session 2012-2013 | Zitting 2012-2013 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13 décembre 2012 | 13 december 2012 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Question écrite n° 5-7563 | Schriftelijke vraag nr. 5-7563 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
de Nele Lijnen (Open Vld) |
van Nele Lijnen (Open Vld) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
à la secrétaire d'État à l'Asile et la Migration, à l'Intégration sociale et à la Lutte contre la pauvreté, adjointe à la ministre de la Justice |
aan de staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding, toegevoegd aan de minister van Justitie |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Projets TIC à grande échelle - Coût - Appel à Fedict ou à une entreprise externe - Accords de coopération - Perception par le personnel | Grootschalige ICT-projecten - Kostprijs - Beroep op Fedict of extern bedrijf - Samenwerkingsverbanden - Perceptie door personeel | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ministère application de l'informatique administration électronique informatique de gestion |
ministerie toepassing van informatica elektronische overheid bedrijfsbeheerssysteem |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7547 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7548 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7549 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7550 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7551 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7552 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7553 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7554 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7555 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7556 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7557 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7558 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7559 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7560 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7561 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7562 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7564 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7565 |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7547 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7548 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7549 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7550 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7551 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7552 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7553 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7554 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7555 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7556 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7557 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7558 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7559 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7560 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7561 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7562 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7564 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7565 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
________ | ________ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Question n° 5-7563 du 13 décembre 2012 : (Question posée en néerlandais) | Vraag nr. 5-7563 d.d. 13 december 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Il a été beaucoup question, voici quelque temps, du projet dit eHR. Celui-ci avait pour objectif une informatisation complète de la gestion du personnel des services publics fédéraux. Le projet a été lancé en 2007. Cinq ans plus tard, il s'avère qu'il est loin d'être réalisé. On doit à présent tout reprendre depuis le début. Depuis 2007, 22 millions d'euros environ ont déjà été consacrés au projet et les coûts vont encore augmenter. Je ne puis que me réjouir de l'utilisation croissantes des applications informatiques au sein des services publics : cela rend le fonctionnement de l'administration plus efficace, plus rapide et plus accessible. Cela favorise la communication et permet à l'administration de travailler en toute transparence. Les nouvelles applications informatiques sont dès lors nécessaires. Cela ne signifie toutefois pas que toutes les dépenses consenties en matière de TIC apportent l'amélioration souhaitée en termes d'efficacité. Une préparation approfondie, une implémentation efficace et une évaluation (intermédiaire) correcte restent très importantes. Je souhaiterais dès lors vous poser quelques questions à ce sujet : 1) Des projets TIC (à grande échelle) ont-ils été réalisés ces dernières années au sein de votre département ? Dans l'affirmative, quel était leur coût ? Le but visé a-t-il été atteint dans le délai préalablement défini et dans le respect des estimations de coût ? 2) Si des projets ont été réalisés: a-t-on fait appel à Fedict ou à une entreprise externe ? Avez-vous envisagé de recourir à une entreprise externe ? Pourquoi a-t-on choisi Fedict ou une entreprise externe ? 3) Si des projets TIC ont déjà été réalisés : cela s'est-il fait en concertation ou en coopération avec d'autres départements ou services publics fédéraux ? 4) Si des projets ont été réalisés dans le cadre des TIC, quelles en étaient les raisons principales ? Le projet a-t-il été perçu comme souhaitable ou nécessaire par le personnel ? |
Een tijd geleden was er veel ophef over het zogenaamde eHR-project. Het doel was de volledige informatisering van het personeelsbeheer van de federale overheidsdiensten. Het project werd opgestart in 2007. Vijf jaar later blijkt dat het project allesbehalve is gerealiseerd. Nu moet men vanaf nul herbeginnen. Sinds 2007 werd al ongeveer 22 miljoen euro aan het project besteed en de kosten zullen nu nog verder oplopen. Ik kan het toenemende gebruik van informaticatoepassingen binnen de overheid alleen maar toejuichen: het maakt de werking van de overheid efficiënter, sneller en toegankelijker. Het bevordert de communicatie en stelt de overheid in staat om transparant te werken. Nieuwe toepassingen op het vlak van informatica zijn dan ook nodig. Dit betekent echter niet dat elke kost die in het kader van ICT wordt gemaakt, ook de gewenste verhoogde efficiëntie en effectiviteit oplevert. Een grondige voorbereiding, een degelijke implementatie en een correcte (tussentijdse) evaluatie blijven zeer belangrijk. Daarom had ik u graag enkele vragen gesteld omtrent dit thema: 1) Zijn op uw departement de jongste jaren (grootschalige) projecten uitgevoerd in het kader van ICT? Zo ja, wat was de kostprijs van deze projecten? Werd het vooropgestelde doel bereikt, en dit binnen de vooraf bepaalde tijd en kostenraming? 2) Indien er projecten uitgevoerd zijn: werd hiervoor een beroep gedaan op Fedict of op een extern bedrijf? Heeft u een extern bedrijf overwogen? Waarom de keuze voor Fedict of een extern bedrijf? 3) Indien er ICT-projecten zijn uitgevoerd: gebeurde dit in overleg of in samenwerking met andere departementen of Federale Overheidsdiensten? 4) Indien er projecten zijn uitgevoerd in het kader van ICT: wat waren de belangrijkste redenen? Werd het project als wenselijk of noodzakelijk ervaren door het personeel? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Réponse reçue le 12 mars 2013 : | Antwoord ontvangen op 12 maart 2013 : | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L’honorable membre trouvera ci-après la réponse à ses questions. Office des Étrangers Les dernières années, il n’y a pas eu de projets ICT à grande échelle au sein de l’Office des Étrangers. Commissariat général aux réfugiés et aux apatrides Il n’y a pas eu de projets ICT à grande échelle au sein du Commissariat général aux réfugiés et aux apatrides. Le CGRA est partie impliqué (en tant que client) dans un projet de mise à jour de la plate-forme « eCommunities », gerée par le Service public fédéral (SPF) P&O en collaboration avec Smalls. Conseil du Contentieux des Étrangers Les dernières années, il n’y a pas eu de projets ICT à grande échelle au sein du CCE. Fedasil Je vous donne une liste des projets au sein de Fedasil. • ASW
Budget 2006-2012 ASW 944 985 euros
• Windoc
Budget 2008-2011 Windoc 90 499 euros • JAP
Budget 2010-2012 Jap 90 435 euros • Agrato
Budget 2010-2012 Agrato 504 553 euros
• Consolidation de l’infrastructure de communication de Fedasil
Remplacement des lignes internet 50 000 euros Remplacement des centraux téléphoniques 75 000 euros Remplacement des switchs 14 000 euros
Remplacement des lignes internet 50 000 euros Remplacement des centraux téléphoniques 120 000 euros Remplacement des switchs 20 000 euros
Budget 2013 Nouveau site internet 20 000 euros
Budget 2011-2012 Remplacement de 25 serveurs de type Rx 300 s6 et S7 149 178 euros
Budget 2012 Serveurs linux Redhat vers Debian 0 euros Mail Domino 6,5 vers 8,5 (achat licences pour 4 ans) 168 000 euros
Operating système (Windows XP vers version 7) 63 000 euros Total 231 000 euros Service public de programmation (SPP) Intégration Sociale, Lutte contre la Pauvreté et Économie Sociale 1. Le SPP IS a réalisé depuis 5 dernières années les grands projets suivants, pour les montants budgétaires et avec les résultats décrits ci-dessous :
2. Pour la migration de la bureautique du SPP IS vers les Shared Services de la Chancellerie, le projet a été pris en charge par FEDICT – qui administre la plateforme des Shared Services. Les autres projets ont été réalisés pour la plupart par SMALS, FEDICT ne disposant pas de capacités de développement suffisantes pour de tels développements, ou par une firme sélectionnée sur base d’une procédure de marché public régulière. 3. Les projets ci-dessus exposés sont spécifiques au SPP IS et se prêtaient mal à un partage avec d’autres administrations, sauf le projet de réforme de l’aide médicale qui est effectivement partagé entre de nombreux intervenant et qui, en tant que projet de simplification administrative de dimension fédérale, a été largement subventionné par l’ASA. 4. Les projets informatiques du SPP IS sont prévus et budgétés lors de l’élaboration de son plan de management. Ils font donc l’objet d’une large concertation dans laquelle sont impliqués non seulement le Cabinet et le comité de direction du SPP IS mais aussi les agents de toute l’organisation ainsi que les clients qui participent à la définition des besoins et du scope des projets, et qui peuvent aussi intervenir pendant la réalisation de ceux-ci dans des groupes utilisateurs dans une approche de co-design. Les projets ICT du SPP IS sont donc largement concertés tant en interne qu’avec les partenaires extérieurs l’extérieur avant d’être mis en œuvre. |
Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op haar vragen. Dienst Vreemdelingenzaken De afgelopen jaren waren er geen grootschalige ICT projecten bij de Dienst Vreemdelingenzaken. Commissariaat-Generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen Het Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen (CGVS) voert geen grootschalige ICT-projecten uit. Het CGVS is wel betrokken partij (als klant) in een project van update van het platform “eCommunities”, beheerd door de FOD P&O in samenwerking met de Smalls. Raad voor Vreemdelingenbetwistingen De afgelopen jaren waren er geen grootschalige ICT projecten bij de RVV. Fedasil Ik geef u een overzicht van de projecten binnen Fedasil. • ASW
Budget 2006-2012 ASW 944 985 euro
• Windoc
Budget 2008-2011 Windoc 90 499 euro • JAP
Budget 2010-2012 Jap 90 435 euro • Agrat
Budget 2010-2012 Agrato 504 553 euro
• Consolidatie van de telecommunicatie-infrastructuur van Fedasil
Budget 2010-2012 Vervanging van internet lijnen 50 000 euro Vervanging van de telefooncentrales 75 000 euro Vervanging van de switches 14 000 euro
Vervanging van internet lijnen 50 000 euro Vervanging van de telefooncentrales 120 000 euro Vervanging van de switches 20 000 euro • Nieuwe Internetwebsite
Budget 2013 Nieuwe Internet website 20 000 euro • Vervanging van de servers Budget 2011-2012 Vervanging van 25 serveurs type Rx 300 s6 et S7 149 178 euro • Vervanging van de software
Budget 2012 Serveurs linux Redhat naar Debian 0 euro Mail Domin6.5 vers 8.5 (licenties aangekocht voor de komende 4 jaar) 168 000 euro Budget 2013 Migratie besturingsystemen (Windows XP naar versie 7) 63 000 euro Programmatorische Overheidsdienst (POD) Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding en Sociale Economie 1. In de laatste vijf jaar heeft de POD MI de volgende grote projecten gerealiseerd, voor de begrotingsbedragen en met de resultaten die in het onderstaande overzicht zijn vermeld :
2. De migratie van de informatica-infrastructuur van de POD MI naar de Shared Services van de Kanselarij werd uitgevoerd door FEDICT, die het platform van de Shared Services beheert. De meeste andere projecten werden uitgevoerd door SMALS, omdat FEDICT niet over voldoende ontwikkelingscapaciteiten beschikt voor dergelijke ontwikkelingen, of door een firma die werd gekozen op basis van een rechtsgeldige overheidsopdrachtenprocedure. 3. De hierboven opgesomde projecten zijn specifiek voor de POD MI en konden dan ook moeilijk worden uitgevoerd in samenwerking met andere administraties, met uitzondering van het project voor de hervorming van de medische hulp, dat dan ook werd uitgevoerd in samenwerking met verschillende betrokken partijen en dat ruim werd gesubsidieerd door het ASA, als project inzake administratieve vereenvoudiging op federaal niveau. 4. De informaticaprojecten van de POD MI worden gepland en gebudgetteerd bij de opmaak van het managementplan. Ze zijn dan ook het voorwerp van breed overleg, waarbij niet enkel het Kabinet en het Directiecomité van de POD MI worden betrokken, maar ook de personeelsleden van de hele organisatie en de klanten die mee de behoeften en de scope van de projecten bepalen en die in gebruikersgroepen ook kunnen ingrijpen tijdens de uitvoering ervan, in het kader van een co-design-aanpak. Over de ICT-projecten van de POD MI wordt dus breed overleg gepleegd, zowel intern als met de externe partners, alvorens ze worden uitgevoerd. |