SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
________________
28 février 2013 28 februari 2013
________________
Question écrite n° 5-8357 Schriftelijke vraag nr. 5-8357

de Bart Laeremans (Vlaams Belang)

van Bart Laeremans (Vlaams Belang)

à la ministre des Classes moyennes, des PME, des Indépendants et de l'Agriculture

aan de minister van Middenstand, KMO's, Zelfstandigen en Landbouw
________________
Missions accordées à des bureaux d'avocats - Réglementation - Aperçu Opdrachten gegund aan advocatenkantoren - Regelgeving - Overzicht 
________________
avocat
ministère
marché de services
aide judiciaire
marché public
advocaat
ministerie
dienstverleningscontract
rechtsbijstand
overheidsopdrachten
________ ________
28/2/2013Verzending vraag
29/3/2013Antwoord
28/2/2013Verzending vraag
29/3/2013Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8350
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8351
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8352
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8353
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8354
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8355
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8356
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8358
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8359
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8360
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8361
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8362
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8363
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8364
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8365
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8366
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8367
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8368
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8350
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8351
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8352
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8353
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8354
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8355
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8356
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8358
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8359
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8360
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8361
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8362
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8363
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8364
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8365
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8366
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8367
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8368
________ ________
Question n° 5-8357 du 28 février 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-8357 d.d. 28 februari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sous le gouvernement Verhofstadt II, le bureau d'avocats Uyttendaele, Gérard et Associés s'est retrouvé au centre d'une tempête politique lorsqu'il est apparu qu'il se voyait confier de très nombreuses affaires par différents départements fédéraux. On pouvait se demander si la réglementation relative aux marchés publics avait été respectée et s'il n'y avait pas de confusion d'intérêts, Maître Uyttendaele, époux de madame Onkelinx, n'étant évidemment pas un spectateur neutre.

Par dessus le marché, la fuite d'un courriel erronément adressé a montré que maître Uyttendaele exhortait ses contacts au PS à lui donner encore davantage de dossiers. Comme si sa position dominante à l'échelon fédéral ne suffisait pas, il souhaitait une part encore plus importante aux niveaux régionaux et communaux. Il citait entre autres la Région wallonne, la Région de Bruxelles-Capitale, la Communauté française, les villes de Bruxelles, Charleroi et Mons, la SNCB, la Poste, Belgacom et diverses institutions d'utilité publiques, pararégionales et para communautaires.

De 2006 à 2009, les parlementaires ont posé de nombreuses questions à ce sujet, mais la question d'une possible confusion d'intérêts, ou d'un éventuel traitement de faveur dudit cabinet, n'a jamais été élucidée au fond.

Nous sommes quatre gouvernements plus tard, mais le cabinet Uyttendaele, Gérard et Associés gagne encore un pactole grâce aux nombreuses affaires qui lui sont confiées par les autorités, et l'épouse du premier nommé a fait partie de tous ces gouvernements, y compris le présent. Le problème reste donc aussi actuel que sous l'ère Verhofstatdt.

1) Depuis que le gouvernement est en fonctions, à quels cabinets d'avocats votre département ou des divisions de celui-ci ont-ils fait appel ? Combien de dossiers a-t-on confiés à chacun, et pour quels honoraires ?

2) Les révélations sur l'époque Verhofstadt II ont-elles conduit votre département à revoir ou à préciser la réglementation ? Si oui, dans quel sens ?

 

Tijdens de regering Verhofstadt II kwam het advocatenkantoor Uyttendaele, Gérard & co in een politieke storm terecht, toen bleek dat dit kantoor zeer veel opdrachten kreeg van verschillende federale ministeries. Het was toen niet duidelijk of daarbij de regels inzake openbare aanbestedingen waren gerespecteerd, en het was evenmin duidelijk of er geen belangenvermenging in het spel was. Meester Uyttendaele was als echtgenoot van mevrouw Laurette Onkelinx natuurlijk geen neutrale buitenstaander.

Alsof dat nog niet erg genoeg was, lekte kort daarop een verkeerd geadresseerd mailbericht uit, waarin meester Uyttendaele zijn contacten binnen de PS aanspoorde om hem nóg meer opdrachten toe te spelen. Zijn toppositie op het federale niveau was nog niet voldoende, hij wilde ook een nóg groter deel van de opdrachten van de verschillende regionale en stedelijke niveaus. Hij noemde onder andere het Waals Gewest, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de Franse Gemeenschap, de stad Brussel, de stad Charleroi, de stad Bergen, de NMBS, De Post, Belgacom en diverse Instellingen van Openbaar Nut, pararegionalen en paracommunautaires.

Tussen 2006 en 2009 werden talrijke parlementaire vragen over die kwestie gesteld, maar het probleem van de mogelijke belangenvermenging, of van een mogelijke voorkeursbehandeling van het genoemde advocatenkantoor, werd nooit ten gronde uitgeklaard.

Intussen zijn er vier regeringen gekomen en gegaan, maar het kantoor van Uyttendaele, Gérard en co verdient nog altijd fortuinen dankzij de vele overheidsopdrachten, en zijn echtgenote Laurette Onkelinx heeft sindsdien in alle regeringen een ministerportefeuille bekleed, ook in de huidige. Het probleem blijft dus even actueel als ten tijde van Verhofstadt.

1) Op welke advocatenkantoren hebben uw departement en/of onderdelen ervan beroep gedaan sinds het aantreden van deze regering? Hoeveel dossiers werden aan elk kantoor toevertrouwd, en welk bedrag werd daarvoor aan elke kantoor uitbetaald?

2) Hebben de onthullingen uit de periode Verhofstadt II in uw departement geleid tot een herziening of aanscherping van de regels? Zo ja, welke?

 
Réponse reçue le 29 mars 2013 : Antwoord ontvangen op 29 maart 2013 :

Agence Fédérale pour la Sécurité de la Chaîne alimentaire (AFSCA)

1. Pour les affaires introduites depuis le 5 décembre 2011, l’AFSCA a fait appel aux cabinets d’avocats suivants :

Cabinet d’avocat

Nombre de dossiers

Montant octroyé

Cruyplants Eloy Wagemans & Partners

2 (même affaire)

1.500,00 € (provision)

Depla & Lantsoght

17

63.649,08 €*

De Ridder & Van der Mersch

9

43.110,61 €**

*Ce montant comprend un total de 58 258,02 euros d’abonnements mensuels, couvrant aussi bien les honoraires relatifs aux anciens dossiers en cours que ceux relatifs au nouveaux dossiers. Il n’est dès lors pas possible de préciser le montant relatif aux 17 dossiers introduits après le 5 décembre 2011.

**Ce montant comprend un total de 42 994,36 euros d’abonnements mensuels, couvrant aussi bien les honoraires relatifs aux anciens dossiers en cours que ceux relatifs aux nouveaux dossiers. Il n’est dès lors pas possible de préciser le montant relatif aux neuf dossiers introduits après le 5 décembre 2011.

2. Aucune adaptation ne s’avérait indiquée étant donné que l’AFSCA travaille essentiellement avec un système d’abonnement pour ses avocats (à l’exception des litiges concernant une matière spécialisée), qui était déjà d’application à la date du 5 décembre 2011.

Bureau d’Intervention et de Restitution belge (BIRBà

1. Le BIRB a été impliqué comme partie demanderesse, partie défenderesse ou partie intervenante dans soixante-quatre affaires entre début 2011 et fin 2012.

Le BIRB est en principe représenté en droit par quatre bureaux d’avocats, habilités chacun pour une région. Les dossiers sont traités par quatre bureaux d’avocats : Dauwe-Jannis à Termonde (provinces de Flandre orientale et occidentale), De Moor à Bruxelles (Région de Bruxelles-Capitale et provinces du Brabant wallon et flamand), Grégoire à Liège (provinces de Liège, du Hainaut, de Namur et de Luxembourg) et Vervaeke à Anvers (provinces d’Anvers et du Limbourg). Jusqu’au premier trimestre 2012 inclus, ces bureaux étaient payés selon une formule d’abonnement, qui comportait également une obligation de conseil vis-à-vis de l’organisme, sur simple demande, y compris en dehors des litiges.

Vu la diminution du nombre d’affaires pendantes, à partir d’avril 2012, le BIRB a renoncé à la formule d’abonnement. Les prestations sont désormais payées mensuellement aux avocats, en fonction des prestations effectuées le mois précédent.

Le tableau ci-dessous reflète l’évolution annuelle du nombre total d’affaires entre 2011 et 2012.  Par souci d’exhaustivité, je vous signale également que fin 2010, 61 affaires étaient toujours pendantes.

Année

Affaires pendantes

Nouvelles

affaires

Affaires clôturées

2011

43

3

21

2012

36

1

8

Le tableau ci-dessous reflète l’évolution annuelle du nombre total d’affaires pendantes par bureau entre 2011 et 2012.

Année

TAYLORWESSING/ DE MOOR

GREGROIRE

METIS ADVOCATEN/ VERVAEKE

DAUWE

Total

2011

14

14

17

16

61

2012

11

12

11

9

43

Le coût total de ces affaires, réparti sur deux années, s’élève à 372.854,09 euros.

Le tableau ci-dessous reflète le coût de ces affaires par année et par bureau.

Année

TAYLORWESSING/ DE MOOR

DAUWE

GREGROIRE

METIS ADVOCATEN/ VERVAEKE

Total

2011

48.855,12

50.881,32

50.881,32

50.881,32

201.499,08

2012

43.208,50

45.070,15

52.638,75

31.437,61

172.355,01

Total 

92.063,62

95.951,47

103.520,07

82.318,93

373.854,09



2. Les révélations de la période Verhofstadt II n’ont pas entrainé de révision ni de durcissement des règles en la matière au niveau de notre organisme. La diminution du nombre d’affaires pendantes a par contre entrainé un changement dans le système de rémunération que l’organisme applique aux prestations des avocats. Depuis avril 2012, le BIRB a renoncé à la formule d’abonnement. Les avocats sont payés par mois, en fonction des prestations réellement effectuées.

Centre d'Étude et de Recherches vétérinaires et agrochimiques (CERVA)

1. Le CERVA a fait appel au bureau d’avocat STIBBE.

Nombre de dossiers et montants :

2010 – 3 dossiers (4 390 euros)

2011 – 5 dossiers (11 345,32 euros)

2012 – 5 dossiers (7 212, 77euros)

2. Non

Institut national d'assurances sociales pour travailleurs indépendants (INASTI)

1. Pour assurer sa représentation devant les juridictions du travail, à la suite d'actions intentées par ou contre un assuré social/assujetti, l'INASTI a fait appel, depuis décembre 2011, aux avocats/bureaux d'avocats suivants:

  • Brouckaert Ignace, 7500 Tournai - 4 dossiers dont 1 clôturé : 120,25 euros

  • Bureau d'avocats Muraille & Boden, 4020 Liège - 2 dossiers: 2.640 euros

  • De Decker Anne-Mieke, 9870 Olsene - 2 dossiers dont 1 clôturé :160,36 euros

  • Defraigne Christine, 4000 Liège - 12 dossiers : 2.479,75 euros

  • Delobel Thierry, 4800 Verviers – 2 dossiers en cours

  • Favoreel Luc, 3500 Hasselt - 8 dossiers dont 4 clôturés : 1.706,28 euros

  • Fréson Marc, 3840 Borgloon - 1 dossier en cours

  • Geukens Carl, 2490 Balen - 5 dossiers dont 2 clôturés : 715,00 euros

  • Gevaert Franka, 8630 Furnes – 1 dossier en cours

  • Herbiet Benoît, 4000 Liège - 6 dossiers dont 2 clôturés : 240,50 euros

  • Hertoghs Luc, 2100 Deurne – 1 dossier : 476,46 euros

  • Jaspart Jean-Paul, 4960 Malmedy - 3 dossiers dont 1 clôturé : 120,25 euros

  • Lachaert Patrick, 9820 Merelbeke - 2 dossiers : 218,64 euros

  • Lambrechts Geert, 2000 Anvers – 6 dossiers : 5.430,00 euros

  • Lauwers Myriam, 1420 Braine-L'Alleud - 2 dossiers : 5.120,25 euros

  • Mésot Philippe, 1050 Bruxelles - 2 dossiers en cours

  • Mottard Marie-Noëlle, 4280 Hannut – 1 dossier : 1.106,75 euros

  • Paradis Xavier, 7000 Mons - 8 dossiers dont 3 clôturés : 2.311,10 euros

  • Ruyssinck Willy, 9340 Lede – 1 dossier en cours

  • Saeys Serge, 1300 Wavre - 5 dossiers dont 3 clôturés : 327, 96 euros

  • Sobrie Anne, 3012 Wilsele - 8 dossiers dont 3 clôturés : 889,03 euros

  • Sonck Joëlle, 1200 Bruxelles - 16 dossiers dont 6 clôturés : 3.144,81 euros

  • Van Der Perre Joseph, 8460 Oudenburg - 4 dossiers dont 1 dossier clôturé : 160,36 euros

  • Van Staen Roeland, 2000 Anvers – 1 dossier en cours

  • Van Stichel Patricia, 1160 Bruxelles - 6 dossiers : 3.226,75 euros

  • Vergauwen Eric, 3001 Heverlee – 3 dossiers en cours

  • Vermeiren Rudy, 2000 Anvers - 8 dossiers dont 5 clôturés : 710,65 euros

  • Voisin Christian, 4020 Liège – 8 dossiers dont 3 clôturés : 4.608,75 euros

  • Windels Johan, 8820 Torhout – 3 dossiers : 2.203,75 euros

  • Zuinen Thierry, 6000 Charleroi - 4 dossiers en cours.

A côté de ce contentieux régulier, il a été fait appel aux avocats à la Cour de cassation suivants, toujours dans le cadre de l'application du statut social des travailleurs indépendants:

  • Mahieu Michel, 1170 Bruxelles - 2 dossiers en cours : avance de 3 568,69 euros et de 3 024,56 euros

  • Kirkpatrick John, 1000 Bruxelles, 1 dossier clôturé : 7 329,58 euros.

Une procédure devant le Conseil d'État a donné lieu à la désignation de Jérôme Sohier, 1000 Bruxelles : 2 192,00 euros (dossier clôturé).

Enfin, dans un contentieux sans procédure judiciaire (opposant l'INASTI à un ancien membre de son personnel), il a été fait appel à Patricia Van Stichel, 1160 Bruxelles. Aucune avance n'a été demandée, ni versée à ce jour.

2. Pas plus aujourd'hui qu'avant, le bureau d'avocats Uyttendaele, Gérard, Kennes & Associés n'est appelé à défendre les intérêts de l'INASTI. La question d'un conflit d'intérêts ou d'un traitement préférentiel ne se posant pas, il n'y a pas eu lieu de reconsidérer la manière et les conditions dans lesquelles l'INASTI veille à sa représentation dans les contentieux dont il a la gestion.

Service public fédéral (SPF) Économie 

Je vous informe que le sujet sur lequel vous m'interrogez relève des compétences du vice-premier ministre et ministre de l'Économie, des Consommateurs et de la Mer du Nord, Monsieur Johan Vande Lanotte.

Je vous suggère donc de vous référer à la réponse qui sera donnée par mon collègue, également questionné sur le sujet. 

DG Indépendants

1 Vous en trouverez ici la liste avec entre parenthèses après le nom de chaque avocat le nombre d’affaires et le paiement effectué jusqu’ici :

  • Me Van Eeckhoutte (1 affaire, 3972,34 EUR),

  • Me Peremans (3 affaires, 1636,19 EUR),

  • Me Boeraeve (1 affaire, 2767 EUR),

  • Me Gosselin (1 affaire, 869,96 EUR),

  • Me Lauwers (3 affaires),

  • Me Saeys (2 affaires), Me Voisin (2 affaires),

  • Me Vlassembrouck (1 affaire, 1711,15 EUR).

2. Un groupe de travail a été mis sur pied au sein du SPF Sécurité sociale afin de concevoir un ou plusieurs marchés publics relatifs aux services juridiques. Cette initiative a été prise afin de se conformer à la réglementation en vigueur relative aux marchés publics.

Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV)

Voor de ingediende zaken heeft het FAVV, sinds 5 december 2011, beroep gedaan aan de volgende advocatenkantoren:

Advocatenkantoor

Aantal dossiers

Toegekend bedrag

Cruyplants Eloy Wagemans & Partners

2 (dezelfde zaak)

1.500,00 € (provisie)

Depla & Lantsoght

17

63.649,08 *

De Ridder & Van der Mersch

9

43.110,61**

*Dit bedrag omvat in totaal 58 258,02 euro aan maandabonnementen voor zowel de honoraria voor oude nog lopende dossiers als die voor nieuwe dossiers. Het is dan ook niet mogelijk om precies het bedrag op te geven dat betrekking heeft op de 17 na 5 december 2011 ingediende dossiers.

**Dit bedrag omvat in totaal 42 994,36 euro aan maandabonnementen voor zowel de honoraria voor oude nog lopende dossiers als die voor nieuwe dossiers. Het is dan ook niet mogelijk om precies het bedrag op te geven dat betrekking heeft op de 9 na 5 december 2011 ingediende dossiers.

2. Geen enkele aanpassing leek aangewezen aangezien het FAVV voor zijn advocaten in hoofdzaak werkt met een abonnementensysteem  (met uitzondering van de geschillen over een gespecialiseerde materie) dat op 5 december 2011 reeds van toepassing was.

Belgisch Interventie- en Restitutiebureau (BIRB)

1 Het BIRB was van begin 2011 tot en met eind 2012 in totaal bij 64 rechtszaken betrokken als eiser, verweerder of tussenkomende partij.

Het BIRB wordt in rechte in principe verdedigd door vier advocatenkantoren, bevoegd voor een regio. Die dossiers worden behandeld door de vier advocatenkantoren: Dauwe-Jannis te Dendermonde (provincies Oost- en West-Vlaanderen), De Moor te Brussel (Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de provincies Vlaams- en Waals-Brabant), Grégoire te Luik (provincies Luik, Henegouwen, Namen en Luxemburg) en Vervaeke te Antwerpen (provincies Antwerpen en Limburg). Tot en met het eerste trimester 2012 werden deze kantoren per abonnement betaald. Het abonnement omvatte tevens de verplichting om de Instelling op eenvoudig verzoek ook buiten de geschillen advies te geven.

Door de vermindering van het aantal hangende zaken is het BIRB vanaf april 2012 afgestapt van het abonnement en worden de prestaties maandelijks aan de advocaten betaald volgens de verrichte prestaties tijdens de maand voordien 

De tabel hieronder geeft de jaarlijkse evolutie van het totaal aantal zaken weer tussen 2011 en 2012. Voor de volledigheid geef ik u mee dat er eind 2010 nog 61 zaken hangende waren.

Jaar

Hangende zaken

Nieuwe

zaken

Afgesloten zaken

2011

43

3

21

2012

36

1

8

De tabel hieronder geeft de jaarlijkse evolutie van het aantal hangende zaken weer per kantoor tussen 2011 en 2012.

Jaar

TAYLORWESSING/ DE MOOR

GREGROIRE

METIS ADVOCATEN/ VERVAEKE

DAUWE

Totaal

2011

14

14

17

16

61

2012

11

12

11

9

43

De totale kostprijs van deze rechtszaken verspreid over deze twee jaren was 372 854,09 euro.

De tabel hieronder geeft de kostprijs van deze rechtszaken per jaar en per kantoor weer.

Jaar

TAYLORWESSING/ DE MOOR

DAUWE

GREGROIRE

METIS ADVOCATEN/ VERVAEKE

Totaal

2011

48.855,12

50.881,32

50.881,32

50.881,32

201.499,08

2012

43.208,50

45.070,15

52.638,75

31.437,61

172.355,01

Totaal:

92.063,62

95.951,47

103.520,07

82.318,93

373.854,09



2. De onthullingen uit de periode Verhofstadt II hebben in onze instelling niet geleid tot herziening of aanscherping van de regels ter zake. De vermindering van het aantal hangende zaken daarentegen heeft wel geleid tot een verandering van het remuneratiesysteem dat onze instelling toepaste op de prestaties van onze advocaten. Sinds april 2012 is het BIRB afgestapt van het abonnement en worden de advocaten maandelijks vergoed op basis van de werkelijk verrichte prestaties.

Centrum voor onderzoek in diergeneeskunde en agrochemie (CODA)

1. Advocatenkantoor : STIBBE.

Aantal dossiers en bedrag ;

2010 – 3 dossiers (4 390 euro)

2011 – 5 dossiers (11 345,32 euro)

2012 – 5 dossiers (7 212, 77euro)

2. Nee

Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen (RSVZ)

1. Om bij vorderingen, ingesteld door of tegen een sociaal verzekerde/verzekeringsplichtige, vertegenwoordigd te worden voor de arbeidsgerechten, heeft het RSVZ sedert december 2011 op de volgende advocaten/advocatenkantoren beroep gedaan:

  • Brouckaert Ignace, 7500 Doornik - 4 dossiers waarvan 1 afgesloten : 120,25 €

  • Advocatenkantoor Muraille & Boden, 4020 Luik - 2 dossiers: 2.640 €

  • De Decker Anne-Mieke, 9870 Olsene - 2 dossiers waarvan 1 afgesloten : 160,36 €

  • Defraigne Christine, 4000 Luik - 12 dossiers : 2.479,75 €

  • Delobel Thierry, 4800 Verviers – 2 lopende dossiers

  • Favoreel Luc, 3500 Hasselt - 8 dossiers waarvan 4 afgesloten : 1.706,28 €

  • Fréson Marc, 3840 Borgloon - 1 lopende dossier

  • Geukens Carl, 2490 Balen - 5 dossiers waarvan 2 afgesloten : 715,00 €

  • Gevaert Franka, 8630 Veurne – 1 lopende dossier

  • Herbiet Benoît, 4000 Luik - 6 dossiers waarvan 2 afgesloten : 240,50 €

  • Hertoghs Luc, 2100 Deurne – 1 dossier : 476,46 €

  • Jaspart Jean-Paul, 4960 Malmedy - 3 dossiers waarvan 1 afgesloten : 120,25 €

  • Lachaert Patrick, 9820 Merelbeke - 2 dossiers : 218,64 €

  • Lambrechts Geert, 2000 Antwerpen – 6 dossiers : 5.430,00 €

  • Lauwers Myriam, 1420 Eigenbrakel - 2 dossier : 5.120,25 €

  • Mésot Philippe, 1050 Brussel - 2 lopende dossiers

  • Mottard Marie-Noëlle, 4280 Hannuit – 1 dossier : 1.106,75 €

  • Paradis Xavier, 7000 Bergen - 8 dossiers waarvan 3 afgesloten : 2.311,10 €

  • Ruyssinck Willy, 9340 Lede – 1 lopende dossier

  • Saeys Serge, 1300 Waver - 5 dossiers waarvan 3 afgesloten : 327,96 €

  • Sobrie Anne, 3012 Wilsele - 8 dossiers waarvan 3 afgesloten : 889,03 €

  • Sonck Joëlle, 1200 Brussel - 16 dossiers waarvan 6 afgesloten : 3.144,81 €

  • Van Der Perre Joseph, 8460 Oudenburg - 4 dossiers waarvan 1 afgesloten : 160,36 €

  • Van Staen Roeland, 2000 Antwerpen – 1 lopende dossier

  • Van Stichel Patricia, 1160 Brussel - 6 dossier: 3.226,75 €

  • Vergauwen Eric, 3001 Heverlee – 3 lopende dossiers

  • Vermeiren Rudy, 2000 Antwerpen - 8 dossiers waarvan 5 afgesloten : 710,65 €

  • Voisin Christian, 4020 Luik – 8 dossiers waarvan 3 afgesloten : 4.608,75 €

  • Windels Johan, 8820 Torhout – 3 dossiers : 2.203,75 €

  • Zuinen Thierry, 6000 Charleroi - 4 lopende dossiers.

Naast dit gewone contentieux, werd beroep gedaan op de volgende advocaten bij het Hof van Cassatie, steeds binnen het kader van de toepassing van het sociaal statuut van de zelfstandigen:

  • Mahieu Michel, 1170 Brussel - 2 lopende dossiers : voorschot van 3 568,69 euro en van 3 024,56 euro

  • Kirkpatrick John, 1000 Brussel - 1 afgesloten dossier : 7 329,58 euro

In een procedure voor de Raad van State werd Jérôme Sohier, 1000 Brussel, aangewezen : 2 192,00 euro (afgesloten dossier).

Tenslotte werd in een contentieus zonder gerechtelijke procedure (RSVZ tegen een ex-personeelslid) beroep gedaan op Patricia Van Stichel, 1160 Brussel. Er werd tot op heden geen enkele voorschot gevraagd noch betaald.

2. Noch vandaag noch in het verleden werd het advocatenkantoor Uyttendaele, Gérard, Kennes & Associés gevraagd om de belangen van het RSVZ te verdedigen. Aangezien het probleem van een belangenvermenging of een voorkeursbehandeling zich niet stelt, was er geen reden om de wijze waarop en de voorwaarden waaronder het RSVZ haar vertegenwoordiging verzekert, in het contentieux dat het beheert, opnieuw in overweging te nemen.

Federale Overheidsdienst (FOD) Economie:

Ik breng u ervan op de hoogte dat het onderwerp, waarover u mij een vraag stelt, valt onder de bevoegdheden van de vice-eerste minister en minister van Economie, Consumenten en Noordzee, de heer Johan Vande Lanotte.

Ik stel u dus voor u te wenden tot het antwoord dat zal worden gegeven door mijn collega, aan wie de vraag over dit onderwerp eveneens werd gesteld.

DG Zelfstandigen:

1 Er werd beroep gedaan op talrijke advocaten. Hier vindt u de lijst ervan met tussen haken na de naam van elke advocaat het aantal zaken en de uitgevoerde betaling tot op vandaag:

  • Mr. Van Eeckhoutte (1 zaak, 3972,34 euro)

  • Mr. Peremans (3 zaken, 1636,19 euro)

  • Mr. Boeraeve (1 zaak, 2767 euro)

  • Mr. Gosselin (1 zaak, 869,96 euro)

  • Mr. Lauwers (3 zaken)

  • Mr. Saeys (2 zaken)

  • Mr. Voisin (2 zaken)

  • Mr. Vlassembrouck (1 zaak, 1711,15 euro).

2. Er werd binnen de FOD Sociale zekerheid een werkgroep opgericht om een of meerdere openbare aanbestedingen betreffende juridische diensten uit te werken. Dit initiatief werd genomen om zich te houden aan de reglementering betreffende de openbare aanbestedingen die van kracht is.