![]() |
![]() |
Verzekering tegen arbeidsongevallen - Verplichting - Personeel in het kader van de dienstencheques
arbeidsongevallenverzekering
bijkomend voordeel
verzekeringsovereenkomst
dienstpersoneel
16/5/2008 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 19/6/2008 ) |
20/6/2008 | Antwoord |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-985
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-986
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-987
Verzekeringsmaatschappijen sturen gezinnen de laatste tijd een brief waarin ze melden dat werkgevers bij de arbeidsongevallenwet van 10 april 1971 verplicht zijn om voor hun personeel een verzekering tegen arbeidsongevallen af te sluiten. Zij raden dan ook aan om bij hen een verzekering af te sluiten. Wel wijzen ze er op dat PWA- of Gezinsbondmedewerkers al verzekerd zijn via hun organisatie.
Vandaar mijn vragen:
1. Zijn gezinnen die gebruik maken van dienstencheques niet automatisch verzekerd voor arbeidsongevallen die hun personeel zou oplopen? Zit dit niet geļntegreerd in het systeem? Zo nee, is de geachte minister van plan om dat toch te doen?
2. Zo ja, vindt de geachte minister dat dergelijke mailings misleidend zijn en de consument aanzetten tot het afsluiten van onnodige verzekeringscontracten?
Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden.
1. In het systeem van de dienstencheques zijn de erkende ondernemingen verplicht om het personeel dat zij via dit systeem tewerkstellen te verzekeren tegen arbeidsongevallen.
2. Voor het personeel dat niet via dienstencheques, PWA of de Gezinsbond wordt tewerkgesteld dient het tewerkstellende gezin een verzekering te sluiten. Bijgevolg is de mailing waarvan sprake niet misleidend.