Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-42

van Martine Taelman (Open Vld) d.d. 30 oktober 2007

aan de staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging, toegevoegd aan de Eerste minister

Pensioenaanvraag leerkrachten - Formulier van de Pensioendienst voor de overheidssector - Afschaffing - Administratieve vereenvoudiging

administratieve formaliteit
pensioenregeling
leerkracht
Pensioendienst voor de overheidssector

Chronologie

30/10/2007Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 29/11/2007)
20/12/2007Dossier gesloten

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-41
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-174
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-2655

Vraag nr. 4-42 d.d. 30 oktober 2007 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Tijdens de regeerperiode 2003-2007 werden al heel wat administratieve vereenvoudigingen doorgevoerd. Maar er blijkt nog werk aan de winkel. Leerkrachten die met pensioen willen gaan, dienen een formulier van de Pensioendienst voor de overheidssector (PDOS) in te vullen om een raming te ontvangen van hun toekomstige pensioenrechten in de overheidssector. Nochtans heeft het Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming perfect de gegevens voorhanden. Leerkrachten die in verschillende scholen hebben gewerkt, dienen zo heel wat informatie bijeen te verzamelen, terwijl deze bestaan bij het bovenvermeld ministerie.

Graag kreeg ik dan ook een antwoord op de volgende vragen:

1. Is het mogelijk om dit formulier, en misschien nog enkele andere, af te schaffen in het kader van administratieve vereenvoudiging? Of ziet u het nut er wel degelijk van in?

2. In hoeverre is er samenwerking tussen federale en Vlaamse overheidsdiensten om informatieoverdracht van de verschillende administraties op elkaar af te stemmen zodat dubbel werk niet hoeft?