SÉNAT DE BELGIQUE | BELGISCHE SENAAT | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
Session 2012-2013 | Zitting 2012-2013 | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
30 avril 2013 | 30 april 2013 | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
Question écrite n° 5-8904 | Schriftelijke vraag nr. 5-8904 | ||||||||
de Martine Taelman (Open Vld) |
van Martine Taelman (Open Vld) |
||||||||
au vice-premier ministre et ministre des Pensions |
aan de vice-eersteminister en minister van Pensioenen |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
Services publics fédéraux - Communication avec les citoyens - Recours aux médias sociaux | Federale overheidsdiensten - Communicatie met burgers - Gebruik van sociale media | ||||||||
________ | ________ | ||||||||
ministère communauté virtuelle sensibilisation du public relation administration-administré médias sociaux |
ministerie virtuele gemeenschap bewustmaking van de burgers betrekking tussen overheid en burger sociale media |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
|
|
||||||||
________ | ________ | ||||||||
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8900 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8901 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8902 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8903 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8905 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8906 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8907 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8908 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8909 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8910 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8911 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8912 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8913 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8914 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8915 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8916 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8917 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8918 |
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8900 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8901 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8902 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8903 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8905 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8906 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8907 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8908 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8909 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8910 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8911 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8912 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8913 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8914 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8915 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8916 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8917 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8918 |
||||||||
________ | ________ | ||||||||
Question n° 5-8904 du 30 avril 2013 : (Question posée en néerlandais) | Vraag nr. 5-8904 d.d. 30 april 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands) | ||||||||
Ces dernières années, nos entreprises et nos autorités ont découvert l'atout majeur que constituent les médias sociaux pour entretenir des contacts rapides et faciles avec de (potentiels) clients ou citoyens. Quelques services publics fédéraux recourent également aux médias sociaux. On peut, par exemple, suivre le SPF Finances via @SPF_Finances, prendre contact avec ce service via Twitter et prendre connaissance des communiqués de presse officiels via @belgiumbe. J'aimerais dès lors obtenir une réponse aux questions suivantes : 1) Les SPF qui relèvent de votre compétence recourent-ils aux médias sociaux pour communiquer avec les citoyens ? Dans l'affirmative, lesquels ? Dans la négative, projette-t-on de le faire à l'avenir ? 2) Comment évaluez-vous l'utilisation des médias sociaux par les SPF qui relèvent de votre compétence ? Quelles réactions reçoit-on des citoyens ? 3) Comment l'information diffusée par le biais des médias sociaux est-elle sélectionnée auprès des SPF relevant de votre compétence ? Existe-t-il une politique spécifique à cet effet ? 4) A-t-on enregistré, auprès des SPF relevant de votre compétence, des cas d'abus caractérisés par la diffusion par des tiers d'informations erronées provenant apparemment de l'État fédéral ? Êtes-vous, dans votre domaine de compétences, constamment attentif à ce problème ? |
Bedrijven en overheden hebben de afgelopen jaren de kracht van de sociale media ontdekt om op een vlotte en toegankelijke manier contact te onderhouden met (potentiële) klanten of burgers. Enkele federale overheidsdiensten maken intussen ook gebruik van sociale media, zo kan men via @FOD_Financien nieuws volgen over en contact opnemen met deze federale overheidsdienst via Twitter en worden via @belgiumbe de officiële persberichten verspreid via ditzelfde medium. Graag kreeg ik dan ook een antwoord op de volgende vragen: 1) Maken de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen gebruik van sociale media voor de communicatie met burgers? Zo ja, welke? Indien niet, zijn er plannen om dat in de toekomst te doen? 2) Hoe evalueert u het gebruik van sociale media door de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen? Welke reacties worden er van burgers ontvangen? 3) Hoe wordt de informatie geselecteerd die via de sociale media wordt verspreid bij de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen? Is hier een specifiek beleid voor? 4) Zijn er bij de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen, gevallen van misbruik bekend, waarbij foutieve informatie door derden verspreid wordt die ogenschijnlijk vanuit de federale overheid afkomstig zou zijn? Is er vanuit uw bevoegdheidsdomein hiervoor permanente aandacht ? |
||||||||
Réponse reçue le 8 mai 2013 : | Antwoord ontvangen op 8 mei 2013 : | ||||||||
En réponse à ses questions, j’ai l’honneur de répondre ce qui suit à l’honorable membre : Le service des Pensions du Secteur public (SdPSP) et l’Office national des Pensions (ONP) n’utilisent jusqu’à présent aucun média social dans sa communication. L’instauration a bel et bien été envisagée mais jusqu’à présent il y a eu trop peu d’idées concrètes pour utiliser activement ces nouveaux moyens de communication. Pour être complet, il faut ajouter qu’à côté des considérations matérielles, la notion de risques importants en matière de sécurité de l’information avec ce média rapide a incité le SdPSP et l’ONP à la prudence et à une attitude d’observation. |
In antwoord op haar vragen kan ik het geachte lid het volgende antwoorden : De Pensioendienst voor de overheidssector (PDOS) en de Rijksdienst voor Pensioenen (RVP) gebruikten tot nu toe nog geen sociale media in zijn communicatie. De invoering is wel al eens overwogen maar tot nu toe zijn er onvoldoende concrete ideeën om actief met deze nieuwe communicatiemiddelen om te gaan. Volledigheidshalve moet hieraan toegevoegd worden dat naast materiële overwegingen ook het besef van de grote risico’s inzake informatieveiligheid bij deze snelle media de PDOS en de RVP hebben aangezet tot enige voorzichtigheid en tot een afwachtende houding. |