SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2012-2013 Zitting 2012-2013
________________
30 avril 2013 30 april 2013
________________
Question écrite n° 5-8900 Schriftelijke vraag nr. 5-8900

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

au premier ministre

aan de eerste minister
________________
Services publics fédéraux - Communication avec les citoyens - Recours aux médias sociaux Federale overheidsdiensten - Communicatie met burgers - Gebruik van sociale media 
________________
ministère
communauté virtuelle
sensibilisation du public
relation administration-administré
médias sociaux
ministerie
virtuele gemeenschap
bewustmaking van de burgers
betrekking tussen overheid en burger
sociale media
________ ________
30/4/2013Verzending vraag
30/5/2013Antwoord
30/4/2013Verzending vraag
30/5/2013Antwoord
________ ________
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8901
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8902
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8903
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8904
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8905
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8906
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8907
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8908
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8909
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8910
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8911
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8912
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8913
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8914
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8915
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8916
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8917
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8918
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8901
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8902
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8903
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8904
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8905
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8906
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8907
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8908
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8909
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8910
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8911
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8912
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8913
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8914
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8915
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8916
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8917
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8918
________ ________
Question n° 5-8900 du 30 avril 2013 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-8900 d.d. 30 april 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Ces dernières années, nos entreprises et nos autorités ont découvert l'atout majeur que constituent les médias sociaux pour entretenir des contacts rapides et faciles avec de (potentiels) clients ou citoyens. Quelques services publics fédéraux recourent également aux médias sociaux. On peut, par exemple, suivre le SPF Finances via @SPF_Finances, prendre contact avec ce service via Twitter et prendre connaissance des communiqués de presse officiels via @belgiumbe.

J'aimerais dès lors obtenir une réponse aux questions suivantes :

1) Les SPF qui relèvent de votre compétence recourent-ils aux médias sociaux pour communiquer avec les citoyens ? Dans l'affirmative, lesquels ? Dans la négative, projette-t-on de le faire à l'avenir ?

2) Comment évaluez-vous l'utilisation des médias sociaux par les SPF qui relèvent de votre compétence ? Quelles réactions reçoit-on des citoyens ?

3) Comment l'information diffusée par le biais des médias sociaux est-elle sélectionnée auprès des SPF relevant de votre compétence ? Existe-t-il une politique spécifique à cet effet ?

4) A-t-on enregistré, auprès des SPF relevant de votre compétence, des cas d'abus caractérisés par la diffusion par des tiers d'informations erronées provenant apparemment de l'État fédéral ? Êtes-vous, dans votre domaine de compétences, constamment attentif à ce problème ?

 

Bedrijven en overheden hebben de afgelopen jaren de kracht van de sociale media ontdekt om op een vlotte en toegankelijke manier contact te onderhouden met (potentiële) klanten of burgers. Enkele federale overheidsdiensten maken intussen ook gebruik van sociale media, zo kan men via @FOD_Financien nieuws volgen over en contact opnemen met deze federale overheidsdienst via Twitter en worden via @belgiumbe de officiële persberichten verspreid via ditzelfde medium.

Graag kreeg ik dan ook een antwoord op de volgende vragen:

1) Maken de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen gebruik van sociale media voor de communicatie met burgers? Zo ja, welke? Indien niet, zijn er plannen om dat in de toekomst te doen?

2) Hoe evalueert u het gebruik van sociale media door de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen? Welke reacties worden er van burgers ontvangen?

3) Hoe wordt de informatie geselecteerd die via de sociale media wordt verspreid bij de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen? Is hier een specifiek beleid voor?

4) Zijn er bij de FOD's die onder uw bevoegdheid vallen, gevallen van misbruik bekend, waarbij foutieve informatie door derden verspreid wordt die ogenschijnlijk vanuit de federale overheid afkomstig zou zijn? Is er vanuit uw bevoegdheidsdomein hiervoor permanente aandacht ?

 
Réponse reçue le 30 mai 2013 : Antwoord ontvangen op 30 mei 2013 :

1, 2 et 3. Le Service public fédéral (SPF) Chancellerie du premier ministre recourt à différents médias sociaux pour la communication avec les citoyens.

La Chancellerie est présente sur le réseau professionnel LinkedIn : http://www.linkedin.com/company/chancellerie-du-premier-ministre-fod-kanselarij-van-de-eerste-minister. Cette page présente la Chancellerie, les grands projets ainsi que les possibilités de carrière. 414 personnes y sont abonnées.

Le site portail belgium.be est présent sur Facebook à l’adresse www.facebook.com/Belgium.be, avec 1 214 abonnés. La page est utilisée par des citoyens pour poser des questions. Lorsque c’est le cas, une réponse est toujours fournie. A ce jour, une vingtaine de questions ont été reçues (technique concernant le token, pour trouver un formulaire ou moyen de contact …). La page est également utilisée par des citoyens pour diffuser des messages divers.

Belgium.be est également présent sur Twitter à l’adresse http://twitter.com/belgiumbe comptabilisant 7 800 abonnés. Ce canal est essentiellement utilisé pour la diffusion d’actualités publiées sur le portail fédéral ou pour « retweeter » d’autres informations officielles.

Le portail fédéral dispose d’un compte sur YouTube : http://www.youtube.com/user/WebmasterBelgium, diffusant 42 vidéos. 126 personnes sont abonnées et les vidéos ont été visionnées 347 820 fois au total.

Le portail belgium.be permet aux visiteurs de diffuser le contenu moyennant des boutons du plugin social « AddThis » vers Facebook, Twitter ainsi que Google+.

Aussi bien Facebook que Twitter sont essentiellement utilisés pour la diffusion des news publiés sur le portail fédéral, ainsi que les communications du Conseil des ministres. Les informations diffusées sont sélectionnées sur la base de leur intérêt potentiel pour le citoyen et/ou les entreprises, et ce choix s’opère quotidiennement par les rédacteurs et responsables du contenu.

Le portail fédéral enregistre 1 200 000 visiteurs uniques par mois.

Le site web du Centre de presse International (IPC), Presscenter.org, dispose d’une page Facebook : http://www.facebook.com/presscenter.org et le compte Twitter http://twitter.com/presscenterorg comptabilise 1 053 abonnées.

Le premier ministre est présent notamment sur les réseaux sociaux Twitter, Facebook, Google+, Instagram, Flickr et Youtube. Il dispose également de son propre site Internet (premier.be), qui informe les citoyens des décisions du Conseil des ministres, des questions et réponses au Parlement, des visites de terrain, etc.

Twitter, Facebook et Google+ sont utilisés pour présenter les actions du gouvernement et les activités du premier ministre. Les citoyens ont la possibilité de poser leurs questions, commenter et/ou partager chaque message publié sur un de ces réseaux. Le compte Facebook, le plus interactif, reçoit en moyenne 350 questions par semaine. Une réponse est fournie à chaque question.

L'ensemble des réseaux sociaux du premier ministre compte plus de 165 000 abonnés.

4. Je n’ai connaissance d’aucun abus.

1, 2 en 3. De Federale Overheidsdienst (FOD) Kanselarij van de eerste minister maakt gebruik van verschillende sociale media voor de communicatie met burgers.

De Kanselarij is aanwezig op het professionele netwerk LinkedIn: http://www.linkedin.com/company/chancellerie-du-premier-ministre-fod-kanselarij-van-de-eerste-minister. Op die pagina wordt de Kanselarij voorgesteld, alsook de grote projecten en de loopbaan mogelijkheden. Het aantal abonnees bedraagt 414.

De portaalsite belgium.be is aanwezig op Facebook op het adres www.facebook.com/Belgium.be, dat 1 214 abonnees telt. De pagina wordt gebruikt door burgers om vragen te stellen. Wanneer dit het geval is, wordt altijd geantwoord. Tot nu toe werden een twintigtal vragen ontvangen (technische vraag over het token, om een formulier of contactgegevens te vinden …). De pagina wordt ook door burgers gebruikt om verschillende berichten te verspreiden.

Belgium.be is ook aanwezig op Twitter op het adres http://twitter.com/belgiumbe, dat 7 800 abonnees heeft. Dit kanaal wordt hoofdzakelijk gebruikt om nieuwsberichten te verspreiden die gepubliceerd zijn op de federale portaalsite of om andere officiële informatie te “hertweeten”.

De federale portaalsite heeft een YouTube-account: http://www.youtube.com/user/WebmasterBelgium, met 42 video’s. Het aantal abonnees bedraagt 126 en de video’s zijn in totaal 347 820 keer bekeken.

De bezoekers van de portaalsite belgium.be kunnen de inhoud hiervan via sociale “AddThis” plugins verspreiden op Facebook, Twitter en Google+.

Zowel Facebook als Twitter worden hoofdzakelijk gebruikt voor het verspreiden van nieuwsberichten die gepubliceerd zijn op de federale portaalsite, en berichten van de ministerraad. De verspreide informatie wordt geselecteerd op basis van het potentiële belang ervan voor de burger en/of ondernemingen. Die keuze wordt dagelijks gemaakt door de redacteurs en content beheerders.

De federale portaalsite registreert 1 200 000 individuele bezoekers per maand.

De website van het Internationaal Perscentrum (IPC), Presscenter.org, heeft een Facebook-pagina: http://www.facebook.com/presscenter.org en de Twitter-account http://twitter.com/presscenterorg telt 1 053 abonnees.

De eerste minister is met name aanwezig op de sociale netwerken Twitter, Facebook, Google+, Instagram, Flickr en Youtube. Hij beschikt ook over een eigen website (premier.be), die de burgers informeert over de beslissingen van de ministerraad, de parlementaire vragen en antwoorden, de bezoeken ter plaatse, enz.

Twitter, Facebook en Google+ worden gebruikt om de acties van de regering en de activiteiten van de eerste minister uiteen te zetten. De burgers hebben de mogelijkheid om vragen te stellen en elk bericht dat op een van die netwerken wordt geplaatst te becommentariëren en/of te delen. De Facebook-account, die het meest interactief is, ontvangt gemiddeld 350 vragen per week. Elke vraag wordt beantwoord.

De sociale netwerken van de eerste minister tellen samen meer dan 165 000 abonnees.

4. Ik heb geen weet van enig misbruik.