Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-10783

van Inge Faes (N-VA) d.d. 9 januari 2014

aan de vice-eersteminister en minister van Economie, Consumenten en Noordzee

Car-pass - Fraude - Algemene Directie Controle en Bemiddeling - Klachten - Overzicht - Gevolgen

fraude
technische keuring
tweedehandsgoederen
automobiel
bescherming van de consument
meetapparaat
officiële statistiek

Chronologie

9/1/2014Verzending vraag
24/2/2014Antwoord

Vraag nr. 5-10783 d.d. 9 januari 2014 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Vóór 1 december 2006 werden veel verbruikers gedupeerd door weinig gewetensvolle garagisten. Tot dan werd de kilometerteller heel vaak vervalst. Het enige wat de consument kon nagaan, was de pedaalslijtage, de motorvervuiling enz., maar echt objectieve bewijzen waren er niet voor de doorsnee consument. Sinds 1 december 2006 is de verkoper (particulier of beroeps) bij elke verkoop van een tweedehandswagen verplicht de particuliere koper een car-pass te bezorgen. Het is een document met de kilometerhistoriek van het voertuig. De car-pass wordt met behulp van de voor autokeuring erkende ondernemingen door de vzw CAR-PASS uitgereikt. De kilometerstanden worden aan de vzw meegedeeld door: de beroepsmensen in de autosector (garagisten, carrossiers, bandencentrales, enz.); de voor autokeuring erkende ondernemingen, die eveneens de kilometerstand noteren van elk ter keuring aangeboden voertuig.

De car-pass is cruciaal bij de aankoop van een wagen. De wet bepaalt namelijk dat de koper die zijn car-pass niet gekregen heeft, de rechter om vernietiging van het koopcontract kan vragen. De rechter moet die dan uitspreken. De aankoop zal dan ook als onbestaande worden beschouwd en het bedrag ervan zal aan de koper moeten worden teruggestort.

1) Hoeveel klachten komen jaarlijks specifiek over de car-pass binnen bij de Algemene Directie Controle en Bemiddeling (ADCB)?

2) Hoeveel van deze klachten worden jaarlijks door de ADCB onderzocht?

3) Hoeveel van deze klachten worden uiteindelijk door de ADCB aan de procureur des Konings overgemaakt?

Antwoord ontvangen op 24 februari 2014 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende mee te delen:

1. en 2. De Algemene Directie Controle en Bemiddeling heeft in 2012 en 2013 respectievelijk 30 en 27 klachten ontvangen en onderzocht die specifiek over de car-pass handelden.

3. Aangezien de betrokken regelgeving niet in strafrechtelijke – maar enkel burgerlijke - sancties voorziet, wordt er in dit verband niets aan de Procureur des Konings toegezonden.