Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-91

van Martine Taelman (Open Vld) d.d. 28 november 2007

aan de staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, toegevoegd aan de minister van Begroting en Consumentenzaken

NMBS - Treinen in gewijzigde samenstelling - Klachten

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen

Chronologie

28/11/2007Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 28/12/2007)
20/12/2007Dossier gesloten

Heringediend als : schriftelijke vraag 4-176

Vraag nr. 4-91 d.d. 28 november 2007 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Steeds vaker, zo lijkt het althans, worden treinen van de NMBS in wat men noemt ‘gewijzigde samenstelling’ ingezet. Zo reed onder andere de piekuurtrein (IC-trein van 8u16) tussen Antwerpen Centraal en Brussel op woensdag 21 november via een stel dat normaal ingezet wordt op de lijn Antwerpen-Hasselt (een treinstel dat niet op elektriciteit rijdt). Uiteraard ben ik blij dat een trein niet afgeschaft wordt, zeker niet in de spits. Maar toch stel ik vast dat treinen met een gewijzigde samenstelling vaak een kleinere capaciteit van reizigers aankunnen.

Als bepaalde treinen al in een normale samenstelling kunnen rijden, dan blijkt de capaciteit vaak onvoldoende tijdens de spits. Op de site van de NMBS krijgen dergelijke treinen bij een opzoeking de volgende vermelding mee: “Aantal vrije zitplaatsen mogelijk beperkt door grote drukte”.

Vandaar mijn vraag aan de geachte Staatssecretaris:

1. Hoe vaak werden in 2007 treinen in gewijzigde samenstelling ingezet?

2. Hoeveel klachten ontving de ombudsdienst van de NMBS omtrent overvolle treinen?