BELGISCHE SENAAT
________
Zitting 2007-2008
________
28 november 2007
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-91

de Martine Taelman (Open Vld)

aan de staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, toegevoegd aan de minister van Begroting en Consumentenzaken
________
NMBS - Treinen in gewijzigde samenstelling - Klachten
________
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
________
28/11/2007Verzending vraag
20/12/2007Dossier gesloten
________
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-176
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-91 d.d. 28 november 2007 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Steeds vaker, zo lijkt het althans, worden treinen van de NMBS in wat men noemt ‘gewijzigde samenstelling’ ingezet. Zo reed onder andere de piekuurtrein (IC-trein van 8u16) tussen Antwerpen Centraal en Brussel op woensdag 21 november via een stel dat normaal ingezet wordt op de lijn Antwerpen-Hasselt (een treinstel dat niet op elektriciteit rijdt). Uiteraard ben ik blij dat een trein niet afgeschaft wordt, zeker niet in de spits. Maar toch stel ik vast dat treinen met een gewijzigde samenstelling vaak een kleinere capaciteit van reizigers aankunnen.

Als bepaalde treinen al in een normale samenstelling kunnen rijden, dan blijkt de capaciteit vaak onvoldoende tijdens de spits. Op de site van de NMBS krijgen dergelijke treinen bij een opzoeking de volgende vermelding mee: “Aantal vrije zitplaatsen mogelijk beperkt door grote drukte”.

Vandaar mijn vraag aan de geachte Staatssecretaris:

1. Hoe vaak werden in 2007 treinen in gewijzigde samenstelling ingezet?

2. Hoeveel klachten ontving de ombudsdienst van de NMBS omtrent overvolle treinen?