SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2007-2008 Zitting 2007-2008
________________
28 novembre 2007 28 november 2007
________________
Question écrite n° 4-91 Schriftelijke vraag nr. 4-91

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

au secrétaire d'État aux Entreprises publiques, adjoint à la Ministre du Budget et de la Protection de la consommation

aan de staatssecretaris voor Overheidsbedrijven, toegevoegd aan de minister van Begroting en Consumentenzaken
________________
SNCB - Modification de la composition de trains - Plaintes NMBS - Treinen in gewijzigde samenstelling - Klachten 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
________ ________
28/11/2007Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 28/12/2007)
20/12/2007Dossier gesloten
28/11/2007Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 28/12/2007)
20/12/2007Dossier gesloten
________ ________
Heringediend als : schriftelijke vraag 4-176 Heringediend als : schriftelijke vraag 4-176
________ ________
Question n° 4-91 du 28 novembre 2007 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-91 d.d. 28 november 2007 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De plus en plus souvent, semble-t-il, les trains circulent avec une composition dite modifiée. Ainsi, pour le train de pointe (train IC de 8 h 16) entre Anvers central et Bruxelles, on a utilisé un train qui circule habituellement sur la ligne Anvers-Hasselt (train qui ne roule pas à l’électricité). Certes, je me réjouis que l’on n’ait pas supprimé un train, qui plus est, durant les heures de pointe. Je constate cependant que les trains dont la composition est modifiée peuvent souvent accueillir moins de voyageurs.

Si certains trains peuvent circuler avec une composition normale, il s’avère que la capacité est souvent insuffisante durant les heures de pointe. Sur le site de la SNCB, ces trains apparaissent avec l’indication suivante : « Possibilité de manque de places assises. »

Je souhaite dès lors que le secrétaire d’État réponde aux questions suivantes :

1. Combien de fois des trains ont-ils dû circuler avec une composition modifiée en 2007 ?

2. Combien de plaintes le médiateur de la SNCB a-t-il reçues concernant des trains bondés ?

 

Steeds vaker, zo lijkt het althans, worden treinen van de NMBS in wat men noemt ‘gewijzigde samenstelling’ ingezet. Zo reed onder andere de piekuurtrein (IC-trein van 8u16) tussen Antwerpen Centraal en Brussel op woensdag 21 november via een stel dat normaal ingezet wordt op de lijn Antwerpen-Hasselt (een treinstel dat niet op elektriciteit rijdt). Uiteraard ben ik blij dat een trein niet afgeschaft wordt, zeker niet in de spits. Maar toch stel ik vast dat treinen met een gewijzigde samenstelling vaak een kleinere capaciteit van reizigers aankunnen.

Als bepaalde treinen al in een normale samenstelling kunnen rijden, dan blijkt de capaciteit vaak onvoldoende tijdens de spits. Op de site van de NMBS krijgen dergelijke treinen bij een opzoeking de volgende vermelding mee: “Aantal vrije zitplaatsen mogelijk beperkt door grote drukte”.

Vandaar mijn vraag aan de geachte Staatssecretaris:

1. Hoe vaak werden in 2007 treinen in gewijzigde samenstelling ingezet?

2. Hoeveel klachten ontving de ombudsdienst van de NMBS omtrent overvolle treinen?