Commissie belast met de begeleiding van het Vast comité van toezicht op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten |
Photo: Eureka Slide | |
Toen de pers gewag maakte van het mogelijke bestaan van globale afluis tersystemen door grootmachten, meer bepaald het Echelon-netwerk van de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, hebben we ons over die kwestie gebogen. Wij wilden weten of die berichten op realiteit berustten dan wel op fantasie. We wilden ook weten of nog andere landen over dergelijke afluistersystemen beschikten.
Het gaat om afluistersystemen die alle berichten die via satelliet gaan, opnemen, filteren, behandelen en er informatie uithalen die nuttig is voor het economische beleid en de veiligheid van het land. Wij zijn tot het besluit gekomen dat het Brits-Amerikaanse systeem Echelon bestaat en dat andere landen een gelijkaardig systeem hebben. Dat is natuurlijk het geval voor grootmachten als Rusland, China, Frankrijk en Duitsland. Maar ook kleinere landen als Nederland, Zwitserland en Denemarken beschikken over afluistersystemen. Die ontdekking was interessant en belangrijk omdat zij vragen oproept over het wederzijds vertrouwen tussen Europeanen en over de wettelijkheid van het afluisteren door bepaalde landen van de Unie ten opzichte van andere landen van de Unie. Dat zoiets gebeurt, is eerder verbazingwekkend! Die afluistersystemen dienen niet enkel voor de veiligheid. Soms zijn ze ook een wapen in de economische oorlog. Sommige staten doen aan economische spionage. Dat is zorgwekkend. Daarom hebben we in de Senaat een reeks aanbevelingen laten goedkeuren.
Photo: Eureka Slide |
Het tweede grote onderwerp dat in de commissie werd behandeld, is de huidige organisatie van onze inlichtingendiensten en meer in het bijzonder van de Veiligheid van de Staat. We zijn gaan kijken hoe de inlichtingendiensten van het leger werken. We deden hetzelfde voor de Veiligheid van de Staat. Daar rijzen acute problemen. Op basis van een audit, uitgevoerd door het Comité I (het Vast Comité van toezicht op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten), hebben we de regering aanbevelingen gedaan over de reorganisatie van de Veiligheid van de Staat. In de internationale context die heerst sinds 11 september 2001, lijkt dit werk me uitermate belangrijk.
Ten slotte hebben we een werk van lange adem aangevat,
namelijk
onderzoeken hoe onze inlichtingendiensten het hoofd bieden aan het
moslimfundamentalisme. In België wordt dit probleem al verscheidene jaren
geobserveerd. Wij hebben ons dus afgevraagd hoe onze diensten die activiteiten,
die gevaarlijk kunnen blijken, in het oog houden. Het gaat om activiteiten die
een band kunnen hebben met terrorisme of die tot doel kunnen hebben de
moslimgemeenschap in ons land in een meer radicale richting te duwen en zich
dus meer in zichzelf te doen keren. Dat staat het integratiebeleid, dat onze
opeenvolgende regeringen sinds 30 jaar hebben gevoerd, in de weg. Dat is een
fundamenteel onderwerp. Wij hebben onze conclusies openbaar gemaakt en daarover
werd een openbaar debat gehouden in de plenaire vergadering van de Senaat.
Opmerkingen voor de webmaster |