Asielbeleid |
D |
e immigratieproblematiek is in heel West-Europa brandend actueel. Naast de "traditionele" immigranten uit de derdewereldlanden komen er de laatste jaren ook steeds meer mensen bij uit Oost-Europa, waar tal van interne etnische conflicten en onafhankelijkheidsoorlogen worden uitgevochten. |
De laatste drie maanden sloegen de Kosovaren massaal op de vlucht voor de Servischerepressie. Voor Rusland vreest men dan weer dat de strenge winter heel wat mensen het landzou kunnen uitjagen, weg van de hongersnood en de zware economische crisis.
voorzitter van de commissie voor Binnenlandse aangelegenheden |
Regering en parlement behandelen al geruime tijd dit netelige probleem. Na maandenvoorbereidend werk in de commissie voor Binnenlandse aangelegenheden heeft de Senaat op 14juli jl. aan de regering een reeks aanbevelingen overgezonden waarin hij pleit voor eenhumanere toepassing van de vreemdelingenwet van 15 december 1980.
Op 22 september 1998 overleed Sémira Adamu in Zaventem. De golf van medeleven die dedramatische dood van de jonge Nigeriaanse in de publieke opinie teweegbracht, deed debesluitvorming ongetwijfeld in een stroomversnelling terechtkomen. De omstandigheden vanhaar dood leidden tot het ontslag van minister van Binnenlandse zaken Louis Tobback.Zijn opvolger, Luc Van den Bossche, deed de regering onmiddellijk een reeks voorstelleninzake asielbeleid.
Klopt het dat de regering de aanbevelingen van de Senaat heeft gevolgd ?
Joëlle Milquet : De regeringsnota bepaalt dat een onafhankelijke commissie moetworden ingesteld. Deze commissie zal controle uitoefenen op de gesloten centra. Ze zalerop toezien dat de levensomstandigheden in deze centra worden verbeterd en dat dezeworden opengesteld voor vertegenwoordigers van het Centrum voor gelijkheid van kansen.
Ook voor vrouwelijke asielzoekers en minderjarige kinderen, voor wie geen specifiekeprocedure bestond, worden de aanbevelingen van de Senaat gevolgd.
Ik ben blij dat de regering de dienst Vreemdelingenzaken zal doorlichten en er meerpersoneel en middelen wil voor inzetten.
De nota komt ook tegemoet aan de wens van de commissie dat artikel 77 van de wetuitdrukkelijk zou stellen dat hulp die om humanitaire redenen verleend wordt aan iemanddie illegaal in het land verblijft, niet kan worden beschouwd als een"solidariteitsmisdrijf".
Sluit de commissie voor Binnenlandse aangelegenheden zich nu aan bij deregeringsnota ?
Joëlle Milquet : Om alle partijen in de commissie tevreden te stellen, moestende scherpste kantjes worden afgevijld. Echt ambitieuze aanbevelingen hoefde men van onzecommissie dan ook niet te verwachten.
Persoonlijk blijf ik erbij dat de regeringsnota op sommige punten nog voor verbeteringvatbaar is. Ik vind het bijvoorbeeld absoluut noodzakelijk dat er een versnelde envereenvoudigde onderzoeksprocedure komt voor asielaanvragen, uiteraard met behoud van demogelijkheid om in beroep te gaan. De rechten van de verdediging moeten daarbij beterbeschermd worden.
Wat de regularisatie betreft zijn de voorwaarden die de regeringsnota vastlegt, zostrikt dat haast niemand meer in aanmerking komt. Bovendien wordt nergens gerept over demensen zonder papieren, die geen asielprocedure hebben doorlopen. Onze suggestie om eenadviescommissie in te stellen wordt in de nota wel gevolgd, maar jammer genoeg is men nietverplicht deze commissie te raadplegen.
Die verplichting zou nochtans voor alle beslissingen inzake regularisatie moetengelden. Wanneer de minister besluit geen rekening te houden met dit advies, moet hij diebeslissing met redenen omkleden.
Op 17 november 1998 debatteerden de senatoren in openbare zitting over hetasielbeleid van de regering. Kort daarvoor had vice-eerste minister en minister vanBinnenlandse zaken Luc Van Den Bossche hun zijn opvolgingsnota voorgelegd. Daarinbrengt hij verslag uit over de uitvoering van het asielbeleid dat de regering op 4 oktober1998 vastlegde.
|
aangelegenheden een bezoek aan de Brusselse Begijnhofkerk waar asielzoekers een tijdelijk onderkomen kregen. |
De CVP-senatoren reageerden voorzichtig positief op het gevoerde asielbeleid, datvolgens hen menselijker en duidelijker is geworden.
Bea Cantillon plaatste wel vraagtekens bij de uitvoerbaarheidervan. Ze vroeg zich bijvoorbeeld af of de regering erin zal slagen de massaregularisatieaanvragen individueel te onderzoeken.
Sabine de Bethune betreurde dat de opvolgingsnota geen rekening houdt metde kritiek van de senatoren op de gebrekkige sociale opvang van uitgeprocedeerden, hetgebrek aan lange-termijnvisie en de regularisatiecriteria.
Erika Thijs had vragen bij de beslissing om sommige Oost-Europese landenin de groep van veilige landen onder te brengen. Betekent dit dat hun onderdanen hier geenasiel meer kunnen krijgen ?
Ludwig Caluwé pleitte voor een vereenvoudigde procedure die wordtafgehandeld door doeltreffende diensten.
Fractievoorzitter Hugo Vandenberghe ten slotte waarschuwde dat zolang wijer niet zullen in slagen de immigratieproblematiek te beheersen, het asielbeleid binnen deEuropese Unie niet is geharmoniseerd.
Philippe Mahoux onderstreepte namens de PS-fractie de positieve punten inhet regeringsbeleid. Hij stond lang stil bij de regularisatiepolitiek van de Franseregering, die volgens hem een soepele en menselijke aanpak van dit delicate probleemmogelijk maakt. Senator Mahoux verklaarde zich voorstander van een algemeneregularisatiemaatregel, maar elke aanvraag moet wel individueel worden beoordeeld.
Jean-Marie Happart pleitte voor een meer efficiënte aanpak en tekendeeen nieuwe structuur uit voor de behandeling van asielaanvragen.
Nadia Merchiers vroeg een ruime interpretatie van de Conventie vanGenève, om ook vrouwen die zich in hun thuisland tegen een gedwongen huwelijk of tegenseksuele verminking van hun dochters verzetten, als politieke vluchtelingen te erkennen.Namens de SP verzette zij zich tegen een algemene regularisatiemaatregel.
Fractievoorzitter Fred Erdman vroeg duidelijkheid en was daarom ooktevreden dat de regering de procedures wilde vereenvoudigen. Bovendien moeten asielzoekersbij het begin van de procedure duidelijk worden voorgelicht. Zij mogen geen valseverwachtingen koesteren.
De Vlaamse en Franstalige liberalen werkten een gemeenschappelijk standpunt uit waarmeeze ook de tegenstelling meerderheid-oppositie hoopten te overbruggen.
VLD-fractievoorzitter Hugo Coveliers legde uit dat zij de asielzoekers indrie groepen willen indelen: de economische vluchtelingen, de politieke vluchtelingen ende ontheemden die op de vlucht zijn voor het oorlogsgeweld. Die laatste groep, waartoe mende Bosniërs en de Kosovaren rekent, moet een tijdelijk verblijfsrecht -een B-statuut-krijgen. Zodra de toestand in hun land genormaliseerd is, moeten zij terugkeren.
Voor de politieke vluchtelingen moet de procedure drastisch worden ingekort.
Het merendeel van de vluchtelingen zijn evenwel economische vluchtelingen. Dat is eenrealiteit die we volgens Michel Foret, fractievoorzitter van de PRL-FDF, onderogen moeten zien.
Christine Cornet d'Elzius (PRL-FDF) pleitte voor een onafhankelijkecommissie die geval na geval en aan de hand van wettelijk vastgelegde criteria nagaat ofde aanvragers voor regularisatie in aanmerking komen.
Als dat niet het geval is, moeten zij uitgewezen worden, want een echt humaan beleid issociaal voor de terechte aanvragers en streng voor wie het asielrecht misbruikt, aldus VLD-senatorJeannine Leduc.
Dominique Jeanmoye verklaarde dat ook de PSC de invoering vraagt van eenB-statuut voor vluchtelingen uit oorlogsgebieden. Ook wat de regularisatiecriteria, deregularisatiecommissie en de procedures betreft, bevond zij zich op dezelfde golflengteals haar PRL-collega.
Andrée Delcourt-Pêtre vond dat werkgevers die illegalen tewerkstellen,strenger moeten worden aangepakt. Verder kan alleen een duurzame ontwikkeling van alledelen van onze planeet de migratiestromen doen opdrogen.
Voor Door Buelens kan er geen sprake van zijn het asielbeleid verder afte zwakken. België fungeert nu al als OCMW voor de hele wereld. Een lakserimmigratiebeleid zou betekenen dat we de deur wagenwijd openzetten. Alleen door debestaande wetten strikt toe te passen, zal men profiteurs kunnen afschrikken.
Bert Anciaux onderscheidde vier categorieën asielzoekers die voorregularisatie in aanmerking komen: de ontheemden die uit een oorlogsgebied komen en dieeen B-statuut moeten krijgen, de personen die al vijf jaar legaal in ons land verblijvenen waarvan de erkenningsprocedure nog niet ten einde is, de personen die men uithumanitaire en medische overwegingen niet kan terugsturen en ten slotte sommige illegalen,bijvoorbeeld als het gaat om slachtoffers van mensenhandel.
Het is de eerste maal dat de regering in haar asielbeleid over regularisatie spreekt,merkte José Daras op. Maar dat volstaat volgens hem niet. Ecolo is geenvoorstander van open grenzen, maar vindt dat België, net als Frankrijk, een ruimeeenmalige regularisatie moet doorvoeren. Op die manier komen we ook te weten waar al diemensen zich bevinden en dat is goed voor de veiligheid.
Eddy Boutmans vroeg de regering niet zonder meer een debat over eeneenmalige regularisatieoperatie af te wijzen. Over de concrete modaliteiten van eendergelijke regeling, waarvoor Frankrijk model kan staan, moet volgens hem discussiemogelijk zijn. Overigens stelt de senator het op prijs dat de regering ook deontwikkelingsproblematiek in het debat wil betrekken.
In hun antwoord verdedigden minister Luc Van Den Bossche en staatssecretaris JanPeeters het regeringsbeleid.
De senatoren zullen hun wetgevend werk inzake het vreemdelingenbeleid alleszinsvoortzetten. De wetsvoorstellen liggen al klaar.
|
|
blz. 2: koopjes 1118 avondsluiting 983 blz. 3, 4 en 5: verticale integratie 1066 hoge raad justitie 1169 blz. 8, 9 en 10: georganiseerde misdaad 326/662 verjaring strafdossiers 1177 blz. 11, 12 en 13: asielbeleid 768 |
blz. 14: duivensport 223 blz. 35: genocide 749 racisme 1111 blz. 39: Euro 1022 blz. 40 en 41: wetsevaluatie 643/955 blz. 46: sport 1060/1064 |
Opmerkingen voor de webmaster