Sociaal |
K |
UNSTMATIG zonnebaden is de laatste jaren sterk toegenomen. Senator Philippe Charlier (PSC) heeft een wetsvoorstel ingediend om de exploitatie van de zonnecentra te regelen, de klanten en de uitbaters te informeren en hun een groter verantwoordelijkheidsbesef bij te brengen. De uitbaters moeten bovendien bewijzen dat ze de vereiste opleiding hebben genoten. |
Senator Charlier wijst op de gevaren van overdreven blootstelling aan ultravioletstralen : veroudering van de huid, allergische huidaandoeningen, oogkwalen, ontwikkeling van bepaalde vormen van kanker...
De senator is tevreden dat zijn voorstel in de commissie is goedgekeurd. Het belangrijkste amendement heeft de strekking van de tekst niet gewijzigd. Dit amendement kwam tegemoet aan de wens van de PRL-FDF en de VLD om rekening te houden met de problematiek van de onbemande zonnecentra (ook PRL-FDF-senator Alain Destexhe had een wetsvoorstel ingediend met betrekking tot de zonnecentra). De ondertekenaars van het voorstel willen echter elke discriminatie tussen de centra wegwerken.
De centra krijgen de tijd om zich aan te passen aan de wet. Als die termijn voorbij is, worden de onbemande centra klassieke centra, want in elk centrum moet dan minstens één personeelslid aanwezig zijn dat een gepaste opleiding heeft gekregen.
Volgens Philippe Charlier beoogt het voorstel zowel de opleiding van de personeelsleden als de informatie van de klanten. Elk centrum moet duidelijk leesbare informatie aanbrengen. De klant moet een document ondertekenen en krijgt een brochure met meer toelichting. Bovendien krijgt hij raad en bijstand van gekwalificeerd personeel. Zo wordt de klant meer verantwoordelijkheidsbesef bijgebracht en kan hij handelen met kennis van zaken. De senatoren hebben gekozen voor een preventieve aanpak, zonder overdreven regelgeving.
Philippe Charlier wijst erop dat het echter lang duurt om de mensen verantwoordelijkheidsbesef bij te brengen. Na een enquête van Test-Aankoop bleek toch dat het bezoek aan zonnecentra was afgenomen. Dat bewijst dus dat een informatiecampagne invloed heeft. Philippe Charlier gelooft dan ook in het nut van aanhoudende informatie in de centra, die de verspreiding van gerichte informatie via de pers kan aanvullen.
Opmerkingen voor de webmaster