(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans
De tarmac van een vliegveld is een hectische plaats : een wirwar van onder meer vliegtuigen, tankwagens, bagagekarretjes en crewbusjes zorgt er voor een zeer drukke verkeersactiviteit. Bovendien leidt de vaak grote tijdsdruk tot een verhoogde kans op een ongeval. Op de tarmac gelden dan ook bijzondere regels die alles letterlijk in goede banen dienen te laten verlopen. Dit is ook nodig, want in 2002 berichtte een boordcommandant van het ter ziele gegane Sabena voor de parlementaire onderzoekscommissie over Sabena nog over 3 vliegtuigcrashes op de tarmac van de luchthaven van Zaventem.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen :
1. Hoeveel aanrijdingen waarbij een vliegtuig was betrokken vonden tussen begin 2000 en eind 2005 plaats op de tarmacs van Belgische burgerluchthavens, en dit opgesplitst per jaar en per luchthaven ? Hoeveel dodelijke slachtoffers, zwaargewonden of lichtgewonden vielen hierbij ?
2. Hoeveel aanrijdingen waarbij geen vliegtuig was betrokken vonden tussen begin 2000 en eind 2005 plaats op de tarmacs van Belgische burgerluchthavens, en dit opgesplitst per jaar en per luchthaven ? Hoeveel dodelijke slachtoffers, zwaargewonden of lichtgewonden vielen hierbij ?
3. Welke snelheidsreglementeringen gelden op de tarmac ? Wie staat in voor de controle van deze regels ? Hoeveel controles werden voor tussen begin 2000 en eind 2005 uitgevoerd op de tarmacs van de Belgische burgerluchthavens, en dit opgesplitst per jaar en per luchthaven ? Hoeveel keer werd hierbij een overtreding vastgesteld ?