(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans
In november hebt u in het Federale Parlement verklaard dat een rechtstreekse treinverbinding tussen Gent-Dampoort en Brussel voor 2010 zeer onwaarschijnlijk is. Als reden geeft u aan dat een rechtstreekse P-trein zou betekenen dat een andere trein op de drukke lijn Oostende-Brugge-Gent-Brussel zou moeten worden geschrapt.
Een rechtstreekse trein tussen Gent-Dampoort en Brussel is voor de verkeersleefbaarheidssituatie in en rond Gent belangrijk. Tijdens de werkzaamheden aan het Sint-Pietersstation, die zullen duren tot 2015, zal de mobiliteit in en rond het station veel hinder ondervinden. Bovendien zijn de inwoners van de gemeenten in de ruime omgeving rond Gent-Dampoort ook vragende partij voor een blijvende, rechtstreekse trein. Het kan de reistijd gevoelig verkorten en de verkeerscongestie op de ring rond Gent (R40) in de spits verminderen.
Daarom volgende vragen aan de geachte minister :
1. Wat is de bezettingsgraad van elke P-trein op het verzadigde baanvak Denderleeuw-Brussel-Zuid, zowel 's ochtends als 's avonds ?
2. Kunt u me de lijst van alle P-treinen met het aantal zitplaatsen en het gemiddeld aantal reizigers per trein bezorgen ?
3. Kunnen de huidige P-treinen met de laagste bezetting die rijden via het verzadigde baanvak Denderleeuw-Brussel-Zuid, op korte termijn niet worden vervangen door een of twee P-treinen tussen Gent-Dampoort en Brussel waarvoor een groot potentieel bestaat, zowel 's ochtends als 's avonds ? En zou het dan niet wenselijk zijn deze P-trein(en) te laten vertrekken vanuit Lokeren, dat nu slechts een trage verbinding heeft met het spoorwegknooppunt Brussel-Zuid ?
4. Wanneer mogen de resultaten van de beloofde studie naar de haalbaarheid van een rechtstreekse treinverbinding tussen Gent-Dampoort en Brussel-Zuid worden verwacht ?