(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans
De Ministerraad heeft al tweemaal het voorstel van staatssecretaris voor Informatisering van de Staat Vanvelthoven om de ministers van de federale regering allen een gelijkvormig mailadres te geven, goedgekeurd. Ministers van de Vlaamse en Brusselse regering beschikken reeds over een gelijkaardig uniform mailadres. De bedoeling is de ministers een gebruiksvriendelijk en transparant mailadres te geven onder de vorm [email protected] zodat de burger hem of haar gemakkelijk kan bereiken via e-mail. In de huidige situatie bestaan eindeloos veel varianten waardoor het voor de burger bijzonder ingewikkeld wordt om een minister via elektronische weg te contacteren. Ondanks de goedkeuring van twee Ministerraden, zijn de uniforme mailadressen nog steeds niet ingevoerd. De zaak zou technisch zeer ingewikkeld zijn. Bovendien zouden sommige federale overheidsdiensten erop staan blijvend « herkenbaar » te zijn in hun mailadres.
Daarom zou ik graag een antwoord op de volgende vragen :
1. Is het technische probleem reeds opgelost ?
2. Zijn er federale overheidsdiensten die weigeren mee te werken ?
3. Kan de geachte staatssecretaris al zeggen wanneer de nieuwe mailadressen in werking zullen treden ?
Antwoord : Wat betreft de staatssecretaris voor Informatisering van de Staat en de Federale Overheidsdienst Informatie en Communicatietechnologie (FOD ICT) kan ik aan het geachte lid het volgende antwoorden.
1. Het doel van de uniforme e-mailadressen voor ministers, staatssecretarissen, hun beleidscellen en de administraties is duidelijk : we willen het de burgers, de ambtenaren en de bedrijven die in contact willen of moeten treden met de federale overheid, zo eenvoudig mogelijk maken. Vandaag de dag is er een wildgroei van domeinnamen : iedere minister, elke overheidsdienst heeft zijn of haar eigen maildomeinnaam. Door die namen te harmoniseren naar [email protected], wordt van de burger geen voorkennis meer vereist over de structuur van de federale overheid.
De implementatie wordt momenteel bestudeerd. Deze valt uiteen in twee grote delen.
— binnenkomende mail : zorgt ervoor dat de berichten die verstuurd worden naar adressen @belgium.be doorgestuurd worden naar de juiste mailbox bij de juiste overheidsdienst.
— uitgaande mail : zorgt ervoor dat de ambtenaren e-mails kunnen versturen onder het domein @belgium.be.
Alvorens over te gaan tot de uitwerking van de implementatie heeft Fedict de feedback gevraagd van twee organen binnen de federale overheid :
a) COMMnet Kern : samengesteld uit communicatieverantwdordelijken van de FOD's en POD's.
Hen werd gevraagd de communicatieve aspecten te bekijken zoals naamgeving (vorm van het adresgedeelte voor de @), wat te doen met dubbele namen, uniforme opbouw van algemene adressen (info@, ...).
b) PICTS — Permanente ICT Stuurgroep : samengesteld uit de ICT verantwoordelijken uit de federale overheid.
Hen werd gevraagd de technische implicaties te bekijken en dan vooral de implicaties op het eigen bestaande mailsysteem.
Fedict staat ten dienste van de andere federale overheidsdiensten en hecht dan ook veel belang aan de inbreng van de verschillende overheidsdiensten bij de uitwerking van haar opdrachten.
Fedict zal nu een projectplanning opstellen om de eigenlijke technische implementatie te starten.
2. Er zijn inderdaad verschillende diensten die argumenten aanhalen om de harmonisering in vraag te stellen.
Zo is Defensie bereid om ook de adressen @belgium.be te koppelen maar wil ook de bestaande @mil.be adressen behouden omdat deze passen binnen gemaakte internationale afspraken.
Buitenlandse Zaken is dan weer resoluut tegen de harmonisatie en wenst de eigen adressen behouden (@diplobel.org en @diplobel.be). Ook POD Wetenschapsbeleid is resoluut tegen het gebruik van @belgium.be adressen.
Een groot aantal FOD's kan zich niet vinden in een harmonisatie naar @belgium.be-adressen maar zou zich wel kunnen akkoord verklaren met adressen @xxxxx.belgium.be waarbij « xxxx ... » een FOD-specifieke aanduiding zou zijn. Wat natuurlijk aan het doel voorbij gaat : e-government gaat er net om dat de overheid zich aan de vraag van de klanten — burger, ambtenaar of bedrijf — aanpast, en niet dat iedereen zich naar de structuur van de overheid moet schikken.
Enkele FOD's hebben niet deelgenomen aan de werkgroepvergaderingen (ook al was iedereen uitgenodigd) en hun standpunt is dan ook niet formeel gekend (Financiėn en Binnenlandse Zaken).
3. Afhankelijk van de medewerking van de andere FOD's en afhankelijk van de implementatie van de federale directory server (die de centrale adreslijst van alle ambtenaren zal bevatten) wordt op dit ogenblik een richtdatum van maart/april 2005 vooropgesteld, alvast voor een eerste fase voor inkomende mailberichten.
Meer in detail kan ik nu nog niet gaan aangezien de gedetailleerde projectplanning nog moet opgesteld worden, maar ik voorzie dat in eerste instantie de ministers, staatssecretarissen en hun beleidscellen en secretariaten het goede voorbeeld gaan geven door als eersten over te schakelen, waarna de FOD's kunnen mee veranderen. Er wordt overigens een aanzienlijke overgangsperiode voorzien, waarin zowel het huidige mailadres als het nieuwe belgium.be-adres zullen kunnen gebruikt worden.