(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans
Er is nogal wat commotie ontstaan rond de anti-België en anti-kust-reclamecampagne die door Sabena wordt gevoerd.
Zowel Toerisme Vlaanderen, Westtoerisme als diverse kustgemeenten hebben zich met verontwaardiging afgezet tegen de praktijken van Sabena.
Er is gewezen op het belang van de toerismesector die de tweede belangrijkste industrie van het land is geworden.
Er is gewezen op de daardoor gegenereerde zuurverdiende miljardenwinst, die toch nog altijd voor een deel gebruikt wordt om het steeds aanwezige deficit van Sabena te dekken.
Terecht wordt gesteld dat het ongehoord is voor een nationale luchtvaartmaatschappij om een anti-reclame tegen het eigen toeristisch product te voeren.
Graag kreeg ik van de geachte minister een antwoord op volgende vragen :
1. Wat is zijn houding tegenover de aangeklaagde Sabena-campagne ?
2. Heeft hij Sabena reeds ter verantwoording geroepen en met welk resultaat ?
3. Wat zal hij doen om in de toekomst herhaling van dergelijke praktijken te voorkomen ?
Antwoord : De keuze van een publiciteitscampagne behoort tot het dagelijks bestuur van Sabena en het behoort me niet toe mij hierin te mengen.
Deze campagne was bedoeld om jongeren aan te trekken door tarieven aan te bieden die voor hen betaalbaar waren.
Het lag geenszins in de bedoeling van Sabena om ons toeristisch en cultureel patrimonium te gaan vergelijken met dat van de buitenlandse bestemmingen die door Sabena worden gepromoot.
Ik ben er niet van overtuigd dat deze publiciteitscampagne de beste was. Toch moet de negatieve weerslag ervan op de toeristische sector in België niet overschat worden, zoals gevreesd door zoveel verantwoordelijken van de toeristische sector.