(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans
Het station te Lichtervelde is een specifiek kruisings- en overstapstation van de lijn 73 met de lijn 66.
Op werkdagen en tijdens de weekends in de toeristische periode (juli en augustus) kan de overstapfunctie als voldoende en zeer belangrijk worden beschouwd.
Buiten deze periode (van september tot juni) blijft de overstapfunctie wel belangrijk, maar laat de huidige dienst deze functie in het weekend niet toe, daar er dan op de lijn 66 door de L-treinen een tweeuurdienst wordt gereden.
Om de functie van aansluitingsstation en de bediening van de lijn 73 te Lichtervelde te optimaliseren is het noodzakelijk dat de L-treinen op de lijn 66 een uurdienst hebben, dit ook tijdens de weekends.
Volgens het beheerscontract, artikel 12 bepaalt dat « op alle lijnvakken van het net opgenomen in bijlage 4 tussen stations met `interstedelijk' statuut de NMBS een minimumdienst waarborgt », zou aan de interstedelijke bediening van Lichtervelde worden voldaan door de stop van de IR De Panne-Gent. Wat Lichtervelde betreft wordt hieraan niet voldaan voor het verkeer op de lijn 66.
In 1998 wordt het IC/IR-plan herwerkt.
Volgens de pers en de lokale diensten van de NMBS zou de IC-verbinding Oostende-Kortrijk-Brussel worden gewijzigd in een verbinding Oostende-Kortrijk-Rijsel.
Tevens zou de IR-verbinding De Panne-Gent worden doorgetrokken naar Brussel en zelfs tot de luchthaven.
Door het invoeren van de IC-verbinding Oostende-Rijsel hebben Roeselare en Torhout geen rechtstreekse verbinding met Brussel. Dit is een bijkomend gegeven om de L-dienst op de lijn 66 altijd op een uurdienst te brengen.
Ook de reizigers van de lijn 73 woonachtig in Tielt-Kortemark tot De Panne zullen gebaat zijn met een overstap te Lichtervelde.
Vragen :
1. De invoering van een tweeuurdienst werd doorgevoerd naar aanleiding van een besparingsmaatregel.
Hoeveel inkomsten zijn er verloren gegaan door het invoeren van deze maatregel ?
Zijn er gegevens beschikbaar over een daling van het reizigersaantal op de lijn 66 tijdens het weekend door deze maatregel ?
2. Ziet de geachte minister de mogelijkheid om de L-treinen op de lijn 66 opnieuw met een uurdienst te laten rijden ? Zo ja, kan dit reeds voor de dienst van 1997/1998 ?
3. Wat zijn de vooruitzichten voor het herschikken van het IC/IR-plan in 1998 ?