Vragen en Antwoorden

Belgische Senaat

ZITTING 1995-1996


Bulletin 1-5

28 NOVEMBER 1995

Vragen waarop niet werd geantwoord binnen de tijd bepaald door het reglement
(Art. 66 van het reglement van de Senaat)

(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands ­ (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans


Vice-Eerste minister en minister van Financiën en Buitenlandse Handel (Financiën)

Vraag nr. 16 van de heer Loones d.d. 13 oktober 1995 (N.) :
Eurovignet. ­ Vrijstelling voertuigen openbaar nut.

De wetgeving over het eurovignet bepaalt duidelijk dat ook gemeentebesturen verplicht zijn zich een eurovignet aan te schaffen voor hun vrachtwagens met een maximaal toegelaten massa (MTM) van meer dan 12 ton. Diezelfde wet bepaalt echter ook dat voertuigen die exclusief gebruikt worden voor het onderhoud en het beheer van de wegen vrijgesteld zijn van het eurovignet. Onlangs echter werd een vrachtwagen van de gemeente Wervik beboet omdat die niet voorzien was van een eurovignet. Deze vrachtwagen was onderweg met steenbrokken van de aanleg van een weg naar de stortplaats. Uit het antwoord van het hoofdbestuur der indirecte belastingen op een vraag van de juridische dienst van de stad Kortrijk blijkt dat de vrijstelling enkel geldt voor voertuigen die exclusief gebruikt worden voor onderhoud en beheer van wegen. Dit antwoord is als volgt nader gespecifieerd : « Het begrip onderhoud en beheer van de wegen strekt zich uit tot het onderhoud en de uitrusting van wegen en wegbermen. Het begrip dekt tevens de werken van herstelling en van aanpassing van de wegen, evenals de activiteiten bestemd om de goede werking van het verkeer te garanderen (signalisatie, winterdiensten, inspectie). De vrijstelling geldt echter niet voor voertuigen die voor het aanleggen van wegen worden aangewend. »

De geachte minister zal het ongetwijfeld met mij eens zijn dat deze bepalingen op z'n minst ruimte laten voor uiteenlopende interpretatie. Ik richt hem dan ook graag volgende opmerkingen en vragen :

1. Het onderhoud en beheer van wegen is uiteraard het gevolg van de aanleg van wegen. Niet-aangelegde wegen hoeven niet onderhouden te worden. Maakt bovendien het aanleggen van een nieuwe weg dan geen deel uit van het « beheer » van het wegennet ?

2. Wat is het verschil tussen « aanpassing » van wegen (wel vrijstelling van het vignet) en « aanleg » van wegen (geen vrijstelling) ? Een weg die met één rijvak verbreed wordt, wordt « aangepast », maar tegelijk wordt toch ook een nieuwe weg « aangelegd » ? Of niet ?

3. Welke voertuigen worden exclusief gebruikt voor onderhoud en beheer van wegen : een straatveegmachine, een asfaltgietmachine, een affreesmachine ? Daaruit zou volgen dat een vrachtwagen die het oude asfalt wegvoert, niet kan vrijgesteld worden, want die vrachtwagen wordt ook voor andere doeleinden gebruikt ? Een bulldozer die zand aanvoert komt evenmin in aanmerking, omdat hij ook bieten kan scheppen ? Waar legt de geachte minister de grens tussen voertuigen die exclusief ingezet worden voor onderhoud en beheer van wegen enerzijds en voertuigen die andere functies hebben anderzijds ?

4. De filosofie achter het eurovignet is het belasten van zwaar transport dat schade aan de wegen berokkent. Hoe kunnen vrachtwagens die wegen aanleggen (geen vrijstelling) schade berokkenen aan een « weg in aanleg », aan een weg die nog niet bestaat ? Die vrachtwagens zijn er precies nodig om de weg te kunnen aanleggen.

5. Wat is het oordeel van de geachte minister over een eurovignet-vrijstelling voor voertuigen van + 12 ton MTM die ingezet worden voor opdrachten van openbaar nut (brandbestrijding, wegenonderhoud, -beheer èn -aanleg) en die eigendom zijn van openbare besturen (gemeente, provincie, Bestuur der wegen, enz.) ?