(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans
Uit het driemaandelijks blad Ostend Take Off (jaargang 1, nummer 4, winter 1997), uitgegeven door de internationale luchthaven Oostende en uit de krant De Standaard (26 december 1997), verneem ik dat uitgerekend de Oostendse luchthaven het eerste slachtoffer zal worden bij de strenge toepassing van de Europese richtlijn 92/14/EEG.
Reden hiervan is dat een aantal oudere toestellen direcht getroffen wordt door deze maatregel, terwijl er voor deze niche-markt nog geen alternatieven bestaan. Hoewel reeds een aantal toestellen over een vrijstelling op basis van artikel 3 van richtlijn 92/14/EEG beschikt, hebben de meeste echter geen derogatie verkregen of komen niet meer in aanmerking.
Volgens de luchthavendirectie zou dit als gevolg hebben, dat de vrachttrafiek de eerste drie maanden van 1998 met eenderde zou verminderen, en stelt dit een groot vraagteken naar 1998 toe.
Graag kreeg ik een antwoord op volgende vragen :
1. Wat is de geachte minister van plan als alternatief naar voren te schuiven voor het verlies van de vrachttrafiek in de Oostendse luchthaven, ten gevolge van de strenge toepassing van het Europees reglement ?
2. Wat is het verschil tussen het lawaai van een vliegtuig van bijvoorbeeld 29 jaar oud (dat dus niet meer in aanmerking komt tot het verkrijgen van een derogatie), en dat van een vliegtuig van compleet hetzelfde type, maar pakweg een paar jaar jonger ?
3. Vreest de geachte minister niet voor banenverlies in Oostende ten gevolge van deze maatregel ?