Vragen en Antwoorden

Belgische Senaat


Bulletin 1-76

ZITTING 1997-1998

Vragen waarop niet werd geantwoord binnen de tijd bepaald door het reglement
(Art. 66 van het reglement van de Senaat)

(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans


Vice-eerste minister en minister van Binnenlandse Zaken

Vraag nr. 1103 van de heer Loones d.d. 20 mei 1998 (N.) :
Controle bromfietsen. ­ Rolletjestest.

Bij de controle van snelheid van bromfietsen en het bekeuren van de jonge bestuurders blijkt nogal sprake van een zekere willekeur. Dat bleek uit een enquête bij de « rolletjestest », als gevolg van de stroom klachten die het blad Scooter kreeg van jonge bromfietsers (Het Nieuwsblad van 7 mei 1998).

Hoewel de diverse politiekorpsen over dezelfde meetapparatuur beschikken (een digitale curvometer, van dezelfde firma en geijkt door een zelfde laboratorium), kwamen ze niettemin tot verschillende resultaten.

Reden hiervan is de uiteenlopende aanpak door de politiediensten.

Waar het ene korps de snelheid van het rijtuig onbelast controleert (met als motivatie dat er een rem staat op de rolletjes, die het zelfde effect geeft als op de weg rijden), meet een ander korps de snelheid belast.

De wet daaromtrent is nochtans ondubbelzinnig : het is verboden onbelast te controleren.

En wat dan te zeggen van controles die uitgevoerd worden door de chauffeur van een autobedrijf, dat instaat voor het opladen van eventueel in beslag te nemen bromfietsen en dit aan een tarief van 2 749 frank/stuk ?

Ook de manier waarop door de politie gereageerd wordt bij een zelfde vorm van overtreding roept zo zijn vragen op : deze kan gaan van een waarschuwing, over een boete, tot in beslagname van de motorfiets.

Het jonge motorvolk voelt zich dan ook terecht onheus behandeld bij deze gevreesde rolletjestest.

Graag kreeg ik van de geachte minister een aantwoord op volgende vragen :

1. Kan hij verklaren waarom er geen eenduidigheid is in het controleren van de bromfietsen bij de rolletjestest ? Zijn er daaromtrent vaste richtlijnen ? Zo ja, welke ?

2. In geval er met mechanische i.p.v. met digitale curvometers gewerkt wordt : moet die onbelast gebruikt worden of belast ?

3. Kan hij mij meedelen of het strookt met de wet dat onbevoegden, zoals een chauffeur van een via het parket opgetrommeld autobedrijf dat niet weinig verdient aan de « overtredingen », deze politionele controles uitvoert ?

4. Zijn er ook richtlijnen i.v.m. de gevolggeving bij overtreding ? Zo ja, welke ? Vanaf welke snelheid/uur gaat het om een waarschuwing ? Om een boete ? Om een beslagname van het rijtuig ?