1-196 | 1-196 |
Sénat de Belgique |
Belgische Senaat |
Annales parlementaires |
Parlementaire handelingen |
SÉANCES DU JEUDI 11 JUIN 1998 |
VERGADERINGEN VAN DONDERDAG 11 JUNI 1998 |
De voorzitter. Aan de orde is de mondelinge vraag van de heer Loones.
Het woord is aan de heer Loones.
De heer Loones (VU). Mijnheer de voorzitter, de recente perikelen rond het spoor hebben overduidelijk aangetoond dat het materieel van nu alleszins niet volstaat om de reizigers te vervoeren en zeker niet op piekmomenten. Een van de oplossingen die in de NMBS reeds lang wordt besproken, is bestelling van meer dan 200 dubbeldekstreinen, precies voor het spitsverkeer. Er zou in het dossier nu schot komen en naar verluidt zijn er onderhandelingen opgestart met de constructeur BN in Brugge, een dochter van de Canadese groep Bombardier. Hierbij kan worden opgemerkt dat deze eventuele bestelling bij BN van levensbelang is voor het behoud van de twee vestigingen in Brugge en Manage. Volgens de pers is er hierbij sprake van nogal wat politiek lobbywerk en zou de NMBS eigenlijk de voorkeur geven aan een andere constructeur, namelijk Siemens.
Daarom kreeg ik graag een antwoord op volgende vragen.
Wanneer valt de beslissing over de bestelling van de dubbeldekstreinen ? Is het in juli, zoals wordt gesuggereerd, of vroeger of later ?
Klopt het dat de NMBS eigenlijk geneigd is de bestelling bij Siemens te plaatsen en worden daarvoor dan redenen gegeven ?
Klopt het dat de regering de voorkeur geeft aan een bestelling bij BN en dat daarbij sprake is van politiek lobbywerk ?
Zal bij de uiteindelijke bestelling rekening worden gehouden met de belangen van de Belgische vestigingen van BN waarvoor de bestelling van levensbelang is ?
Klopt het dat de NMBS slechte ervaringen heeft met het huidige materieel van BN, namelijk koppelings- en ontkoppelingsproblemen ?
Is het juist dat het BN-materieel hogere kwaliteitsproeven doorstaat dan bepaalde buitenlandse concurrenten, in het bijzonder Siemens, en daardoor ook duurder is ?
De voorzitter. Het woord is aan minister Daerden.
De heer Daerden, minister van Vervoer. Mijnheer de voorzitter, op basis van het verslag dat me door de regeringscommissaris werd toegezonden, kan ik het volgende meedelen.
De raad van bestuur van de NMBS heeft besloten bij de eindbeslissing de criteria comfort en design te laten doorwegen, op voorwaarde dat de offerte financieel interessant blijft. Er werd dus beslist onderhandelingen te starten met het consortium Bombardier-Gec Alsthom, de onderaannemer van het rijtuig dat het meeste comfort biedt. Tijdens de vergadering van 17 juli 1998 zal de raad van bestuur van de evolutie op de hoogte worden gebracht en naargelang van het resultaat van de onderhandelingen bepalen wat de volgende fase in de aankoopprocedure zal zijn.
Enkel de objectieve criteria, opgenomen in het lastenboek, worden in aanmerking genomen. De gunning gebeurt overeenkomstig de wetgeving inzake de overheidsopdrachten. De regeringscommissaris waakt voornamelijk over de wettelijkheid van de gevolgde procedure.
De NMBS laat mij weten dat het onlangs door Bombardier geleverde materieel helemaal beantwoordt aan de normen en specificaties. Er worden niet systematisch problemen vastgesteld bij het koppelen en ontkoppelen van de nieuwe motorstellen type 96. Al het rijdend materieel van de NMBS van eender welke constructeur beantwoordt helemaal aan de technische, veiligheids- en kwaliteitsnormen.
De voorzitter. Het woord is aan de heer Loones voor een repliek.
De heer Loones (VU). Mijnheer de voorzitter, ik dank de minister voor zijn antwoord dat wel wat enigmatisch is. Hij spreekt over onderhandelingen en over de rol van de regeringscommissaris die toeziet op de wettelijkheid van de gevolgde procedure. Het benadrukken van de normen van comfort en design maakt mij wel een beetje ongerust.
Ik wens dan ook een bijkomende vraag te stellen. Komen de beslissingen, na de beoordeling door de regeringscommissaris, nog op de regeringsbank of doet de NMBS wat ze wil ? Is er op een bepaald ogenblik nog een politieke beslissing of niet ?
M. le président. La parole est à M. Daerden, ministre.
M. Daerden, ministre des Transports. Monsieur le président, il s'agit d'une décision prise uniquement sur la base du cahier des charges et de critères objectifs, sans aucune intervention politique.
De voorzitter. Het incident is gesloten.
L'incident est clos.