Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 4-7520

van Christine Defraigne (MR) d.d. 9 april 2010

aan de minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen

Internet - Sociale netwerken - Veiligheid - Persoonlijke gegevens - Overdracht - Bedrieglijke reclame - Waarschuwing van de bevolking - Maatregelen - Budget

internet
gegevensbescherming
computercriminaliteit
persoonlijke gegevens
virtuele gemeenschap
sociale media

Chronologie

9/4/2010Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 14/5/2010)
6/5/2010Einde zittingsperiode

Vraag nr. 4-7520 d.d. 9 april 2010 : (Vraag gesteld in het Frans)

De nieuwe sociale netwerken zoals Twitter, Facebook of Netlog nemen vandaag een belangrijke plaats in het leven van de mensen in. Sommige mensen zouden zonder die netwerken zelfs niet meer kunnen leven. Ze willen 24 uur op 24 online beschikbaar zijn.

Vier miljoen Belgen maken deel uit van sociale netwerken. Een gemiddelde Belgische gebruiker van die sociale media heeft 133 vrienden en logt tweemaal per dag in.

De inschrijving is gratis, maar men wordt wel verzocht bepaalde persoonlijke gegevens mee te delen. Op Facebook moet men bijvoorbeeld zijn naam, geslacht, geboortedatum en e-mailadres opgeven. Men moet echter weten dat er tijdens een internetsessie naast die zogenaamd zichtbare gegevens ook een reeks andere gegevens kunnen worden doorgegeven. Facebook registreert geleidelijk aan de sporen van de verrichtingen die de internetgebruiker op het internet heeft verricht.

Hoewel Facebook in zijn algemene gebruiksvoorwaarden verzekert dat het die persoonlijke gegevens niet voor commerciŽle doeleinden zal gebruiken, slaat het die gegevens op in een databank en biedt het adverteerders zijn diensten aan zodat die gerichte reclameboodschappen kunnen opmaken.

In die context had ik graag een antwoord op volgende vragen :

1. Welke maatregelen zult u nemen om de bevolking, gebruikers van het internet en van sociale netwerken, te waarschuwen voor de risico's gekoppeld aan onlinerekeningen en -inschrijvingen?

2. Hoe zult u de bevolking waarschuwen voor de risico's verbonden aan het meedelen van persoonlijke gegevens op sommige internetsites?

3. Welke campagnes hebt u opgezet om de mensen te waarschuwen voor bedrieglijke reclame en andere oplichterij die men op het internet vindt?

4. Welke budget wordt uitgetrokken voor de waarschuwing tegen cybercriminaliteit?