Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV) - Klachten - Aantallen - Gebruik van het internet
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
officiële statistiek
12/3/2010 | Verzending vraag (Einde van de antwoordtermijn: 15/4/2010) |
13/4/2010 | Antwoord |
In 2009 heeft het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV) 3 400 klachten over voedsel gekregen. Dat is maar liefst een stijging met 47 % tegenover 2008.
De meeste klachten gaan over verpakkingen, hygiëne, bewaarmethoden en vervaldata.
Graag had ik een antwoord gekregen op de volgende vragen:
1. Hoeveel personen dienden sinds de oprichting van het FAVV klacht in over voedsel? Graag had ik een uitsplitsing per jaartal gekregen.
2. Over welk soort van klachten ging het? Graag had ik een uitsplitsing per soort en per jaartal ontvangen.
3. Wat gebeurde met al die klachten? Graag had ik ook hierbij een uitsplitsing per jaartal gekregen.
4. Hoeveel van die klachten hadden tot gevolg dat producten uit de handel werden genomen? Graag had ik ook hierbij een uitsplitsing per jaartal gekregen.
5. Wanneer zal het klachtensysteem via het internet van start kunnen gaan? Op welke manier zal dit systeem functioneren?
1.
Sinds de oprichting heeft het Meldpunt van het Federaal Agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV) de volgende aantallen klachten ontvangen :
jaar |
aantal |
2002 |
339 |
2003 |
750 |
2004 |
1 159 |
2005 |
1 520 |
2006 |
1 482 |
2007 |
2 170 |
2008 |
2 265 |
2009 |
3 389 |
2.
De vijf meest voorkomende klachten in het jaar 2009 bij het Meldpunt waren:
Soort klacht |
percentage |
Hygiëne van lokalen en personen |
37 % |
Fabricage- en bewaarmethoden |
17 % |
Voedselvergiftigingen |
11 % |
rookverbod |
10 % |
Dierenwelzijn |
8 % |
De vijf meest voorkomende klachten in het jaar 2008 bij het Meldpunt waren :
Soort klacht |
percentage |
Hygiëne van lokalen en personen |
39 % |
rookverbod |
17 % |
Fabricage- en bewaarmethoden |
13 % |
Voedselvergiftigingen |
9 % |
Contaminanten |
6 % |
De vijf meest voorkomende klachten in het jaar 2007 bij het Meldpunt waren :
Soort klacht |
percentage |
Klachten betreffende het rookverbod |
34 % |
Hygiëne van lokalen en personen |
26 % |
Fabricage- en bewaarmethoden |
12 % |
Voedselvergiftigingen |
8 % |
Contaminanten |
6 % |
De vijf meest voorkomende klachten in het jaar 2006 bij het Meldpunt waren :
Soort klacht |
percentage |
Hygiëne van lokalen en personen |
40 % |
Fabricage- en bewaarmethoden |
20 % |
Voedselvergiftigingen |
11 % |
Contaminanten |
6 % |
Dierenwelzijn |
4 % |
De vijf meest voorkomende klachten in het jaar 2005 bij het Meldpunt waren :
Soort klacht |
percentage |
Hygiëne van lokalen en personen |
39 % |
Fabricage- en bewaarmethoden |
22 % |
Voedselvergiftigingen |
9 % |
Contaminanten |
6 % |
Etikettage en reclame |
5 % |
De vijf meest voorkomende klachten in het jaar 2004 bij het Meldpunt waren :
Soort klacht |
percentage |
Hygiëne van lokalen en personen |
42 % |
Fabricage- en bewaarmethoden |
12 % |
Contaminanten |
8 % |
Voedselvergiftigingen |
7 % |
Dranken |
5 % |
3.
De klachten die binnenkomen op het Meldpunt worden geregistreerd in een database-systeem. De klager ontvangt een ontvangstbevestiging.Vervolgens wordt de klacht doorgestuurd naar de betrokken Provinciale Controle-Eenheden (PCE) ter behandeling. Nadat de PCE de klacht een onderzoek heeft uitgevoerd, wordt het resultaat doorgestuurd naar het Meldpunt. Het Meldpunt deelt dan het resultaat van het onderzoek mee aan de klager. Het meldpunt behandelt elke klacht, ook anonieme.
In bepaalde gevallen kan de gegrondheid van een klacht bij controle worden aangetoond, bij andere klachten is dat niet het geval. Voor 2009 geeft dat volgend beeld :
|
aantal |
Gegrondheid aangetoond |
1 664 |
Gegrondheid niet aangetoond |
1 710 |
.
In sommige gevallen worden producten inderdaad in beslag genomen en vernietigd. Het Agentschap beschikt hieromtrent niet over precieze cijfers.
5.
Klachten kunnen ingediend worden per brief, fax of e-mail. Een CRM-systeem (Customer Relationschip Management) wordt momenteel ontwikkeld; via een internet toepassing kan op die manier een formulier worden ingevuld.