SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
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23 décembre 2011 23 december 2011
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Question écrite n° 5-4839 Schriftelijke vraag nr. 5-4839

de Bert Anciaux (sp.a)

van Bert Anciaux (sp.a)

à la vice-première ministre et ministre de l'Intérieur

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken
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Homejacking - Personnel des banques - Politique de prévention Homejacking - Bankpersoneel - Voorkomingbeleid 
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vol
séquestration de personnes
personnel
établissement de crédit
profession de la banque
diefstal
vrijheidsberoving
personeel
kredietinstelling
beroep in het bankwezen
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23/12/2011 Verzending vraag
5/3/2012 Antwoord
23/12/2011 Verzending vraag
5/3/2012 Antwoord
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Réintroduction de : question écrite 5-3158 Réintroduction de : question écrite 5-3158
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Question n° 5-4839 du 23 décembre 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-4839 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Les médias relatent régulièrement des homejackings chez des membres du personnel de banques. La famille d'un gérant d'agence, par exemple, est gardée en otage à son domicile pendant que l'employé de banque est conduit à la banque par les agresseurs et contraint d'ouvrir les coffres, etc. Le mode opératoire est bien connu.

Voici mes questions à ce sujet.

1) Quel a été le nombre annuel de homejackings avec prise en otages de membres du personnel de banques et hold-up dans la banque ou institution financière concernée, au cours de la période 2006-2010 ? Comment ce nombre a-t-il évolué et quelles conclusions pouvons-nous en tirer ?

2) Dans quelle mesure la police a-t-elle mis au point une stratégie pour protéger les membres du personnel ou responsables des banques et institutions financières visés par cette forme grave de criminalité et donc vulnérables ? La police s'est-elle déjà concertée avec des représentants du secteur bancaire pour prévenir cette forme de criminalité ? Dans l'affirmative, avec quels résultats ? Dans la négative, comment la ministre explique-t-elle l'inertie dans ce domaine ?

 

Geregeld melden de media verhalen van homejacking van bankpersoneel. Het gezin van bijvoorbeeld een filiaalhouder wordt thuis gegijzeld, de bankbediende wordt door de overvallers meegenomen naar zijn bank en verplicht om de kluizen enz. te openen. Deze modus operandi blijkt genoegzaam bekend.

Hierover de volgende vragen.

1) Hoeveel gevallen van homejacking met gijzeling van bankpersoneel en daaropvolgende roof in de betrokken bank of financiële instelling, werden er jaarlijks genoteerd in de periode 2006 - 2010? Hoe evolueerde dit aantal en welke conclusies kunnen daarbij worden getrokken?

2) In welke mate beschikt de politie ondertussen over een strategie om de geviseerde en in deze context kwetsbare personeelsleden of verantwoordelijken van banken en financiële instellingen te beschermen tegen deze harde criminaliteit? Overlegde de politie reeds met de vertegenwoordigers van de bancaire sector om dit soort criminaliteit te voorkomen? Zo ja, met welke resultaten? Zo niet, hoe verklaart de minister de inertie hieromtrent?

 
Réponse reçue le 5 mars 2012 : Antwoord ontvangen op 5 maart 2012 :

La question permet de conclure qu’il est fait référence au phénomène « tiger kidnapping » et non au phénomène « home jacking ». Par conséquent, les questions sont formulées sur base du contexte « tiger kidnapping ».

Le tiger kidnapping est défini comme: « une prise d’otage notamment l’arrestation, la détention ou l’enlèvement d’une ou plusieurs personnes afin d’obliger 1 employé (mandaté) ou tout autre personne apparentée à mettre immédiatement à disposition des documents de valeur, une somme d’argent importante ou tout autre forme de rançon appartenant à une institution ou une entreprise ».

L’honorable membre trouve ci-dessous la réponse à ses questions.

1. L’aperçu ci-dessous montre l’évolution du nombre de tiger kidnappings (tentatives incluses) perpétrés contre le secteur bancaire dans la période 2006-2010.

graphique évolution du tiger kidnapping en Belgique 2001-2011 (incl. tentatives)

Le nombre de faits a diminué de façon spectaculaire depuis 2006. De sorte que nous pouvons conclure que l’approche intégrale et intégrée qui est développée par les autorités, la police et les secteurs privés concernés ainsi que les résultats d’enquête et diverses condamnations ont clairement eu leur effet.

2. Lorsque le phénomène tiger kidnapping est apparu en Belgique, la magistrature, la police et les secteurs visés ont élaboré une stratégie au sein d’un groupe de travail. Celle-ci est concrètement traduite en un large ensemble de mesures avec des actions tant sur le plan préventif que réactif, y compris un scénario à respecter durant le déroulement d’un tiger kidnapping. Pour des motifs de sécurité et de discrétion, ces mesures sont protégées et ne seront pas davantage détaillées.

A côté d’une concertation stratégique périodique dans le cadre du partenariat fédéral ‘vols à main armée’ entre la magistrature, la police et le secteur privé, la collaboration et l’échange d’informations entre le secteur bancaire et le service central DJB/Vols à Main Armée de la police judiciaire fédérale sont une réalité de tous les jours pour endiguer la criminalité acquisitive d’une telle importance.

Comme mentionné ci-dessus, l’approche a été clairement couronnée de succès. Pour ces raisons, la police belge fut invitée en 2009 par la police d’Irlande du Nord afin de présenter aux autres états membres européens (projet international financé par la Commission Européenne) son approche et ses résultats, lesquels sont désormais recommandés comme ‘bonne pratique’ à l’étranger.

De vraagstelling doet besluiten dat het fenomeen “tiger kidnapping” wordt bedoeld en niet het fenomeen “home jacking”. De antwoorden zijn bijgevolg geformuleerd vanuit de context “tiger kidnapping”.

Tiger kidnapping wordt gedefinieerd als: “een gijzeling, namelijk de aanhouding, de gevangenhouding of ontvoering van één of meerdere personen, om een werknemer (gemandateerde), een verwant of elk ander persoon te dwingen zich onmiddellijk meester te maken over elk waardepapier, aanzienlijke geldsom of eender welke vorm van losgeld, toebehorend aan een instelling of onderneming.”

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

1. Het overzicht hieronder toont de evolutie van het aantal tiger kidnappings (incl. de pogingen) gepleegd binnen de banksector in de periode 2006-2010.

grafiek evolutie tiger kidnapping in België 2001-2011 (incl. pogingen)

Het aantal feiten is vanaf 2006 op spectaculaire wijze gedaald. Hieruit kunnen we concluderen dat de integrale en geïntegreerde aanpak die is uitgewerkt door overheid, politie en betrokken private sectoren alsmede de resultaten van onderzoek en diverse veroordelingen duidelijk effect hebben gehad.

2. Toen het fenomeen tiger kidnapping in België opdook, hebben magistratuur, politie en geviseerde sectoren binnen een werkgroep een strategie uitgewerkt. Deze is concreet vertaald in een uitgebreid maatregelenpakket met acties op zowel preventief als reactief vlak, met inbegrip van een draaiboek dat tijdens het verloop van de tiger kidnapping dient gerespecteerd. Om redenen van veiligheid en discretie worden deze maatregelen afgeschermd en dus niet verder in detail toegelicht.

Naast een periodiek strategisch overleg in het raam van het federaal partnerschap ‘diefstal gewapenderhand’ tussen magistratuur, politie en private sector, zijn de samenwerking en informatie-uitwisseling tussen de banksector en de centrale dienst DJB/diefstal gewapenderhand van de federale gerechtelijke politie een dagdagelijkse realiteit om dergelijke zwaarwichtige eigendomscriminaliteit in te dijken.

Zoals hierboven vermeld, is de aanpak duidelijk succesvol geweest. Om die reden is de Belgische politie in 2009 door de politie van Noord-Ierland uitgenodigd om haar aanpak en resultaten aan andere Europese lidstaten voor te stellen (internationaal project gefinancierd door de Europese Commissie) en worden die voortaan ook in het buitenland als ‘goede praktijk’ aangeprezen.