SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2011-2012 Zitting 2011-2012
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23 décembre 2011 23 december 2011
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Question écrite n° 5-4265 Schriftelijke vraag nr. 5-4265

de Elke Sleurs (N-VA)

van Elke Sleurs (N-VA)

à la vice-première ministre et ministre des Affaires sociales et de la Santé publique, chargée de Beliris et des Institutions culturelles fédérales

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen
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La base de données FINHOSTA De FINHOSTA-databank 
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établissement hospitalier
personnel infirmier
égalité de rémunération
base de données
disparité régionale
ziekenhuis
verplegend personeel
gelijkheid van beloning
gegevensbank
regionale verschillen
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23/12/2011Verzending vraag
9/3/2012Antwoord
23/12/2011Verzending vraag
9/3/2012Antwoord
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Réintroduction de : question écrite 5-3686 Réintroduction de : question écrite 5-3686
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Question n° 5-4265 du 23 décembre 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-4265 d.d. 23 december 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Dans ma question écrite n° 5-2476, je vous interrogeais sur l'écart salarial entre les infirmiers et les infirmiers en chef. Votre réponse indique qu'en 2006, le coût salarial annuel par équivalent temps plein (ETP) des infirmiers en chef bruxellois dépassait de non moins de 17842 euros celui d'un ETP flamand.

Cette situation aberrante se poursuit sans doute aujourd'hui. Malheureusement, il est impossible de le vérifier. En réponse à ma question écrite et lors d'un entretien téléphonique avec un membre de votre cellule stratégique, on m'a en effet déclaré que les derniers chiffres dataient d'il y a plus de cinq ans.

Les statistiques demandées proviennent de la banque de données FINHOSTA. Comme celle-ci est le seul instrument du SPF Santé publique permettant de contrôler systématiquement la comptabilité des établissements de soins et que la loi impose aux établissements de soins de communiquer chaque année leurs statistiques comptables, un mauvais fonctionnement témoignerait d'une gestion catastrophique des finances publiques.

Madame la ministre, je souhaiterais obtenir une réponse aux questions suivantes.

1) Comment expliquez-vous les différences régionales quant au coût salarial par ETP des infirmiers en chef, charges sociales comprises ?

2) Pourquoi le traitement des données de la banque de données FINHOSTA nécessite-t-il jusqu'à cinq années ?

3) Comment pouvez-vous ajuster votre politique dans les délais si vous devez vous fonder sur des données datant d'il y a cinq ans ?

4) Comment le contrôle systématique de la comptabilité des établissements de soins est-il garanti ?

 

Uit een antwoord op mijn schriftelijke vraag 5-2476 ondervroeg ik u over de loonspanning tussen verpleegkundigen en hoofdverpleegkundigen. Hieruit bleek dat in 2006 de jaarlijkse loonkost van één voltijds equivalente (VTE) Brusselse hoofdverpleegkundige maar liefst 17 842 € hoger lag dan van een Vlaamse.

Wellicht blijft deze aberrante situatie zich tot vandaag de dag doorzetten. Maar jammer genoeg kan dit niet geverifieerd worden. Er werd mij immers in de schriftelijke vraag en na telefonisch contact met uw kabinet, verteld dat de meest recente cijfers van ruim vijf jaar geleden dateren.

De opgevraagde statistieken zijn afkomstig van de FINHOSTA database. Aangezien de FINHOSTA database het enige instrument is van de FOD Volksgezondheid die de systematische controle van de boekhouding van zorginstellingen toestaat, en omdat de zorginstellingen bij wet verplicht zijn om jaarlijks hun boekhoudkundige statistieken over te maken, zou een gebrekkige werking blijk geven van een rampzalig beheer van overheidsfinanciën.

Geachte Minister, graag had ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Hoe verklaart u de onderlinge verschillen tussen gewesten voor wat betreft de verloningbedragen met betrekking tot de loonkost van de hoofdverpleegkundigen per VTE, inclusief de sociale lasten?

2) Waarom neemt de verwerking van de gegevens van de FINHOSTA database tot vijf jaar in beslag?

3) Hoe kan u het beleid op tijd bijsturen als u zich moet baseren op data van vijf jaar geleden?

4) Hoe wordt de systematische controle op de boekhouding van zorginstellingen gegarandeerd?

 
Réponse reçue le 9 mars 2012 : Antwoord ontvangen op 9 maart 2012 :

1) Il est exact que, d’une façon générale, la moyenne salariale par équivalent temps plein (ETP) est plus élevée à Bruxelles qu’en Flandre ou en Wallonie. Je me permets toutefois de souligner qu’il existe également des différences très importantes d’une institution hospitalière à l’autre, au sein même d’une Communauté/Région. Je me permets également d’attirer votre attention sur le fait que, à Bruxelles, la taille plus réduite de l’échantillon bruxellois a pour conséquence que quelques fortes hausses ponctuelles auront un impact effectif plus important qu’ailleurs. Pour expliquer les différences salariales entre les entités fédérées, voici quelques éléments à prendre en compte : Dans les hôpitaux publics, l’ancienneté est souvent plus importante. Or, il y a plus d’hôpitaux publics à Bruxelles qu’en Flandre. Dans les hôpitaux publics bruxellois, la prime de bilinguisme est incluse dans le salaire de ceux qui y ont droit .J’insiste également sur le fait que ces différences constatées n’impliquent pas une différence de financement.

2) En ce qui concerne le retard rencontré dans les collectes Finhosta, il faut rappeler qu’en 2005, la décision a été prise de collecter les données Finhosta mais aussi les données RHM via un nouveau système informatique, sans avoir recours à un fournisseur extérieur : PORTAHEALTH. En raison d’incompatibilités et de problèmes informatiques, notamment pour les collectes RHM, les collectes Finhosta ont été retardées. Cependant, je peux vous annoncer que depuis cette année, mon administration rattrape le retard et qu’au 31décembre 2012, les délais légaux seront respectés. Il s’agira donc des collectes concernant les années 2010, 2011 et 2012.

3) Pour ce qui est de l’élaboration des politiques sur base de données peu récentes, je vous signale que mon administration procède à des enquêtes ad hoc et effectue un calcul de trend sur les années concernées. Mon administration met tout en œuvre pour rattraper ledit retard, avec succès, comme en témoignent les progrès précités. Toutefois, je vous rappelle que la gestion de la politique hospitalière, y compris son financement, est basée sur de nombreuses informations, les données ici concernées n’en étant qu’une partie. La majorité des données est d’extraction récente (2009 ou 2010).

4) Enfin, en ce qui concerne votre demande relative aux contrôles systématiques, je vous informe que le contrôle exercé par l’Administration fédérale porte sur la vérification de l’attribution des moyens financiers (budget des moyens financiers) selon les règles fixées par l’arrêté royal du 25 avril 2002. Chaque année de financement fait donc l’objet d’une révision afin de garantir l’adéquation juste des moyens, selon les règles applicables. A cette occasion, un gestionnaire de dossier fait les contrôles qui s’imposent. A ce propos, je souhaite vous rappeler qu’il n’est pas du ressort de l’Administration de se substituer aux procédures de contrôle légales : la loi sur les hôpitaux impose en effet à tout hôpital de soumettre ses comptes à un réviseur d’entreprise. En ce qui concerne les données récoltées via Finhosta, les chiffres émanant du tableau « charges et données du personnel par centres de frais» exprimés en nombre d’ETP font l’objet d’un contrôle de concordance. Au niveau de la masse salariale, les chiffres font de plus et également l’objet d’un contrôle de concordance avec le tableau « Comptes et charges salariales du personnel par centre de frais » détaillé par catégorie de personnel. Ce contrôle a été effectué, et de l’année 2005 à l’année 2006, il ne ressortait rien d’anormal.

1) Zelfs indien het loongemiddelde per voltijds equivalente (VTE) over het algemeen hoger ligt in Brussel dan in Vlaanderen of Wallonië, mag men niet vergeten dat er in de Gewesten en Gemeenschappen tussen de ziekenhuisinstellingen onderling ook zeer belangrijke verschillen zijn. Het gemiddelde is dus geen voldoende vergelijkingsbasis om een dergelijke situatie te begrijpen. De ziekenhuizen in Brussel zijn heterogene (in termen van grootte en activiteit). De veel kleinere Brusselse steekproef leidt ertoe dat enkele sterke precieze stijgingen daar een veel grotere impact zullen hebben dan elders. Wat de salarisverschillen van een hoofdverpleegkundige tussen de deelstaten betreft, volgen hier enkele mogelijke verklaringen. De anciënniteit is vaak belangrijker in de openbare ziekenhuizen, en er zijn meer openbare ziekenhuizen in Brussel dan in Vlaanderen; het salaris houdt rekening met premies, zoals die voor tweetaligheid in de Brusselse openbare ziekenhuizen. Niettemin zou ik er graag op wijzen dat deze vastgestelde verschillen geen verschil in financiering impliceren.

2) Wat de achterstand voor de verzameling van de Finhostagegevens betreft, wil ik eraan herinneren dat in 2005 de beslissing genomen werd om via een nieuw informaticasysteem niet enkel de Finhostagegevens maar ook de MZG-gegevens te verzamelen, en dit zonder op een externe provider een beroep te doen: PORTAHEALTH. Door onverenigbaarheden en informaticaproblemen, voornamelijk voor het verzamelen van de MZG-gegevens, werden de Finhosta-inzamelingen uitgesteld. Niettemin kan ik u aankondigen dat mijn overheidsdienst sinds dit jaar de achterstand inhaalt en dat op 31 december 2012 de wettelijke termijnen zullen in acht genomen zijn. Het zal dus gaan om het verzamelen van de gegevens voor de jaren 2010, 2011 en 2012.

3) Met betrekking tot het uitwerken van beleidsmaatregelen op basis van weinig recente gegevens, wil ik u er graag op wijzen dat mijn overheidsdienst wanneer nodig ad hoc enquêtes verricht en een trendberekening op de betrokken jaren uitvoert. Mijn overheidsdienst stelt alles in het werk om bovengenoemde achterstand weg te werken, en met succes, zoals uit de voornoemde vooruitgang blijkt. Maar ik herinner er ook aan dat het ziekenhuisbeleid, met inbegrip van zijn financiering, zich op verschillende inlichtingen baseert, en dat de hier betrokken gegevens daar maar een deel van uitmaken. De meeste gegevens zijn recent (2009 of 2010).

4) Wat ten slotte uw vraag over de systematische controles betreft, deel ik u mee dat de door de federale overheidsdienst verrichte controle op de verificatie van de volgens de regels van het koninklijk besluit van 25 april 2002 toegewezen financiële middelen slaat (budget van financiële middelen). Elk financieringsjaar maakt dus het voorwerp uit van een herziening teneinde de juiste afstemming van de middelen volgens de toepasselijke regels te garanderen. Bij deze gelegenheid voert een dossierbeheerder de noodzakelijke controles uit. In dit verband wil ik u eraan herinneren dat een overheidsdienst niet bevoegd is om zich in de plaats van de wettelijke controleprocedures te stellen: de wet op de ziekenhuizen legt immers aan elk ziekenhuis op om zijn rekeningen aan een bedrijfsrevisor voor te leggen. Wat de verzamelde gegevens via Finhosta betreft, zijn de cijfers van de tabel “lasten en gegevens van het personeel per kostenplaats”, uitgedrukt in aantal VTE, het voorwerp van een overeenstemmingscontrole. Op het niveau van de loonmassa, maken de cijfers bovendien eveneens het voorwerp uit van een overeenstemmingscontrole met de tabel “Rekeningen en loonlasten van het personeel per kostenplaats” welke per personeelscategorie uitvoerig wordt gespecificeerd. Deze controle werd uitgevoerd, en van 2005 tot 2006 werd er niets abnormaals vastgesteld.