SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2010-2011 Zitting 2010-2011
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30 mars 2011 30 maart 2011
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Question écrite n° 5-1914 Schriftelijke vraag nr. 5-1914

de Dirk Claes (CD&V)

van Dirk Claes (CD&V)

au secrétaire d'État à la Mobilité, adjoint au Premier Ministre

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister
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Cyclomoteurs - Augmentation de la vitesse maximale - Contrôles Bromfietsen - Opgedreven snelheidscapaciteit - Controles 
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véhicule à deux roues
réglementation de la vitesse
sécurité routière
contrôle de police
tweewielig voertuig
snelheidsvoorschriften
verkeersveiligheid
politiecontrole
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30/3/2011Verzending vraag
17/5/2011Antwoord
30/3/2011Verzending vraag
17/5/2011Antwoord
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Aussi posée à : question écrite 5-1913 Aussi posée à : question écrite 5-1913
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Question n° 5-1914 du 30 mars 2011 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 5-1914 d.d. 30 maart 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

La vitesse maximale des cyclomoteurs est de plus en plus souvent augmentée, soit dans des points de vente agréés soit par les propriétaires eux-mêmes. Ces vélomoteurs atteignent dès lors une vitesse nettement supérieure à la vitesse autorisée. C'est particulièrement dangereux pour le cyclomotoriste, mais ce l'est tout autant pour les autres usagers de la route.

J'ai l'impression que les corps de police prennent ce problème au sérieux et effectuent de plus en plus souvent des contrôles coordonnés.

J'aimerais obtenir une réponse du ministre aux questions suivantes :

1) Combien de contrôles portant sur la vitesse maximale des cyclomoteurs ont-ils été effectués ces dernières années (2008, 2009 et 2010) ?

2) Dans combien de cas a-t-on constaté une augmentation de la vitesse maximale autorisée (moteur gonflé) (ventilation pour 2008, 2009 et 2010 et par province) ?

3) Dans combien de cas a-t-on imposé une sanction après avoir constaté l'augmentation de la vitesse maximale autorisée (ventilation pour 2008, 2009 et 2010 et par province) et quelles sanctions a-t-on été imposées ?

 

Steeds vaker wordt de snelheidscapaciteit van brommers opgedreven, hetzij door erkende verkooppunten of door de eigenaars zelf. Dit zorgt ervoor dat deze brommers een snelheid halen die ver boven de wettelijk toegestane snelheid reikt. Dit is bijzonder onveilig voor de bestuurder van de brommers, maar evenzeer voor alle actoren in het verkeer.

Ik heb de indruk dat de politiekorpsen dit probleem ernstig nemen en steeds vaker overgaan tot gecoördineerde controleacties.

Graag had ik een antwoord ontvangen op onderstaande vragen:

1) Hoeveel controles werden er de afgelopen jaren (2008, 2009 en 2010) uitgevoerd naar de snelheidscapaciteit van brommers?

2) Bij hoeveel controles werd vastgesteld dat de wettelijk vastgelegde snelheidscapaciteit werd overschreden (zogenaamd opfokken) (spreiding over 2008, 2009 en 2010, en per provincie)?

3) In hoeveel gevallen werd overgegaan tot een sanctie na het vaststellen van het overschrijden van de wettelijk vastgelegde snelheidscapaciteit (spreiding over 2008, 2009 en 2010, en per provincie) en welke sancties werden hierbij opgelegd?

 
Réponse reçue le 17 mai 2011 : Antwoord ontvangen op 17 mei 2011 :

J’ai l’honneur de répondre à l’honorable membre ce qui suit :

1. Les corps de police effectuent des contrôles de vitesse des cyclomoteurs mais ne sont pas en mesure de fournir des statistiques séparées pour le moment.

2. La police locale dispose des chiffres suivants concernant les infractions aux prescriptions techniques des cyclomoteurs :


2008

2009

2010

Anvers

119

170

115

Limbourg

27

41

20

Flandre occidentale

102

130

69

Flandre orientale

79

201

105

Brabant flamand

48

92

54

Bruxelles-Capitale

9

13

25

Brabant wallon

67

67

56

Hainaut

133

207

53

Liège

159

161

103

Luxembourg

16

51

2

Namur

12

18

11

Inconnu

1

0

0

TOTAL

772

1151

613

3. Pour ce qui concerne les sanctions et les poursuites judiciaires, je m’en réfère au ministre de la Justice.

Ik heb de eer het geachte lid het volgende te antwoorden :

1. De politiekorpsen controleren de snelheid van bromfietsen maar kan daaromtrent op dit moment geen afzonderlijk statistieken geven.

2. De lokale politie beschikt over de volgende cijfers voor wat betreft de overtredingen van de technische voorschriften van bromfietsen :


2008

2009

2010

Antwerpen

119

170

115

Limburg

27

41

20

Oost-Vlaanderen

102

130

69

West-Vlaanderen

79

201

105

Vlaams Brabant

48

92

54

Brussel-Hoofdstad

9

13

25

Waals Brabant

67

67

56

Henegouwen

133

207

53

Luik

159

161

103

Luxemburg

16

51

2

Namen

12

18

11

Onbekend

1

0

0

TOTAAL

772

1151

613

3. Wat betreft de bestraffing en de gerechtelijke vervolgingen verwijs ik naar de minister van Justitie.