SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2009-2010 Zitting 2009-2010
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13 janvier 2010 13 januari 2010
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Question écrite n° 4-6487 Schriftelijke vraag nr. 4-6487

de Christine Defraigne (MR)

van Christine Defraigne (MR)

au secrétaire d'État à la Mobilité, adjoint au Premier Ministre

aan de staatssecretaris voor Mobiliteit, toegevoegd aan de Eerste Minister
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Aéroport national Brussels Airport - Sécurité - Coût - Agents de police et agents de sécurité privés - Nombre - Organisation - Coordination - Évaluation - Contrôle Nationale Luchthaven Brussels Airport - Veiligheid - Kostprijs - Politieagenten en private veiligheidsagenten - Aantal - Organisatie - Coördinatie - Evaluatie - Controle 
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aéroport
sécurité aérienne
terrorisme
sécurité et gardiennage
luchthaven
veiligheid van het luchtverkeer
terrorisme
beveiliging en bewaking
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13/1/2010Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 11/2/2010)
8/2/2010Antwoord
13/1/2010Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 11/2/2010)
8/2/2010Antwoord
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Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-6486 Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 4-6486
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Question n° 4-6487 du 13 janvier 2010 : (Question posée en français) Vraag nr. 4-6487 d.d. 13 januari 2010 : (Vraag gesteld in het Frans)

Le 25 décembre 2009, un jeune Nigérien de 23 ans, Umar Farouk Abdulmutallab, a tenté de faire exploser l'avion de ligne américain qui assurait un vol entre Amsterdam et Detroit. Le nom d'Umar Farouk Abdulmutallab figurait dans une base de données antiterroristes américaine.

Selon le journal Le Soir du 28 décembre 2009, l'aéroport de Bruxelles a renforcé ses mesures de sécurité. Ainsi, les passagers à destination des États-Unis doivent se présenter trois heures avant le décollage de leur appareil, ils ne peuvent transporter qu'un seul bagage en cabine par personne et à l'embarquement, les passagers sont à nouveau fouillés.

1. Pouvez-vous me dire combien coûte, annuellement, la protection de l'aéroport national Brussels Airport ? Combien d'agents de police et d'agents de sécurité sont affectés à cet effet ? Quelles sont leurs fonctions ?

2. Allez-vous affecter plus de policiers à la sécurité de notre aéroport national ? Le cas échéant, quel sera le budget alloué pour sa sécurité ?

3. Quelles autres mesures envisagez-vous de prendre afin de protéger les voyageurs ?

4. À quels services de sécurité privés a-t-on également fait appel pour la sécurité de l'aéroport ? Comment sont-ils organisés ? Comment sont-ils évalués et contrôlés ?

5. Dans quelle mesure les activités des services de sécurité privés et de la police fédérale et de la police de l'aéronautique sont-elles coordonnées ?

 

Op 25 december 2009 probeerde een jonge Nigeriaan van 23 jaar, Umar Farouk Abdulmutallab, op een vlucht van Amsterdam naar Detroit een vliegtuig van een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij op te blazen. De naam Umar Farouk Abdulmutallab kwam nochtans voor in een Amerikaanse antiterrorismedatabank.

Volgens Le Soir van 28 december 2009 heeft de luchthaven van Brussel haar veiligheidsmaatregelen verscherpt. Zo moeten de reizigers naar de Verenigde Staten drie uur voor het vertrek van hun vliegtuig op de luchthaven zijn, mogen ze slechts één stuk handbagage meenemen en worden ze aan de gate van het vliegtuig een tweede keer gefouilleerd.

1. Kunt u mij zeggen hoeveel de beveiliging van de nationale luchthaven Brussels Airport jaarlijks kost? Hoeveel politieagenten en private veiligheidsagenten worden daarvoor ingezet? Wat is hun functie?

2. Zult u meer politieagenten inzetten voor de veiligheid van onze nationale luchthaven? Zo ja, welk budget zal daarvoor worden uitgetrokken?

3. Welke andere maatregelen zult u nemen om de reizigers te beschermen?

4. Op welke private veiligheidsdiensten werd al een beroep gedaan voor de beveiliging van de luchthaven? Hoe zijn die georganiseerd? Hoe worden ze geëvalueerd en gecontroleerd?

5. In welke mate worden de activiteiten van de private veiligheidsdiensten, van de federale politie en van de luchtvaartpolitie op elkaar afgestemd?

 
Réponse reçue le 8 février 2010 : Antwoord ontvangen op 8 februari 2010 :

1. Le financement des missions de protection par la police fédérale à Brussels Airport est à charge du budget du Service public fédéral (SPF)des Affaires Intérieures. L’analyse des effectifs policiers nécessaires pour assurer la sécurité aéroportuaire a été réalisée en collaboration avec les services aéroportuaires.

La police fédérale est en charge des contrôles d’identité et des interventions policières en cas de problèmes dans les terminaux de l’aéroport.

En outre, Brussels Airport dispose de 650 agents mandatés et de 150 inspecteurs aéroportuaires mandatés afin d’assurer la sécurité et la sûreté aéroportuaire.

La mission principale des inspecteurs aéroportuaires avec qualification de sécurité est d’assurer la surveillance des opérations aéroportuaires afin de permettre un fonctionnement normal en toute sécurité de l’aéroport. Les tâches d’inspection aéronautique sont assurées par la Direction Inspection de la Direction générale Transport aérien (DGTA).

La mission principale des inspecteurs aéroportuaires avec qualification de sûreté est d’assurer les contrôles d’accès (la mise en œuvre des moyens permettant de prévenir l’entrée de personnes ou de véhicules non autorisés ou des deux) et de sûreté (la mise en œuvre des moyens permettant de prévenir l’introduction à bord des aéronefs d’articles prohibés) ou de charger de ce contrôle sous sa direction et sa responsabilité des agents de l’inspection aéroportuaire avec qualification de sûreté.

Les missions des inspecteurs aéroportuaires sont déterminées dans l’arrêté royal du 4 mai 1999 portant réglementation des conditions de formation et de certification des agents auxiliaires et des agents de l’inspection aéroportuaire.

2. Les incidents qui se sont produits récemment, n’ont pas donné lieu à une augmentation des effectifs policiers mais à un renforcement des mesures de sûreté pour les vols à destination des États-Unis, ceci en concertation avec l’exploitant de l’aéroport.

3. Outre les mesures de sûreté additionnelles actuellement appliquées pour les passagers à destination des États-Unis, une harmonisation des mesures de sûreté est en discussion avec la Commission Européenne.

4. Le screening des passagers et des bagages est exécuté par des agents auxiliaires de l’inspection aéroportuaire, qui sont, conformément à l’arrêté royal du 4 mai 1999 susmentionné, certifiés par la DGTA après avoir suivi les programmes de formation prescrits par cet arrêté royal et la réglementation européenne. Bien qu’il s’agit de membres du personnel de sociétés de surveillance privées, en étant agents auxiliaires de l’inspection aéroportuaire, ils exécutent leurs tâches sous l’autorité des inspecteurs de l’inspection aéroportuaire et sous le contrôle de l’inspection aéronautique (DGTA).

5. La coordination entre les parties concernées - l’inspection aéroportuaire et la police fédérale - est reprise dans un protocole d’accord. Le rôle de coordination est assuré par la Direction Inspection de la DGTA conformément à l’article 20 de l’ arrêté royal du 23 août 2004 réglementant les conditions de formation et de certification des membres de l’inspection aéronautique.

1. De financiering van de beschermingstaken van de federale politie op Brussels Airport valt ten laste van het budget van de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken. De analyse van het aantal politieagenten nodig voor het verzekeren van de veiligheid van de luchthaven werd uitgevoerd in samenwerking met de luchthavendiensten.

De federale politie is verantwoordelijk voor de identiteitscontroles alsmede politie-interventies ingeval van problemen in de luchthaventerminals.

Daarenboven beschikt Brussels Airport over 650 gemachtigde agenten en 150 gemachtigde luchthaveninspecteurs om de veiligheid en de beveiliging van de luchthaven te verzekeren.

De hoofdopdracht van de luchthaveninspecteurs veiligheid bestaat uit de bewaking van de luchthavenoperaties waardoor een normale en veilige uitbating van de luchthaven mogelijk is. De taken met betrekking tot luchtvaartinspectie worden uitgeoefend door de Directie Inspectie van het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV).

De hoofdopdracht van de luchthaveninspecteurs beveiliging is het verzekeren van de toegangscontrole (het inzetten van middelen die toelaten de toegang te verhinderen aan daartoe niet-gemachtigde personen of voertuigen of beide) en de beveiliging (het inzetten van middelen die toelaten om te verhinderen dat verboden goederen aan boord van vliegtuigen gebracht worden) of onder zijn leiding en verantwoordelijkheid agenten van de luchthaveninspectie met de kwalificatie beveiliging deze taken te laten uitvoeren.

De opdrachten van de luchthaveninspecteurs zijn vastgelegd in het koninklijk besluit van 4 mei 1999 houdende regeling van de opleidings- en certificatievoorwaarden van de hulpagenten en agenten van de luchthaveninspectie.

2. De incidenten die recent plaatsvonden hebben, in overleg met de uitbater van de luchthaven, geen aanleiding gegeven tot het verhogen van het aantal agenten maar tot een versterking van de beveiligingsmaatregelen voor de vluchten met als bestemming de Verenigde Staten.

3. Behalve de bijkomende maatregelen ingesteld voor de passagiers met bestemming Verenigde Staten wordt momenteel met de Europese Commissie een harmonisatie van de beveiligingsmaatregelen besproken.

4. De screening van de passagiers en bagage wordt uitgevoerd door conform het voormelde koninklijk besluit van 4 mei 1999 door het DGLV gecertificeerde hulpagenten van de luchthaveninspectie, na het volgen van de in dit koninklijk besluit en de Europese regelgeving vervatte opleidingsprogramma’s. Hoewel dit personeelsleden zijn van private bewakingsfirma’s, oefenen zij als hulpagenten van de luchthaveninspectie hun taken uit onder het gezag van de inspecteurs van de luchthaveninspectie en onder het toezicht van de luchtvaartinspectie (DGLV).

5. De coördinatie tussen de betrokken partijen – luchthaveninspectie en federale politie – is afgesproken in een protocolakkoord. De rol van coördinator wordt waargenomen door de Directie Inspectie van het DGLV, conform aan artikel 20 van het koninklijk besluit van 23 augustus 2004 tot regeling van de opleidings- en certificatievoorwaarden van de leden van de luchtvaartinspectie.