SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2009-2010 Zitting 2009-2010
________________
7 décembre 2009 7 december 2009
________________
Question écrite n° 4-5734 Schriftelijke vraag nr. 4-5734

de Cindy Franssen (CD&V)

van Cindy Franssen (CD&V)

à la ministre des PME, des Indépendants, de l'Agriculture et de la Politique scientifique

aan de minister van KMO's, Zelfstandigen, Landbouw en Wetenschapsbeleid
________________
Plan fédéral de lutte contre la pauvreté - Financement de l'enquête sur les groupes de population précarisés - Réalisation Federaal Plan Armoedebestrijding - Financiering van onderzoek naar precaire bevolkingsgroepen - Realisatie 
________________
pauvreté
catégorie sociale défavorisée
statistique officielle
enquête sociale
armoede
sociaal achtergestelde groep
officiële statistiek
sociaal onderzoek
________ ________
7/12/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
15/12/2009Antwoord
7/12/2009Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010)
15/12/2009Antwoord
________ ________
Réintroduction de : question écrite 4-4917 Réintroduction de : question écrite 4-4917
________ ________
Question n° 4-5734 du 7 décembre 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-5734 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le 4 juillet 2008, le Conseil des ministres a approuvé le Plan fédéral de lutte contre la pauvreté. Le gouvernement a ainsi appliqué une disposition de l’accord de gouvernement fédéral dans laquelle il s’engage à « mener un plan ambitieux de réduction de la pauvreté et d’augmentation du pouvoir d’achat, visant en priorité les plus vulnérables de notre société » (Accord de gouvernement, p. 20).

Le Plan tend vers une approche globale de la problématique de la pauvreté. C’est pourquoi il porte non seulement sur l’aspect financier mais tente également d’appréhender l’ensemble des aspects sociaux de cette problématique. Ce Plan s'articule dès lors autour de six objectifs principaux :

soutenir le pouvoir d’achat ;

garantir le droit à la santé ;

promouvoir l’emploi, vecteur de bien-être et d’intégration sociale ;

garantir l'accès au logement ;

garantir l’accès à l’énergie ;

garantir de l’accès aux services publics.

Chacun de ces objectifs vise à contribuer à garantir les droits fondamentaux de tous les citoyens du pays. Sur la base de cette ambition principale et des six objectifs fixés, cinquante-neuf mesures concrètes ont été proposées, toutes susceptibles de contribuer de manière substantielle à l'amélioration des conditions de vie des groupes les plus vulnérables de notre société.

Certaines de ces mesures relèvent de la compétence de la ministre.

En vue de compléter les statistiques concernant la pauvreté, le Plan prévoit : « Le ministre de la Politique scientifique s'engage à libérer les moyens nécessaires pour l’enquête sur les groupes les plus précarisés, comme les sans-abri, illégaux, gens du voyage etc., afin de compléter les statistiques européennes existantes » (proposition 2, p. 10).

J’aimerais obtenir une réponse aux questions suivantes :

1. Des moyens ont-ils déjà été dégagés pour continuer à financer l'enquête en cours – notamment l’amélioration, par le biais d’une enquête qualitative, auprès des groupes précaires, des indicateurs SILC (Statistics on Income and Living Conditions) de l’Union européenne – au sein de l’enquête AGORA ? Dans l’affirmative, à combien les moyens attribués à cette enquête s’élèvent-ils ? Dans la négative, pour quelles raisons cela n’a-t-il pas encore été réalisé ? Dans quel délai la ministre envisage-t-elle de fournir ces moyens ?

2. Quelle est la durée de l’enquête en cours mentionnée ci-dessus ? Quand cette enquête sera-t-elle terminée ? Par qui est-elle menée ? Comment les résultats de l’enquête seront-ils mis à disposition ?

3. La ministre a-t-elle pris des mesures pour que la collecte de données statistiques sur la pauvreté et l’exclusion sociale se fasse à l’avenir sur une base structurelle ? Dans l’affirmative, de quelle manière cela se passera-t-il concrètement et à combien les moyens dégagés à cet effet s’élèvent-ils ? Dans la négative, pour quelles raisons ?

4. La ministre a-t-elle pris des initiatives pour garantir que les groupes les plus précaires en particulier ne seront pas ignorés par la future enquête ? Dans l’affirmative, quelles sont ces initiatives ?

 

Op 4 juli 2008 werd het Federaal Plan Armoedebestrijding goedgekeurd door de Ministerraad. De regering kwam daarmee tegemoet aan een bepaling uit het federale regeerakkoord, waarin ze er zich toe verbindt “ een ambitieus plan uit te voeren inzake terugdringen van armoede en verhoging van de koopkracht, met voorrang aan de meest kwetsbaren van onze samenleving ” (Federaal regeerakkoord, blz. 20).

Het Plan streeft een integrale aanpak van de armoedeproblematiek na. Het richt zich daarom niet enkel tot het financiële aspect, maar tracht het geheel van maatschappelijke aspecten van de armoedeproblematiek aan te pakken. In het Plan wordt daarom gewerkt rond zes centrale doelstellingen:

het ondersteunen van de koopkracht;

het waarborgen van het recht op gezondheid;

het bevorderen van tewerkstelling als hefboom van welzijn en maatschappelijke integratie;

het verzekeren van woongelegenheid;

het waarborgen van de toegang tot energie;

de bereikbaarheid van de openbare diensten waarborgen.

Elk van deze doelstellingen beoogt bij te dragen tot het waarborgen van de grondrechten van alle burgers in dit land. Op basis van dit centrale streven en de zes vooropgestelde doelstellingen werden negenenvijftig concrete voorstellen voor maatregelen opgesomd die allen een substantiële bijdrage kunnen leveren tot het verbeteren van de leefomstandigheden van de kwetsbaarste bevolkingsgroepen in onze samenleving.

Een aantal van deze maatregelen vallen onder de bevoegdheid van de geachte minister.

Met het oog op het vervolledigen van statistisch materiaal met betrekking tot de armoede stelt het Plan het volgende: “ De minister van Wetenschapsbeleid verbindt zich ertoe de nodige middelen vrij te maken voor het onderzoek rond de meest precaire groepen, zoals daklozen, illegalen, rondtrekkende bevolkingsgroepen, …, om het bestaande Europese statistische materiaal aan te vullen ” (voorstel 2, blz. 15).

Graag had ik het volgende vernomen:

1.Zijn er al middelen vrijgemaakt om het lopende onderzoek – met name om via een kwalitatieve enquête bij de precaire groepen de bestaande SILC-indicatoren (Statistics on Income and Living Conditions) van de Europese Unie te verbeteren – binnen het AGORA-onderzoek verder te financieren? Zo ja, hoeveel middelen werden voor dit onderzoek toegekend? Zo neen, om welke redenen is dit nog niet gerealiseerd? Binnen welke termijn wil de minister in de middelen voorzien?

2.Wat is de duurtijd van bovenvermeld lopend onderzoek? Wanneer loopt dit onderzoek af? Door wie wordt het onderzoek uitgevoerd? Hoe worden de resultaten van het onderzoek beschikbaar gesteld?

3.Heeft de geachte minister maatregelen genomen om de vergaring van statistische data over armoede en sociale uitsluiting in de toekomst op structurele basis te laten gebeuren? Zo ja, op welke manier zal dit concreet gebeuren en hoeveel middelen zijn hiervoor vrijgemaakt? Zo neen, waarom niet?

4.Heeft de minister initiatieven genomen om te verzekeren dat in het bijzonder de meest precaire groepen niet over het hoofd zullen worden gezien bij toekomstig onderzoek? Zo ja, welke?

 
Réponse reçue le 15 décembre 2009 : Antwoord ontvangen op 15 december 2009 :
  1. Conformément aux résolutions contenues dans le Plan fédéral de Lutte contre la Pauvreté, et en particulier la ligne d’action n°2, des moyens supplémentaires ont effectivement été dégagés à hauteur de 60 000 euros en 2009 au sein du budget de la Politique scientifique fédérale (PSF) afin d’améliorer la connaissance de la problématique de la pauvreté en complétant l’enquête EU-SILC actuelle par une recherche additionnelle axée sur les groupes peu ou pas du tout représentés dans les statistiques : les sans-abri, les résidents en caravane, les gens du voyage et les illégaux.

    Les moyens dégagés sont destinés à rétribuer l’opérateur privé (bureau d’enquête) qui sera sélectionné à la suite d’un marché public qui a été lancé par le Service public de programmation (SPP) Politique scientifique pour mener cette enquête. Les 500 interviews planifiées pour 2009 ont débuté à la fin du mois de novembre.

  2. Le projet SILC-CUT (1er octobre 2006 – 31 novembre 2009) du programme AGORA (AG-00-135) est dirigé par le Professeur Idesbald Nicaise (Hoger Instituut Voor de Arbeid de la KUL), en étroite collaboration avec le SPP Intégration sociale, Lutte contre la Pauvreté et Economie sociale. Le projet est doté d’un budget de 281 250 euros. Un chercheur à temps plein a pu être engagé pour la durée de la recherche afin de seconder l’équipe scientifique dans l’accomplissement de ses tâches, à savoir accompagner l’opérateur privé sur le terrain, établir une base de données anonymisées, exploiter le matériau récolté lors de l’enquête et interpréter les résultats de celle-ci.

    En ce qui concerne la mise à disposition des résultats, un rapport de recherche sera rendu public, sous la forme d’un rapport complet et d’un rapport synthétique. Nous envisageons également une présentation officielle des résultats mi-2010. Le SPP Politique scientifique restera cependant propriétaire des données d’enquête et mettra les éléments anonymisés d’information à la disposition des chercheurs qui souhaitent les utiliser pour mener leurs propres travaux.

  3. La collecte structurelle des données sur l’exclusion sociale relève de la compétence du ministre de l’Économie qui a la tutelle sur la Direction générale Statistique et Information économique (DGSIE). Le SPP Politique scientifique a cependant un rôle important en matière d’impulsion scientifique. C’est elle qui met à disposition la méthodologie à suivre quant aux groupes à interroger, au nombre d’enquêtes nécessaires, à leur fréquence. Le Service de lutte contre la pauvreté, la précarité et l’exclusion sociale s’engage de son côté à prendre les initiatives qui s’imposent pour garantir le financement d’une enquête à intervalles réguliers sur la base des résultats de recherche AGORA.

  4. Les questions relatives à la pauvreté et à l’exclusion sociale ne seront pas absentes des recherches que la PSF mènera dans le futur. A titre d’exemple, un nouveau projet AGORA démarrera d’ici quelques semaines : POCICO – Poverty in the City and the Countryside. L’objectif est de compléter les données administratives existantes par le biais d’une enquête sur la pauvreté vue sous l’aspect rural/urbain. Cette dimension est en effet peu prise en compte dans les études et dans les statistiques officielles. Une nouvelle fois, le projet aboutira à un set d’indicateurs et à une méthodologie permettant de renouveler l’exercice à échéance régulière.

  1. Overeenkomstig de in het federale plan Armoedebestrijding vervatte resoluties en in het bijzonder actielijn nr.2, werden er in 2009 daadwerkelijk extra middelen uitgetrokken ten belope van 60 000 euro op het budget van het Federaal Wetenschapsbeleid (FWB) om de armoedeproblematiek beter te kennen. Hierbij werd de lopende enquête EU-SILC aangevuld met bijkomend onderzoek naar groepen die weinig of helemaal niet in de statistieken zijn opgenomen, te weten daklozen, woonwagenbewoners, rondtrekkende bevolkingsgroepen en illegalen.

    De vrijgemaakte middelen zijn in feite bestemd om de privé-operator (enquêtebureau) te betalen die zal worden geselecteerd na de openbare aanbesteding gelanceerd door de Programmatorische Overheidsdienst (POD) Wetenschapsbeleid, om die enquête te verrichten. De 500 in 2009 geplande interviews zijn eind november gestart.

  2. Het project SILC-CUT (1 oktober /2006 – 31 november 2009) opgezet in het kader van het programma AGORA (AG-00-135) wordt geleid door professor Idesbald Nicaise (Hoger Instituut voor de Arbeid van de KUL), in nauwe samenwerking met de POD Maatschappelijke Integratie, Armoedebestrijding, Sociale Economie en Grootstedenbeleid. Het project beschikt over een budget ten belope van 281 250 euro. Er kon een voltijds onderzoeker in dienst worden genomen voor de duur van het onderzoek om het wetenschappelijk team bij te staan bij de uitvoering van zijn taken, te weten de privé-operator op het terrein begeleiden, een databank met anoniem gemaakte gegevens oprichten, het verzamelde materiaal ten nutte maken en de resultaten ervan interpreteren.

    Wat betreft de terbeschikkingstelling van de resultaten, wordt er een onderzoeksverslag gepubliceerd, in een volledige en een samengevatte versie. Wij overwegen eveneens een officiële presentatie van de resultaten midden 2010. De POD Wetenschapsbeleid blijft evenwel eigenaar van de enquêtedata en stelt de anomiem gemaakte informatie-elementen ter beschikking van de onderzoekers die er gebruik van wensen te maken voor hun eigen werkzaamheden.

  3. De structurele verzameling van gegevens over sociale uitsluiting ressorteert onder de minister van Economie die de voogdij uitoefent over de Algemene Directie Statistiek en Economische Informatie (ADSEI). De POD Wetenschapsbeleid speelt evenwel een belangrijke wetenschappelijke impulserende rol en stelt de te volgen methodologie ter beschikking met betrekking tot de te ondervragen groepen, het aantal vereiste enquêtes, de frequentie ervan enz. Het Steunpunt tot bestrijding van armoede, bestaansonzekerheid en sociale uitsluiting van zijn kant verbindt er zich toe de nodige initiatieven op te zetten om de financiering te garanderen van een enquête op geregelde tijdstippen op grond van de onderzoeksresultaten AGORA.

  4. De problematiek van armoede en sociale uitsluiting wordt niet aan de kant geschoven in de toekomstige onderzoeksactiviteiten van het FWB. Een voorbeeld daarvan is een nieuw project AGORA dat binnen enkele weken van start gaat, te weten POCICO - Poverty in the City and the Countryside. Het doel ervan is de beschikbare administratieve gegevens aan te vullen aan de hand van een enquête over armoede op het platteland en in de stad. Met die dimensie wordt immers weinig rekening gehouden in de studies en de officiële statistieken. Het project leidt opnieuw naar een set van indicatoren en een methodologie die het mogelijk maakt die enquête op geregelde tijdstippen te herhalen.