SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
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Session 2009-2010 Zitting 2009-2010
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7 décembre 2009 7 december 2009
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Question écrite n° 4-5208 Schriftelijke vraag nr. 4-5208

de Anke Van dermeersch (Vlaams Belang)

van Anke Van dermeersch (Vlaams Belang)

au vice-premier ministre et ministre des Finances et des Réformes institutionnelles

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Institutionele Hervormingen
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"Front running" - Délit d'initié - Enquête - Suites Front running - Misbruik van voorkennis - Onderzoek - Gevolgen 
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délit d'initiés
Financial Services and Markets Authority
misbruik van voorkennis
Financial Services and Markets Authority
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7/12/2009 Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010 )
22/1/2010 Antwoord
7/12/2009 Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 8/1/2010 )
22/1/2010 Antwoord
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Réintroduction de : question écrite 4-5067 Réintroduction de : question écrite 4-5067
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Question n° 4-5208 du 7 décembre 2009 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-5208 d.d. 7 december 2009 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le « front running » est une technique non éthique consistant à anticiper, dans son intérêt personnel, une transaction que réalisera un acteur important de la bourse, comme par exemple une banque. On prend donc position en fonction d'une situation prochaine.

Le « front running » est l'un des multiples conflits d'intérêts entre les intermédiaires du monde financier et leurs clients. Seul l'intérêt personnel pousse à agir, comme c'est aussi le cas dans les conflits d'intérêts « classiques », comme le comportement consistant à peser sur le cours en répandant de fausses rumeurs ou le délit d'initié.

D'où ces questions :

1. Le ministre est-il au courant de ces pratiques non éthiques que recouvre le vocable de « front running » ?

2. Ce type de délit d'initié fait-il l'objet d'une enquête ?

3. Des personnes (physiques ou morales) ont-elles déjà été mises en accusation pour ce délit ou des condamnations ont-elles déjà été prononcées ?

 

Front running is een onethische techniek waarbij uit eigenbelang geanticipeerd wordt op een transactie die een grote speler op de beurs, zoals bijvoorbeeld een bank, zal doen. Men neemt aldus een positie in tegenover een situatie die zich in de nabije toekomst zal voordoen.

Front running is één van de vele belangenconflicten tussen de tussenpersonen van de financiële wereld en hun klanten. Hierbij wordt, net zoals bij de “ klassieke “ belangenconflicten, zoals het wegen op de koers door valse geruchten te verspreiden of bevoorrechte informatie misbruiken, enkel gehandeld uit eigenbelang.

Daarom deze vragen:

1.Is de geachte minister op de hoogte van deze onethische praktijken die onder de noemer front running vallen?

2.Wordt er onderzoek gedaan naar dit soort misbruik van voorkennis?

3.Werden er reeds personen (natuurlijke of rechtspersonen) in beschuldiging gesteld voor dit misdrijf of werden er reeds veroordelingen uitgesproken?

 
Réponse reçue le 22 janvier 2010 : Antwoord ontvangen op 22 januari 2010 :

Depuis la directive européenne 2003/6/CE sur les opérations d'initiés et les manipulations de marché, le « front running » est expressément considéré comme une forme de délit d’initié. L’article 2, 14°, de la loi du 2 août 2002 relative à la surveillance du secteur financier et aux services financiers stipule que toute information fournie par le client et portant sur les ordres en cours du client est considérée comme information privilégiée pour les personnes chargées de l’exécution des ordres portant sur des instruments financiers, pour autant que cette information réponde aux exigences de la définition de la notion d’ »information privilégiée ».

En outre, le front running constitue également une infraction aux règles de conduite des entreprises réglementées, telles que mentionnées aux articles 27, 28 et 28bis de la loi du 2 août 2002 précitée. Ces règles de conduite prescrivent notamment que les entreprises doivent défendre les intérêts de leurs clients en toute loyauté, équité et avec professionnalisme. Sauf instructions spécifiques du client, elles doivent prendre toutes les mesures possibles lors de l’exécution des ordres du client pour obtenir le meilleur résultat possible pour leurs clients. Elles doivent agir en toute loyauté, équité et avec professionnalisme et promouvoir l’intégrité du marché. Les règles de conduite sont précisées davantage dans l’arrêté royal du 3 juin 2007 portant les règles et modalités visant à transposer la directive concernant les marchés d'instruments financiers. L’article 27, § 3, de cet arrêté dispose qu’une entreprise réglementée ne peut exploiter abusivement des informations relatives à des ordres de clients en attente d’exécution et elle est tenue de prendre toutes les mesures raisonnables en vue d’empêcher un usage abusif de ces informations par l’une quelconque de ses personnes concernées.

Enfin et pour être complet, on notera que des pratiques telles que le front running sont interdites par les règles des marchés des marchés réglementés. Ces règles sont de nature contractuelle. Les entreprises de marché (comme Euronext S.A.) qui constatent des infractions à leurs règles des marchés doivent en informer la CBFA.

Le délit d’initié est réprimé pénalement et administrativement. Les règles de conduite sont soumises au seul contrôle administratif de la CBFA. L’article 36, § 2, de la loi précitée du 2 août 2002 permet à la CBFA de punir les infractions à l’interdiction de délit d’initié ou aux règles de conduite, d’une amende de 2 500 euros minimum et de 2 500 000 euros maximum, étant entendu que lorsque l’infraction a procuré un avantage patrimonial au contrevenant, ce maximum est porté au double du montant de cet avantage et, en cas de récidive, au triple de ce montant.

La problématique du front running fait l’objet d’une approche tant préventive que répressive. Dans le cadre du contrôle prudentiel de la CBFA, toute l’attention requise est consacrée à la mise en œuvre des règles de conduite et au contrôle interne du respect de ces règles. En outre, la détection des infractions fait partie du contrôle régulier du marché que la CBFA exerce sur les marchés financiers. Des infractions peuvent ainsi être mises au jour par les activités de recherche de la CBFA ou par des plaintes spontanées déposées par des personnes dupées ou lorsque des courtiers ou des entreprises de marché signalent des transactions suspectes.

La recherche du front running montre cependant des difficultés spécifiques, étant donné que ces pratiques sont liées à des développements particuliers du marché et se noient facilement dans la masse des transactions effectuées en continu. Assez récemment, le rapport annuel de la CBFA pour l’année 2005 a toutefois mentionné un dossier dans lequel le comité de direction avait constaté des indices sérieux de front running. Les faits indiqués dans ce dossier étaient antérieurs à la transposition des dispositions pertinentes de la directive européenne citée plus haut. Par conséquent, cette procédure de sanction se fondait sur le non-respect des règles de conduite, et on arriva au constat qu’une base juridique adéquate faisait défaut pour infliger une amende. Une modification de la législation a cependant remédié à cette situation entre temps.

Sinds de Europese richtlijn 2003/6/EG betreffende de handel met voorkennis en marktmanipulatie wordt 'frontrunning' uitdrukkelijk beschouwd als een vorm van misbruik van voorkennis. In artikel 2, 14°, van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten wordt informatie die door een klant wordt verstrekt en verband houdt met de lopende orders van de cliënt, beschouwd als voorkennis voor personen die belast zijn met de uitvoering van orders met betrekking tot financiële instrumenten, voorzover deze informatie voldoet aan de vereisten van de definitie van het begrip 'voorkennis'.

Daarnaast is frontrunning ook een inbreuk op de gedragsregels voor gereglementeerde ondernemingen, zoals vervat in de artikelen 27, 28 en 28bis, van voornoemde wet van 2 augustus 2002. Deze gedragsregels schrijven onder andere voor dat de ondernemingen zich op een loyale, billijke en professionele wijze moeten inzetten voor de belangen van hun cliënten. Behoudens specifieke instructies van de cliënt, moeten zij bij de uitvoering van cliëntenorders alle mogelijke maatregelen nemen om het best mogelijke resultaat voor hun cliënten te behalen. Hun handelwijze moet loyaal, billijk en professioneel zijn en de integriteit van de markt bevorderen. De gedragsregels zijn nader uitgewerkt in het koninklijk besluit van 3 juni 2007 tot bepaling van nadere regels tot omzetting van de richtlijn betreffende de markten voor financiële instrumenten. Artikel 27, § 3, van dit besluit bepaalt uitdrukkelijk dat gereglementeerde ondernemingen geen misbruik mogen maken van informatie over lopende orders van cliënten en alle redelijke maatregelen moeten nemen om misbruik van dergelijke informatie door hun relevante personen te voorkomen.

Tot slot wordt er volledigheidshalve nog op gewezen dat praktijken zoals frontrunning verboden worden door de marktregels van gereglementeerde markten. Deze regels zijn van contractuele aard. Marktondernemingen (zoals Euronext NV) die inbreuken op hun marktregels vaststellen, moeten deze melden aan de CBFA.

Misbruik van voorkennis wordt zowel strafrechtelijk als administratiefrechtelijk beteugeld. Op de gedragsregels is enkel het administratieve toezicht door de CBFA van toepassing. Inbreuken op het verbod op misbruik van voorkennis of op de gedragsregels kan de CBFA, op grond van artikel 36, § 2, van voornoemde wet van 2 augustus 2002, bestraffen met geldboetes van minstens 2 500 euro en maximum 2 500 000 euro, met dien verstande dat, wanneer de inbreuk voor de overtreder een vermogensvoordeel heeft opgeleverd, dit maximum mag worden verhoogd tot het tweevoud van het bedrag van dit vermogensvoordeel, en in geval van recidive, tot het drievoud van dit bedrag.

De problematiek van frontrunning wordt zowel preventief als repressief aangepakt. In het kader van het prudentieel toezicht van de CBFA wordt de nodige aandacht besteed aan de implementatie van de gedragsregels en de interne controle op de naleving ervan. Daarnaast maakt de detectie van inbreuken deel uit van het reguliere markttoezicht dat de CBFA uitoefent op de financiële markten. Inbreuken kunnen hierbij aan het licht komen door de opsporingsactiviteiten van de CBFA, of via spontane klachten van gedupeerden of meldingen van verdachte transacties door bemiddelaars of marktondernemingen.

De opsporing van frontrunning vertoont evenwel specifieke moeilijkheden, aangezien dergelijke praktijken niet gelinkt zijn aan bijzondere marktontwikkelingen, en gemakkelijk opgaan in de massa transacties die continu worden uitgevoerd. Vrij recent, in het jaarverslag van de CBFA over 2005, werd evenwel melding gemaakt van een dossier waarin het directiecomité ernstige aanwijzingen van frontrunning had vastgesteld. In dit dossier dateerden de feiten van voor de omzetting van de relevante bepalingen van de eerder genoemde Europese richtlijn. Bijgevolg was deze sanctieprocedure gestoeld op de niet-naleving van de gedragsregels, waarbij werd vastgesteld dat er geen adequate rechtsbasis voorhanden was om een geldboete op te leggen. Aan deze situatie werd intussen verholpen door een wetswijziging.