SÉNAT DE BELGIQUE BELGISCHE SENAAT
________________
Session 2007-2008 Zitting 2007-2008
________________
24 juillet 2008 24 juli 2008
________________
Question écrite n° 4-1290 Schriftelijke vraag nr. 4-1290

de Martine Taelman (Open Vld)

van Martine Taelman (Open Vld)

au premier ministre

aan de eerste minister
________________
SNCB - Gare d’Anvers - Rénovation de la façade et de la coupole NMBS - Station Antwerpen - Renovatie van de gevel en de koepel 
________________
Société nationale des chemins de fer belges
gare ferroviaire
grands travaux
budget
nuisance
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation
grootschalige projecten
begroting
hinder
________ ________
24/7/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 29/8/2008)
1/8/2008Antwoord
24/7/2008Verzending vraag
(Einde van de antwoordtermijn: 29/8/2008)
1/8/2008Antwoord
________ ________
Doorverwezen aan : schriftelijke vraag 4-1558 Doorverwezen aan : schriftelijke vraag 4-1558
________ ________
Question n° 4-1290 du 24 juillet 2008 : (Question posée en néerlandais) Vraag nr. 4-1290 d.d. 24 juli 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Le samedi 21 juin 2008, la coupole de la gare centrale d’Anvers a été réouverte. Entre mai 2007 et juillet 2009, la façade et la coupole seront en travaux. Le coût de ces travaux a été inscrit au budget pour 8,75 millions d’euros. On a employé beaucoup de cuivre pour la coupole. Or le prix du cuivre a augmenté ainsi que celui d’autres matériaux de construction.

Voici mes questions au premier ministre :

1. La SNCB maintient-elle les dates de fin de chantier prévues pour la rénovation de la façade et de la coupole de la gare d’Anvers-Central ?

2. Le coût estimé (8,75 millions d’euros) est-il dépassé à cause des coûts réels (entre autres à cause de l’augmentation des prix des matériaux de construction) ?

3. La SNCB prévoit-elle de prendre une initiative en faveur des voyageurs qui auront enduré, pendant deux ans, des nuisances à cause de ces travaux ?

 

Op zaterdag 21 juni 2008 werd de koepel van het Centraal station te Antwerpen opnieuw opengesteld. Tussen mei 2007 en juli 2009 worden de gevel en de koepel onder handen genomen. De kostprijs werd begroot op 8,75 miljoen euro. Aan de koepel zelf is heel wat koper aangebracht. Koper dat in prijs gestegen is, samen met nog enkele andere bouwmaterialen.

Vandaar mijn vraag aan de geachte minister:

1. Haalt de NMBS de voorziene einddatum met de werken aan de gevel en de koepel van het Centraal station te Antwerpen?

2. Wordt de geraamde kostprijs (8,75 miljoen euro) overschreden door de werkelijke kosten (onder andere door de gestegen prijzen van bouwmaterialen)?

3. Plant de NMBS een initiatief naar de reizigers toe in 2009, omdat zij twee jaar lang hinder hebben ondervonden van de werken?

 
Réponse reçue le 1 aôut 2008 : Antwoord ontvangen op 1 augustus 2008 :

La question de l'honorable membre est transmise à la ministre des Entreprises publiques, comme rentrant dans ses attributions.

De vraag van het geachte lid wordt toegezonden aan de minister van Overheidsbedrijven daar ze tot haar bevoegdheden behoort.