BELGISCHE SENAAT
________
Zitting 2012-2013
________
8 februari 2013
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-8043

de Muriel Targnion (PS)

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister
________
Belgocontrol - Geleverde diensten - Regionale luchthavens - Retributie
________
Skeyes
luchthaven
________
8/2/2013Verzending vraag
12/3/2013Dossier gesloten
________
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-8043 d.d. 8 februari 2013 : (Vraag gesteld in het Frans)

Minister Alexander De Croo bekritiseerde onlangs in de pers de luchthaven van Charleroi.

Volgens de minister van Pensioenen voert de luchthaven van Charleroi op basis van de retributie aan Belgocontrol een oneerlijke concurrentie met Brussels Airport.

De cijfers van de retributies werden nochtans in de pers gepubliceerd.

Voor de jaarlijkse kosten van 6,6 miljoen euro ten laste van Belgocontrol, betaalt de luchthaven van Charleroi de “luchthavencontroleur” elk jaar 1,3 miljoen euro terug. De luchthaven van Luik draagt jaarlijks 3 miljoen euro bij in de 7 miljoen euro voor de controle van de infrastructuur door Belgocontrol. De Waalse luchthavens staan dus in voor 31,62 % van de kosten voor de controle voor hun luchtruim.

Deze toestand vloeit voort uit een samenwerkingsakkoord bij de regionalisering van de luchthavens in 1989. In dit akkoord is bepaald dat Belgocontrol instaat voor de kosten voor de veiligheid van het luchtverkeer van de luchthavens en de gewestelijke openbare vliegterreinen voor de dienstverlening van toepassing op de datum waarop het akkoord is gesloten met betrekking tot de openingsuren, de beschikbare uitrusting en personeelsbezetting. De verhoogde prestaties ingevolge de toenemende activiteit zijn sinds 1989 bovendien volledig voor rekening van het Waalse Gewest.

Het verwondert me echter dat de heer De Croo de luchthavens van Antwerpen en Oostende in zijn redenering blijkbaar negeert.

Volgens de bovengenoemde cijfers, die in de media werden verspreid, kost de luchthaven van Antwerpen jaarlijks 5,5 miljoen euro aan Belgocontrol, waarvan deze instantie zelfs geen 200.000 euro terugkrijgt. De luchthaven van Oostende draagt maar 50.000 euro bij op de 2,3 miljoen euro dat ze Belgocontrol kost.

De Waalse luchthavens staan in voor 31,62 % van de kosten voor de luchthavencontrole, maar hun Vlaamse tegenhangers betalen maar 3,2%.

Kunt u deze cijfers bevestigen?

De heer De Croo vindt dat de Waalse luchthavens een oneerlijke concurrentie voeren met Brussels Airport op basis van de financiële retributies die Belgocontrol teruggestort krijgt en hij stigmatiseert hiermee de luchthaven van Charleroi. Als er al een oneerlijke concurrentie zou zijn, komt die dan niet eerder van de Vlaamse luchthavens?