BELGISCHE SENAAT
________
Zitting 2007-2008
________
14 januari 2008
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-176

de Martine Taelman (Open Vld)

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven
________
NMBS - Treinen in gewijzigde samenstelling - Klachten
________
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
________
14/1/2008 Verzending vraag
14/2/2008 Antwoord
________
Herindiening van : schriftelijke vraag 4-91
________
SENAAT Schriftelijke vraag nr. 4-176 d.d. 14 januari 2008 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Steeds vaker, zo lijkt het althans, worden treinen van de NMBS in wat men noemt ‘gewijzigde samenstelling’ ingezet. Zo reed onder andere de piekuurtrein (IC-trein van 8u16) tussen Antwerpen Centraal en Brussel op woensdag 21 november via een stel dat normaal ingezet wordt op de lijn Antwerpen-Hasselt (een treinstel dat niet op elektriciteit rijdt). Uiteraard ben ik blij dat een trein niet afgeschaft wordt, zeker niet in de spits. Maar toch stel ik vast dat treinen met een gewijzigde samenstelling vaak een kleinere capaciteit van reizigers aankunnen.

Als bepaalde treinen al in een normale samenstelling kunnen rijden, dan blijkt de capaciteit vaak onvoldoende tijdens de spits. Op de site van de NMBS krijgen dergelijke treinen bij een opzoeking de volgende vermelding mee: “Aantal vrije zitplaatsen mogelijk beperkt door grote drukte”.

Vandaar mijn vraag aan de geachte Staatssecretaris:

1. Hoe vaak werden in 2007 treinen in gewijzigde samenstelling ingezet?

2. Hoeveel klachten ontving de ombudsdienst van de NMBS omtrent overvolle treinen?

Antwoord ontvangen op 14 februari 2008 :

1. Wijzigingen aan samenstelling gebeuren om diverse redenen, zowel om commerciële als technische redenen. Soms kan bij gebrek aan materieel wegens technische redenen de samenstelling inderdaad verminderd worden.

De gegevens voor alle treinen voor 2007 zijn niet beschikbaar.

2. De ombudsman ontving van 1 januari 2007 tot 15 december 2007 in totaal 290 klachten over de samenstelling van treinen.