Werkgroep Mobiliteit |
Photo: Eureka Slide |
Aangezien de BTW-herziening in 2003 op Europees niveau bespreekbaar is, stelt de werkgroep voor om de BTW te verlagen voor alle onderdelen van de wagens die de verkeersveiligheid bevorderen, zowel voor inzittenden als bij een aanrijding. Dat geldt ook voor het pak van motorrijders.
Wij stellen ook een soort fiscale vrijstelling voor van de rijtaks voor transportbedrijven die buiten de piekuren rijden.
De werkgroep vindt ook dat er een reglement moet komen over hoe men een vrachtwagen moet laden. Heel vaak hoor je dat een vrachtwagen zijn lading heeft verloren met alle gevolgen vandien. Voor schepen en vliegtuigen bestaat zo'n reglementering reeds, voor vrachtwagens ontbreekt die nog. Meestal weet de chauffeur niet hoe de oplegger geladen is, maar bij de eerste bocht loopt hij het risico zijn lading te verliezen.
Photo: Eureka Slide |
Vaak ontstaan problemen bij gebrek aan synchronisatie van de werken. Een toezichtorgaan moet dit alles coördineren. Zelfs bij tijdelijke infrastructuurwerken zou er een meldingsplicht moeten zijn. Aangezien de gewesten bevoegd zijn voor infrastructuur, vragen wij de federale regering met hen te onderhandelen om na te gaan hoe dit kan worden georganiseerd.
Ik heb ook het idee van een verzekeringsbewijs gelanceerd omdat er teveel voertuigen niet verzekerd zijn. Dit komt omdat jongeren zich niet kunnen verzekeren doordat de premies te duur uitvallen! Soms sluiten de ouders een goedkoper verzekeringscontract af op hun naam, maar beseffen niet dat hun kind niet verzekerd is als er een ongeval gebeurt! De verzekeringsmaatschappijen gaan namelijk altijd na wie de gebruikelijke chauffeur is van het voertuig. Ze ondervragen bijvoorbeeld de buren van de jongere. Krijgen ze bevestiging dat de jongere met die auto rijdt, dan is die niet meer gedekt.
Samenstelling |
|
Voor vrachtwagens en autocars moeten de rij- en rusttijden van de chauffeurs aangepast worden. Het huidige systeem is bijna 40 jaar oud!
We stellen een langere en strengere opleiding voor, maar ze moet betaalbaar blijven. Wij moeten een systeem vinden waarmee overheid en verzekeringssector kunnen werken. Per slot van rekening is de rijopleiding een vorm van onderwijs waartoe de overheid haar steentje moet bijdragen.
Opmerkingen voor de webmaster |