BELGA |
De tekst die de jongeren van de werkgroep Gezondheid op 29 mei 2002 hebben voorgesteld en die in plenaire vergadering werd goedgekeurd, legt vooral de nadruk op de noodzaak van een gezonde omgeving (zuivere lucht) en een veilige omgeving (verkeersveiligheid, meer fietspaden, meer verkeerslichten en meer snelheidscontroles). Wij hebben Didier Ramoudt (VLD), voorzitter van de werkgroep Mobiliteit, gevraagd wat zijn reactie is en welke boodschap hij de jongeren wil meegeven.
Didier Ramoudt: Verkeersveiligheid behelst twee fundamentele aspecten. Infrastructuur is uiteraard zeer belangrijk, maar ook het rijgedrag van de weggebruikers is van belang.
De gewesten leveren belangrijke inspanningen inzake infrastructuur, bijvoorbeeld door de aanleg van netten van fietspaden, vooral in het kader van hun toerismebeleid. De kwaliteit van de infrastructuur, zoals fietspaden, is uiteraard van essentieel belang. Ik stel echter vast dat het gedrag van voetgangers en fietsers lang niet voorbeeldig is. Ook dat draagt bij tot onveiligheid!
Didier Ramoudt (VLD) |
Persoonlijk ben ik er voorstander van om de jongeren al op prille leeftijd een verkeersopleiding te geven en hun het verkeersreglement aan te leren. Te veel jongeren ondervinden immers moeilijkheden om hun rijbewijs te behalen! Als ze al op zeer jonge leeftijd vertrouwd werden gemaakt met het verkeer, door eerst met de fiets, dan met de motorfiets en vervolgens met de wagen te rijden, zou het veel gemakkelijker gaan. Aangezien het om een gemeenschapsbevoegdheid gaat, heb ik het Vlaams Parlement gevraagd deze materie op te nemen in de onderwijsprogramma's.
U wees op elementen die tot de bevoegdheid van de gewesten en de gemeenschappen behoren. Welke rol kan het federale niveau spelen?
Didier Ramoudt: De federale overheid kan aanpassingen van de reglementering opleggen, de regels en aanduidingen inzake snelheid vereenvoudigen, dodehoekspiegels verplichten... Is het verstandig fietsers in bepaalde omstandigheden met twee naast elkaar te laten rijden?
We zouden ook het dragen van de fietshelm verplicht kunnen maken. In het begin is dat niet zeer populair, want de mensen vinden dat ze er belachelijk uitzien. De industrie moet echter haar rol spelen en aantrekkelijke en betaalbare modellen voorstellen. Dan zal de fietshelm wel ingeburgerd geraken.
Johan Malcorps enMeryem Kaçar (beiden Agalev) |
Uw werkgroep heeft een gedetailleerd rapport uitgebracht dat aanleiding heeft gegeven tot de goedkeuring van een resolutie die 87 aanbevelingen bevat. Zijn er achteraf concrete maatregelen genomen?
Didier Ramoudt: Er zijn diverse teksten, voorstellen van resolutie en wetsvoorstellen ingediend. Sommige daarvan werden door de Senaat goedgekeurd: het voorstel van Kathy Lindekens (SP.A) tot bevordering van de verkeersveiligheid in de schoolomgeving en het voorstel van resolutie van Johan Malcorps (Agalev) over experimenten met snelheidsbegrenzers voor wagens. De beperking van de snelheid tot 30 km per uur in de schoolomgeving kan nu werkelijk worden toegepast. De stad Gent begint trouwens met een proefproject en zal snelheidsbegrenzers gebruiken. Telkens wanneer de bestuurder van een daarmee uitgerust voertuig de toegelaten snelheid overschrijdt, wordt zijn voertuig afgeremd.
Vorig jaar hebt u een fietstocht georganiseerd met senator Meryem Kaçar (Agalev), waaraan verschillende senatoren hebben deelgenomen.
Didier Ramoudt: Inderdaad, we wilden de fiets en de fietshelm promoten. Onze begeleiders hebben ons gemeld dat we 9 zware overtredingen hebben begaan! En ik zei in het begin van ons gesprek nog wel dat de zwakke weggebruikers geneigd zijn te geloven dat het verkeersreglement voor hen niet geldt. We moeten allemaal ons gedrag veranderen om het verkeer veiliger te maken!
Erika Thijs (CD&V) |
In een vraag om uitleg aan Isabelle Durant, minister van Mobiliteit en Vervoer, wees senator Erika Thijs (CD&V) erop dat jonge kinderen die bij een auto-ongeval betrokken worden, bijzonder kwetsbaar zijn.
Ze herinnerde eraan dat als er in de auto geen kinderzitje aanwezig is, het gebruik van kinderzitjes in België niet verplicht is. Kinderen van 3 tot 12 jaar moeten in dat geval wel verplicht de gordel dragen. Voor de kleintjes jonger dan drie bestaat deze draagplicht niet en is er bijgevolg in geen enkele bescherming voorzien!
Erika Thijs wees minister Durant erop dat vele landen niet op de goedkeuring van de Europese richtlijn hebben gewacht om kinderzitjes verplicht te stellen. Volgens de senator hinkt België in dit dossier achterop; de 3- tot 12-jarigen zijn slecht beschermd en de allerkleinsten zijn het al helemaal niet.
Minister Isabelle Durant verklaarde dat de trage Europese besluitvorming België inderdaad niet mag afremmen. Ze beloofde spoed te zetten achter dit dossier waarbij ze onderstreepte dat veiligheid moet primeren op de financiële aspecten.
De mening van de jongeren... Wij vroegen jullie: Veel kinderen zijn slachtoffers van verkeersongevallen. Heb jij ideeën om het verkeer veiliger te maken? Jullie antwoordden: Marigje, 9 jaar: Er zouden zwaardere boetes moeten komen, meer verkeersagenten, meer zebrapaden, meer lichten... Magali, 11 jaar: Ik denk dat er meer lichten en meer zebrapaden moeten komen. Natacha, 13 jaar: Er zijn meer snelheidsbeperkingen en bredere fiets- en voetpaden nodig. Inge, 14 jaar: Ik denk aan betere fietspaden (veiligere), een snelheidsbeperking in auto's.... Er zijn ontelbare dingen die beter kunnen. Stefan , 13 jaar: Kinderen tot 12 jaar verplichten een valhelm te dragen. Anneleen, 13 jaar: Het dragen van de fietshelm. Inge, 14 jaar: De fietshelm moet verplicht worden voor kinderen onder 14 jaar. |
Opmerkingen voor de webmaster |