Gezondheid
SEN-P46/2SEN-P46/1
BELGA

Treinen voor niet-rokers

SEN-P46
Francis Poty (PS)

In de nieuwe rijtuigen van de NMBS zijn de zitplaatsen voor rokers niet op een efficiënte wijze gescheiden van die voor niet-rokers, die aldus worden verplicht passief mee te roken. Daarom heeft senator Francis Poty (PS) een wetsvoorstel ingediend tot invoering van een rookverbod in de binnenlandse treinen.

SEN-P46/3
BELGA

Na een rit van twee en een half jaar werd dit voorstel op 7 maart 2002 door de Senaat in plenaire vergadering goedgekeurd. Na de bus, de metro en het vliegtuig wordt nu ook de trein volledig rookvrij, tenminste als de Kamer de Senaat volgt.

Om dit verbod ook in de internationale treinen te kunnen invoeren, moeten de buurlanden een soortgelijke maatregel nemen.

wetgevingsdossier 2-157


Reacties

VOOR

Ik wil niet meeroken

Eindelijk ! Elke dag spoor ik tussen Gent en Brussel. Elke keer opnieuw erger ik me blauw aan de rookwalm die in de treincoupés hangt. De belachelijk lage glazen wanden in de nieuwe treinen verhinderen niet dat de rook zich verspreidt over de volledige coupé. Een niet-roker rookt willens nillens mee. Het stinkt, bezorgt me kortademigheid en hoofdpijn. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat passieve rokers ook een grote kans op kanker hebben.

's Morgens is het steeds vechten voor een zitplaats. De rookplaatsen zijn praktisch nooit bezet. Het rookverbod komt dus niet alleen de volksgezondheid ten goede maar ook zouden meer mensen een zitplaats hebben.

Ik maak al langer dan vandaag gebruik van het openbaar vervoer en heb nog nooit iemand betrapt op het roken op tram of bus. Ook steeds meer vliegtuigmaatschappijen hanteren een algemeen rookverbod. Ik hoop vanuit de grond van mijn hart dat de Senaat een verstandig besluit neemt en het wetsvoorstel 100 % steunt.

Een niet-rokende pendelaar

TEGEN

Roken is een persoonlijk recht

Roken in mijn vrije tijd is een persoonlijk recht. Het zou ondemocratisch zijn mochten de niet-rokers het vetorecht hebben. Ook in de treinen moet men hoffelijk zijn voor elkaar. Dat de niet-rokers in de treinen een volledige afscherming van de rokers willen, kan ik ook best begrijpen. Maar, waar klagen zij over: een trein Brussel Gent / Gent-Brussel telt 25 treinstellen, waarvan zeker 23 à 24 voor niet-rokers. Natuurlijk hangt er in ons rokersstel een enorme rookgeur: wij zitten namelijk met een 100-tal mensen samengepropt in een compartiment! Ook het standpunt van de Liga tegen Kanker contesteer ik. Geef mij exacte cijfers van de kankers die echt te wijten zijn aan het roken. Wat met de kankers en ziekten die vooral te wijten zijn aan de uitlaatgassen van honderdduizenden auto's, fabrieken, verbrandingsovens of het geknoei met het voedsel (dioxines, pcb's) ? Mag ik niet meer roken in de trein, dan neem ik opnieuw mijn auto om naar Brussel te gaan werken en komt er een auto bij op de overvolle wegen om de ons zo dierbare zuurstof te vervuilen en de ellenlange files aan te vullen.

Een rokende pendelaar

Senatoren op de fiets door Brussel

SEN-P45
Didier Ramoudt (VLD)

Als opwarmertje voor de goedkeuring van een resolutie over de mobiliteit in de plenaire vergadering van 7 juni 2001 en meteen ook om het gebruik van de fiets te promoten, hebben de senatoren van de werkgroep Mobiliteit, met voorzitter Didier Ramoudt (VLD) als kopman, op 1 juni een fietstochtje door Brussel gemaakt. Hiermee wilden ze de verschillende overheden van dit land oproepen het gebruik van de fiets in de grote steden aan te moedigen en meer aandacht te schenken aan de fiets in het verkeer. In steden die met grote verkeersproblemen kampen, moet het gebruik van de fiets voor het woon-werkverkeer worden aangemoedigd. Om het risico op ongevallen te beperken, hebben de senatoren ook aanbevolen beschermende kledij en een helm te dragen.

SEN-P47/1
v.l.n.r.: de senatoren: Dubié (Ecolo),
Caluwé (CD&V), Kaçar (Agalev) en
Malcorps (Agalev)

wetgevingsdossier 2-448


 
Texte français << ^ >>

Opmerkingen voor de webmaster