5-1695/1

5-1695/1

Belgische Senaat

ZITTING 2011-2012

5 JULI 2012


Wetsvoorstel tot instelling van een verbod op het fokken van dieren die uitsluitend of voornamelijk voor hun pels worden gehouden in België

(Ingediend door mevrouw Christine Defraigne)


TOELICHTING


Uit een enquête die onderzoeksbureau IPSOS in januari 2012 uitvoerde in opdracht van dierenrechtenorganisatie GAIA blijkt dat bijna negen Belgen op tien (86 % van de ondervraagden) voorstander zijn van een wettelijk verbod op pelsdierfokkerijen. Deze nieuwe cijfers bevestigen die van de vorige steekproef van 2009.

In België zijn er nog achttien fokkerijen waar ongeveer 150 000 nertsen speciaal voor hun pels worden gekweekt.

Momenteel beschikt ons land nog niet over een wet die het fokken van pelsdieren verbiedt. De omstandigheden waarin deze dieren worden gevangen gehouden, zijn vaak echter bedroevend. Om de kosten tot een minimum te beperken, worden deze dieren opgesloten in kleine kooien van 40 cm hoog met een oppervlakte van 86 op 30 cm. De kooien, die naar buiten toe open zijn, beschermen de dieren niet tegen wind, regen en hevige koude. Besmettelijke ziekten en insecten (vlooien, teken, luizen) zetten zich makkelijk voort van kooi tot kooi.

De bedoeling van deze bedrijven, die duizenden dieren kunnen huisvesten, is de winst te optimaliseren ten koste van het dierenwelzijn. De omstandigheden waarin de dieren worden gevangen gehouden, leidt tot abnormaal en agressief gedrag. Nertsen bijvoorbeeld verminken zichzelf door tot bloedens toe in hun staart te bijten of aan hun poten te knagen door hevige stress en frustratie. Ze worden vaak gedood voor de leeftijd van een jaar, na hun eerste grote winter.

Deze fokkerijen zijn oorden van dierenleed. Deze situatie druist in tegen het respect voor het leven van dieren. Welke omstandigheden kan men aanvoeren om dergelijke praktijken te verantwoorden ?

Naast de rampzalige omstandigheden voor de dieren hebben deze fokkerijen ook aanzienlijke gevolgen voor het milieu. Het bont wordt immers behandeld om niet af te takelen. Hiervoor gebruiken de bedrijven toxische producten die de waterlopen vervuilen, zoals formaldehyde. De fokkerijen zorgen tevens voor mestproductie, die nog bovenop het mestoverschot komt dat we vandaag in België reeds kennen. Bovendien heeft een studie uit 2011 aangetoond dat de productie van bont schadelijker is voor het milieu dan ander textiel zoals katoen of wol.

Deze barbaarse praktijken zijn reeds in verschillende landen verboden. Een stijgend aantal Europese landen is hiertegen immers wetgevend opgetreden. In het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld bestaat er sinds 2003 een verbod. Ook in Oostenrijk werd er een vergelijkbare wetgeving doorgevoerd. In Kroatië staat dit verbod gepland voor 2017. Het is hoog tijd dat België tegen deze situatie reageert !

Om die redenen wenst de indienster van het wetsvoorstel pelsdierfokkerijen in België te verbieden. De wet voorziet in een overgangsperiode van drie jaar voor de kwekers vanaf de inwerkingtreding.

Christine DEFRAIGNE.

WETSVOORSTEL


Artikel 1

Deze wet regelt een aangelegenheid als bedoeld in artikel 78 van de Grondwet.

Art. 2

In de wet van 14 augustus 1986 betreffende de bescherming en het welzijn der dieren wordt in artikel 3 een punt 19 ingevoegd, luidende :

« 19. pelsdieren : dieren die worden gehouden of gekweekt voor de productie van bont en die niet worden gebruikt voor menselijke consumptie. »

Art. 3

In dezelfde wet wordt een artikel 9-1 ingevoegd, luidende :

« Art. 9-1. — Het is verboden nieuwe pelsdierfokkerijen op te starten. »

Art. 4

In dezelfde wet wordt een artikel 9-2 ingevoegd, luidende :

« Art. 9-2. — Het houden van pelsdieren voor productiedoeleinden is verboden. »

Art. 5

In dezelfde wet wordt in artikel 35 een punt 10 ingevoegd, luidende :

« 10 : het verbod in de artikelen 9-1 en 9-2 overtreedt. ».

Art. 6

Artikel 3 treedt in werking de dag waarop het in het Belgisch Staatsblad wordt bekendgemaakt.

Artikel 4 treedt in werking op de eerste dag van het derde jaar na dat waarin het is bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

De Koning kan een datum van inwerkingtreding bepalen voorafgaand aan de datum vermeld in het tweede lid.

16 april 2012.

Christine DEFRAIGNE.