5-124COM | 5-124COM |
De heer Patrick De Groote (N-VA). - Om tegemoet te komen aan de opmerkingen van Europees commissaris voor Economische en Monetaire Zaken Olli Rehn, heeft België tijdelijk 1,305 miljard euro op zijn begroting bevroren in afwachting van de begrotingscontrole eind februari. Zo houdt de regering 400 miljoen in op het investeringsbudget van de NMBS.
1) Wat was het totale investeringsbudget waarin de regering voor de NMBS in 2012 voorzag?
2) Welke investeringsdossiers met bijbehorende geraamde budgetten worden in rangorde van prioriteit sowieso uitgevoerd in 2012?
3) Welke investeringsdossiers met bijbehorende geraamde budgetten worden volgens rangorde opgeschoven van de begroting 2012 naar de begrotingen 2013 en volgende als de tijdelijke bevriezing door de besparingsmaatregelen eind februari wordt verlengd?
De heer Paul Magnette, minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden. - Het investeringsbudget 2012 van de NMBS-Groep bedraagt 2 015 miljoen euro, waarvan oorspronkelijk 1 790 miljoen euro gefinancierd werd door de Staat.
Ingevolge de beslissingen genomen tijdens het begrotingsconclaaf in november 2011 werden de kredieten voor de investeringsdotatie van de FOD Mobiliteit met 253 miljoen euro verminderd, waardoor ze nog 1 192 miljoen euro bedragen.
Die maatregelen zullen evenwel slechts een marginale impact hebben op het investeringsprogramma omdat er voor het rollend materieel een beroep wordt gedaan op externe financiering ten belope van 108 miljoen euro en er tevens gebruik wordt gemaakt van de thesauriemiddelen van Infrabel ten belope van 95 miljoen euro.
Het investeringsbudget 2012 van de NMBS-Groep omvat de volgende grote projecten:
De beslissing van de Staat van januari 2012 om 400 miljoen euro te bevriezen heeft voor de helft betrekking op de exploitatiedotaties en voor de helft op de investeringsdotaties.
De bevroren kredieten van de exploitatiedotaties vertegenwoordigen 14,4% van alle Staatsbijdragen voor de exploitatie van de NMBS-Groep. Mocht de bevriezing omgezet worden in een effectieve vermindering van de desbetreffende exploitatiedotaties, zou dat zowel op korte als op lange termijn een extreem zware impact hebben.
Ten eerste zouden het exploitatietekort van de NMBS-Groep en de schuld aanzienlijk toenemen aangezien de budgetten 2012 van de NMBS-Holding en van de NMBS geen significante marge bieden.
Ten tweede zou de positie van de NMBS-Groep, die een schuld van bijna 3 miljard euro moet beheren, bemoeilijkt worden.
Over de mogelijke gevolgen van exploitatiedotatieverminderingen moet dus grondig worden nagedacht alvorens een beslissing te nemen, onder andere in het licht van de eventuele appreciatie van de ratingbureaus.
Mocht de budgettaire bevriezing van de investeringsdotatie van Infrabel en van het gebruik van het GEN-fonds worden omgezet in effectieve verminderingen zou dat, ofwel een impact hebben op de schuldtoename van de Groep - als de investeringen behouden blijven - ofwel zou het noodzakelijk worden bepaalde projecten uit te stellen of de opportuniteit ervan te herbekijken.
De opportuniteit en de eventuele omvang van dergelijke middelenbeperkingen zal besproken worden tijdens de budgetcontrole eind februari. Ik zal de regering volledig informeren over de operationele en financiële gevolgen die dergelijke budgettaire beslissingen voor de NMBS-Groep met zich zouden kunnen meebrengen.
(La séance est levée à 12 h 40.)