Vragen en Antwoorden

BELGISCHE SENAAT


Bulletin 3-79

ZITTING 2006-2007

Vragen van de Senatoren en antwoorden van de Ministers (Art. 70 van het reglement van de Senaat)

(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans


Minister van Mobiliteit

Vraag nr. 3-5672 van de heer Noreilde d.d. 14 juli 2006 (N.) :
Rijexamens. — Aantallen. — Trends.

Onlangs maakte het Nederlandse Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen bekend dat vorig jaar het laagste aantal examens voor het B-rijbewijs in 25 jaar werd afgenomen. De daling werd een aantal jaar geleden ingezet, en zou deels veroorzaakt worden door de vergrijzing en de uitbreiding van het openbaar vervoersnetwerk. Maar ook het aantal zogenaamde professionele rijexamens (voor vrachtwagen, bus of aanhanger) zou gestaag afnemen. Een belangrijke oorzaak hiervan zou liggen in het feit dat steeds meer Nederlandse chauffeurs worden vervangen door goedkopere collega's uit de nieuwe lidstaten van de Europese Unie.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen :

1. Hoeveel examens voor het type B-, C-, D- en E-rijbewijs werden vanaf begin 2000 tot eind 2005 afgenomen (opgesplitst per jaar en per type rijbewijs) ?

2. Hoeveel bedroeg hierbij telkens het slaagpercentage (opgesplitst per jaar en per type rijbewijs) ?

3. Welke trend leidt de geachte minister af uit de cijfers met betrekking tot het aantal examens voor het rijbewijs type B ? Wat zijn volgens u de oorzaken van deze trend ?

4. Welke trend leidt u af uit de cijfers met betrekking tot het aantal examens voor de andere types rijbewijzen ? Welke zijn volgens u de oorzaken hiervan ?

Antwoord : Ik heb de eer het geachte lid hierna de gevraagde toelichting te verstrekken.

1 en 2. In antwoord op uw eerste en tweede vraag verwijs ik u naar de bijgevoegde tabellen met cijfers afkomstig van de Groepering voor erkende ondernemingen voor autokeuring en rijbewijs (GOCA).

De eerste tabel betreft de cijfergegevens van de theorie-examens. De tweede tabel houdt gegevens in van het praktisch examen gedeelte privé-terrein en de derde tabel van het praktisch examen gedeelte openbare weg.

Toelichting bij de tabellen :

De eerste kolom van elke tabel bevat de categorieën van het rijbewijs, met telkens een opdeling naar aantal examens in de eerste kolom en slaagpercentage in de tweede kolom. De voorlaatste kolom duidt het percentage aan waarmee het aantal examens van een bepaalde categorie van rijbewijs over vijf jaar is toegenomen.

De laatste kolom duidt de totale hoeveelheid examens van een bepaalde rijbewijscategorie aan over een periode van vijf jaar. De tweede rij van deze kolom duidt het gemiddelde slaagpercentage aan over een periode van vijf jaar.

De laatst rij duidt de hoeveelheid examens aan voor alle rijbewijscategorieën voor het betreffende jaar.

3. Hoewel het onmogelijk is om elke schommeling in de cijfers te verklaren (aan de hand van reglementaire wijzigingen, maatschappelijke fenomenen, ...) kan hier en daar een aantal elementen verduidelijking brengen ten aanzien van de meest markante fluctuaties.

De evolutie van het aantal examens tussen 2000 en 2005

Theorie-examens

200020012002200320042005EvolutieTotaal
A3Aantal27 77327 82727 23227 81029 89833 82722 %176 367
slaag %59 %57 %56 %58 %55 %49 %55 %
A/A-Aantal1 5581 3671 4096 47017 38218 1471 065 %46 333
slaag %70 %70 %71 %81 %82 %76 %78 %
BAantal221 418235 975230 218224 759246 002285 45629 %1 443 828
slaag %55 %54 %54 %55 %51 %47 %53 %
C/C1Aantal16 02115 75414 79115 17816 67919 14019 %97 563
slaag %59 %62 %61 %61 %60 %52 %59 %
D/D1Aantal2 1622 2432 6452 3952 7862 71325 %14 944
slaag %57 %60 %57 %61 %58 %52 %57 %
Tract.Aantal--798331 1781 3823 472
slaag %63 %59 %59 %56 %58 %
Totaal268 932283 166278 374277 445313 925360 66534 %1 782 507

Examens op privé-terrein

200020012002200320042005EvolutieTotaal
A3Aantal12 61411 59712 09213 00512 81912 7901 %74 917
slaag %82 %82 %82 %84 %86 %84 %84 %
A/A-Aantal10 14410 85912 08517 95710 95214 28641 %76 283
slaag %72 %71 %71 %68 %67 %67 %69 %
BAantal157 452152 519157 798162 780164 223163 4424 %958 214
slaag %72 %71 %71 %70 %71 %70 %71 %
BEAantal6696809811 4181 9872 535279 %8 270
slaag %63 %67 %65 %67 %68 %69 %67 %
C/C1Aantal10 21410 2429 44610 01311 17210 9007 %61 987
slaag %77 %77 %77 %74 %75 %75 %76 %
CE/C1EAantal5 1095 4445 0505 6606 1246 03718 %33 424
slaag %58 %59 %59 %57 %59 %59 %58 %
D/D1Aantal9881 0291 0741 1851 329954–3 %6 559
slaag %76 %77 %81 %76 %78 %78 %78 %
DE/D1EAantal25564455392812 %247
slaag %60 %59 %50 %44 %49 %54 %52 %
Totaal197 215192 426198 570212 073208 645210 9727 %1 219 901

Examens op de openbare weg

200020012002200320042005EvolutieTotaal
A3Aantal
slaag %
A/A-Aantal8 1118 4119 35813 4258 16010 59531 %58 060
slaag %89 %90 %90 %89 %89 %90 %90 %
BAantal176 186169 632178 518185 361188 306183 6194 %1 081 622
slaag %63 %63 %61 %61 %61 %62 %62 %
BEAantal4595057141 0501 4991 933321 %6 160
slaag %91 %89 %89 %89 %89 %90 %89 %
C/C1Aantal10 12110 2189 61210 02411 27111 0319 %62 277
slaag %76 %75 %74 %72 %73 %73 %74 %
CE/C1EAantal3 6083 8793 7334 0504 5364 45724 %24 263
slaag %81 %81 %79 %78 %78 %79 %79 %
D/D1Aantal1 0001 0131 1811 2301 408995–1 %6 827
slaag %74 %75 %70 %71 %71 %73 %72 %
DE/D1EAantal183825292016–11 %146
slaag %89 %74 %92 %72 %85 %88 %82 %
Totaal199 503193 696203 141215 169215 200212 6467 %1 239 355

Wat betreft de evolutie van het aantal theorie-examens voor de categorie B merk ik een stijging gedurende de laatste jaren en voornamelijk in 2005. Er is tevens gedurende de laatste afgelopen jaren een lichte daling in het slaagpercentage merkbaar, vermoedelijk ten gevolge de recente wijzigingen aan de wet betreffende de politie over het wegverkeer alsook het gegeven dat sinds 5 september 2005 de inhoud en de beoordelingswijze van het theoretisch examen werden aangepast (onder meer 50 vragen in plaats van 40 vragen, meer juiste antwoorden nodig om te slagen, nieuwe leerstof, ... ; cf. koninklijk besluit van 15 juli 2004, Belgisch Staatsblad van 30 juli 2004). Wellicht kan daarom de stijging in het aantal examens verklaard worden door het feit dat kandidaat-bestuurders niet onmiddellijk slagen voor het examen en dus meer dan eens het examen moeten afleggen.

Wat betreft de evolutie van het aantal praktijkexamens voor de categorie B merk ik weinig markante fluctuaties. Weliswaar is het aantal examens hier in 2002 en 2003 licht gestegen, doch hiervoor kan ik niet onmiddellijk een objectief aanwijsbare reden aanbrengen.

4. Wat betreft de evolutie van het aantal theorie-examens voor de andere categorieën merk ik een aantal opvallende stijgingen op.

Vooreerst is er een aanzienlijke stijging van het aantal theorie-examens voor de categorie A/A- in 2003 en 2004. Dit kan verklaard worden door het feit dat de houders van een rijbewijs voor de categorie A die een rijbewijs voor de categorie B willen behalen, en de houders van een rijbewijs voor de categorie B die een rijbewijs voor de categorie A willen behalen sinds 1 september 2003 niet meer van het theoretisch examen worden vrijgesteld. Er werd met andere woorden een bijzonder theoretisch examen voor de categorie A ingevoerd (koninklijk besluit van 5 september 2002, Belgisch Staatsblad van 25 september 2002).

Verder zijn er pas sinds 2002 cijfers van theorie-examens voor landbouwvoertuigen. Dit wordt natuurlijk verklaard door de invoering van een getuigschrift van welslagen in een theoretisch examen voor het besturen van landbouwtractoren van de hoeve naar het veld en omgekeerd met ingang van 1 september 2002 (koninklijk besluit van 5 september 2002, Belgisch Staatsblad van 25 september 2002).

Ten slotte kan de aanpassing van de inhoud en de beoordelingswijze van het theoretisch examen sinds 5 september 2005 (koninklijk besluit van 15 juli 2004, Belgisch Staatsblad van 30 juli 2004) — net zoals voor de rijbewijscategorie B — tevens voor de andere categorieën A, C en D verklaren dat in 2005 het slaagpercentage is gedaald en het aantal examens is toegenomen.

Wat betreft de evolutie van het aantal praktijkexamens voor de andere categorieën merk ik voornamelijk een stijging in 2003 voor de examens voor de categorie A/A-, gevolgd door een daling in 2004.

Dit kan verklaard worden door het feit dat de kandidaat-bestuurder (houder van een rijbewijs categorie B die een rijbewijs categorie A wou behalen, maar ook omgekeerd) die van de eerder vermelde vrijstelling van het theoretisch examen wou genieten, nog vóór 1 september 2003 diende geslaagd te zijn voor het praktisch examen van de rijbewijscategorie die hij aanvroeg (koninklijk besluit van 5 september 2002, Belgisch Staatsblad van 25 september 2002).

De daling van het aantal praktijkexamens voor de categorie A/A- in 2004 vloeit hier logischerwijze uit voort. Mogelijks kan verder de toename van het aantal in 2005 verklaard worden door het feit dat motorrijden een wijze van verplaatsen is die steeds meer mensen aanspreekt.