3-206 | 3-206 |
De voorzitter. - De heer Vincent Van Quickenborne, staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging, toegevoegd aan de eerste minister, antwoordt.
De heer Yves Buysse (VL. BELANG). - Eind vorig jaar meldden een aantal kranten en tijdschriften dat steeds meer piloten of boordcommandanten weigeren mee te werken aan gedwongen uitwijzingen van illegalen of uitgeprocedeerde asielzoekers onder escorte.
Vele uitgeprocedeerde vreemdelingen weten immers dat, wanneer ze, eens aan boord van het vliegtuig, veel tumult beginnen te maken, de uitwijzingspoging veel kans maakt te worden afgeblazen. Naar verluidt zou de ene vliegtuigmaatschappij echter sneller een uitwijzing afblazen dan de andere en zou vooral Royal Air Maroc, de nationale luchtvaartmaatschappij van Marokko, bijna systematisch repatriėringen onder escorte weigeren.
Bevestigt de minister dat Royal Air Maroc zeer weigerachtig staat tegenover repatriėringen onder escorte? Hoeveel pogingen tot dergelijke repatriėringen naar Marokko met Royal Air Maroc werden er de afgelopen twee jaar ondernomen en hoeveel daarvan werden er afgeblazen? Hoeveel pogingen tot dergelijke repatriėringen met andere luchtvaartmaatschappijen werden er de afgelopen twee jaar naar Marokko ondernomen en hoeveel hiervan werden er afgeblazen?
Welke stappen heeft de minister bij de Marokkaanse autoriteiten gezet om dit gebrek aan medewerking van de nationale Marokkaanse luchtvaartmaatschappij aan te klagen, ten einde tot een betere samenwerking te komen? Welke diplomatieke en andere pressiemiddelen heeft de minister daartoe ingezet?
Wat overweegt de minister daartoe nog te ondernemen?
De heer Vincent Van Quickenborne, staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging, toegevoegd aan de eerste minister. - Ik lees het antwoord van de minister van Buitenlandse Zaken.
Sinds september 2006 doen zich geen problemen meer voor bij de repatriėring van Marokkaanse onderdanen. De bijzondere inspanningen die op dat vlak werden geleverd, blijken dus succes te hebben.
In de statistieken wordt geen onderscheid gemaakt tussen de betrokken vliegtuigmaatschappijen. Voor de repatriėring van Marokkanen wordt een beroep gedaan op Royal Air Maroc en op SN Brussels Airlines.
Concreet werden in 2005 273 repatriėringen gepland. Van de 174 verwijderingen zonder escorte zijn er 99 geslaagd; van de 99 met escorte slaagden er 61.
In 2006 werden er 357 repatriėringen naar Marokko gepland. Daarvan werden er 114 zonder escorte en 92 met escorte succesvol afgerond.
Bij deze cijfers moeten een aantal kanttekeningen worden gemaakt. Om verschillende redenen kan een uitwijzing niet steeds met succes worden afgerond. Het zijn niet altijd de piloten of de vreemdelingen die verantwoordelijk zijn voor het afbreken van de verwijdering. Ook bij slecht weer, wanneer het vliegtuig defect is of wanneer de vreemdeling ziek is, kan niet verder worden gegaan met de verwijdering. Personen van wie de repatriėring in een eerste fase niet mogelijk bleek, kunnen bovendien in de statistieken nogmaals zijn meegeteld na een geslaagde verwijdering.
In 2005 en 2006 hadden verschillende missies naar Marokko plaats om deze problematiek te bespreken. Daarnaast werd ook geregeld overleg gepleegd tussen de Dienst Vreemdelingenzaken, de Marokkaanse overheid en de luchtvaartmaatschappij Royal Air Maroc. Deze maatschappij voorziet in een bijzondere opleiding en bewustmaking van haar boordpersoneel.
De Dienst Vreemdelingenzaken streeft naar een snelle en degelijke follow-up van deze dossiers. Hij onderhoudt daarom, samen met de FOD Buitenlandse Zaken, regelmatige en grondige contacten met de diplomatieke en consulaire vertegenwoordiging van de diverse herkomstlanden in Belgiė. Er wordt geopteerd voor praktische werkafspraken over de terugname van illegale vreemdelingen. Daarnaast worden zowel op nationaal en Europees vlak als op dat van de Benelux, inspanningen geleverd om tot terugnameakkoorden te komen.
De heer Yves Buysse (VL. BELANG). - Ik dank de staatssecretaris voor het antwoord. Ik betreur het dat de cijfers niet werden opgesplitst per vliegtuigmaatschappij.
Mijn beweringen zijn niet uit de lucht gegrepen. Onze fractie heeft in januari een bezoek gebracht aan Zaventem en aan de dienst van de federale politie die zich met deze problematiek bezighoudt. We hebben die dag zelf kunnen vaststellen dat de uitwijzing via Royal Air Maroc mislukt is, terwijl de uitwijzingen via de andere luchtvaartmaatschappijen wel geslaagd zijn. De mensen die instaan voor de escortes hebben ons bevestigd dat dit een trend is. Daarom betreur ik het dat ik geen concretere cijfers heb gekregen.