3-157 | 3-157 |
De voorzitter. - De heer Vincent Van Quickenborne, staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging, toegevoegd aan de eerste minister, antwoordt.
De heer Stefaan Noreilde (VLD). - Uit het antwoord op mijn vraag om uitleg over het negeren van stopseinen bleek dat telkens een treinbestuurder zonder toelating een stopsein voorbijrijdt, een procedure wordt opgestart om de seinoverschrijding te onderzoeken.
Deze procedure verloopt kort samengevat als volgt. Wanneer een vermoeden bestaat dat een treinbestuurder een zware fout tegen de veiligheid heeft gemaakt, wordt deze een preventief rijverbod opgelegd. Indien hij effectief aansprakelijk wordt gesteld, wordt dit rijverbod bevestigd en is het afgeven van een nieuw geschiktheidsbrevet onderworpen aan maatregelen. Deze houden in: een controle op de fysieke geschiktheid, een eventuele bijkomende opleiding en een controle op de vakbekwaamheid tijdens een hercertificeringsproef. Dit is een goede aanpak om treinbestuurders op hun verantwoordelijkheden te wijzen.
Gelet op de antwoorden op mijn vorige vraag heb ik enkele bijkomende vragen. Hoeveel seinoverschrijdingen in of naar hoofdsporen vonden plaats in 2002, 2003, 2004 en 2005? Hoe verklaart men die stijging of daling van het aantal seinoverschrijdingen? In hoeveel gevallen leidde dit effectief tot een aanrijding?
Wat is de gemiddelde leeftijd van de bestuurders die dergelijke overtredingen begaan? Wat concludeert men hieruit? Speelt de factor ervaring al dan niet een rol? De vakbonden hadden immers beweerd dat vooral de jeugd overtredingen beging.
Aan hoeveel treinbestuurders werd een preventief rijverbod opgelegd in elk van deze jaren afzonderlijk? Bij hoeveel treinbestuurders werd dit rijverbod nadien bevestigd? Hoeveel treinbestuurders kregen uiteindelijk geen nieuw geschiktheidsbrevet?
Slechts 13% van de seinen zijn uitgerust met een automatisch veiligheidssysteem. Pas tegen eind 2009 zal 80% van de kritische punten gedekt zijn. Is een versneld investeringsprogramma niet op zijn plaats, gelet op het aantal seinovertredingen, dat sinds 2001 nog zou zijn toegenomen?
De heer Vincent Van Quickenborne, staatssecretaris voor Administratieve Vereenvoudiging, toegevoegd aan de eerste minister. - Dat een treinbestuurder op het hoofdspoor of op een spoor dat toegang geeft tot een hoofdspoor een sein voorbijreed, gebeurde 27 keer in 2002, 32 keer in 2003, 41 keer in 2004 en 48 keer in 2005. Het aantal aanrijdingen bedroeg 1 in 2002, 1 in 2003, 2 in 2004 en 1 in 2005. De fluctuaties zijn vooral te wijten aan een toevallige samenloop van omstandigheden waarvan de oorzaak in de praktijk moeilijk kan worden vastgesteld.
Bestuurders met een beperkte ervaring en grote infrastructuurwerken hebben een negatieve weerslag op het aantal ongeoorloofde seinoverschrijdingen. Omgekeerd hebben een verbeterde opleiding en een goed veiligheidssysteem een positieve uitwerking. Helaas is de invloed van deze factoren niet rechtstreeks kwantificeerbaar. We merken op dat meerdere incidenten op dezelfde plaats aanleiding geven tot een grondige studie van de betrokken diensten om herhaling te voorkomen.
De gemiddelde leeftijd van de bestuurders die ongeoorloofd een sein overschreden, is 40 jaar. Uit statistieken blijkt dat een bestuurder met weinig ervaring meer kans loopt dan een ervaren bestuurder. Daarom werd, gezien de leeftijdspiramide van het besturingspersoneel, beslist het net en het rollend materieel zo spoedig mogelijk met een besturingshulpsysteem uit te rusten. Dat heeft de volgende functies: geheugenopslag, aankondiging van een gesloten sein, incidentele snelheidscontrole bij het naderen van een dergelijk sein en een automatische stop in geval van onregelmatige overschrijding.
In de jaren 2002 tot en met 2005 kregen alle bestuurders die ongeoorloofd een sein voorbijreden, een preventief rijverbod opgelegd en bevestigd. In 2002 kregen 5 bestuurders geen nieuw geschiktheidsbrevet. In 2003 was dat er 1, in 2004 2 en in 2005 1.
De planning voor de uitrusting, zowel van de infrastructuur als het materieel, is voluntaristisch en is te verklaren door de omvang van het project, de termijnen die nodig zijn voor de gunningsprocedure, de studie en de levering van de uitrusting, alsook de beschikbaarheid van het materieel voor het installeren van de uitrusting.
De heer Stefaan Noreilde (VLD). - Ik vind het een beetje vreemd dat ondanks alle inspanningen en beloftes na Pécrot, het aantal seinoverschrijdingen blijkbaar stijgt. Het is dus iets waarvoor we blijvend aandacht moeten hebben.
De voorzitter. - De agenda van deze vergadering is afgewerkt.
-De Senaat gaat tot nadere bijeenroeping uiteen.
(De vergadering wordt gesloten om 19.00 uur.)