(N.): Vraag gesteld in het Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in het Frans
Gemeenteraadsleden die geen deel uitmaken van de politieraad van een politiezone welke meerdere gemeenten omvat, moeten wel elk jaar de gemeentelijke toelage voor hun politiezone in de gemeenteraad goedkeuren.
Vanuit democratisch oogpunt ligt het dan ook voor de hand dat deze gemeenteraadsleden, opdat zij met kennis van zaken een oordeel zouden kunnen vellen over deze toelage, de beschikking zouden hebben over de begroting van de politiezone waartoe de gemeente behoort. Dit laatste is echter nergens geregeld, zodat zij in de praktijk geen toegang hebben tot deze begroting.
1. Waarom werd niet bepaald dat in de meergemeentezones de gemeentebegroting telkens vergezeld wordt door de begroting (en eventuele latere begrotingswijzigingen) van de politiezone waartoe de gemeente behoort ?
2. Overweegt de geachte minister maatregelen om dit verplicht te stellen ?
Antwoord : In antwoord op zijn vraag kan ik het geachte lid het volgende meedelen.
1. De politiehervorming en de werking van de nieuwe zonale structuren werd in recordtijd gerealiseerd. Het euvel dat u aanklaagt betreft een vergetelheid van de wetgever waarbij de grote tijdsdruk van destijds wellicht een rol kan hebben gespeeld.
2. Er werd onlangs een werkgroep « zonale structuren » opgericht die als taak heeft de politiewetgeving, wat de lokale politie betreft, te evalueren en voorstellen tot verbetering te formuleren. Daarbij zal het lokale niveau worden bevraagd. Deze werkgroep bestaat zowel uit leden van mijn administratie als uit leden van mijn administratie als uit vertegenwoordigers van de diverse lokale overheden en instellingen. Uw opmerking maakt deel uit van hun onderzoek.
Ik steun ten volle de gedachte dat de gemeenteraden bij hun besluitvorming moeten kennis kunnen krijgen van alle relevante documenten. In mijn briefwisseling met de politiezones heb ik telkens aanbevolen dat zij de belangrijke teksten die een relevantie hebben voor de besluitvorming van de gemeenteraden zouden neerleggen op de gemeentesecretarie van elke betrokken gemeente. Op die plaats kunnen de gemeenteraadsleden dan kennis krijgen van deze documenten volgens de modaliteiten die in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zijn bepaald. De documenten met betrekking tot het financieel beheer van de zone, waaronder de begroting, behoren onbetwistbaar daartoe.