3-94 | 3-94 |
De heer Stefaan Noreilde (VLD). - Het idee om het aantal weekendongevallen onder jongeren met taxicheques te verlagen, leeft reeds lang. Als voorzitter van de jongerenafdeling heb ik mijn partij hiervan overtuigd. Volksvertegenwoordigers Lenssen en Van Campenhout hebben in de vorige en in de huidige legislatuur terzake een resolutie ingediend. De Spirit-afdeling van Waasmunster volgde nadien.
Minister Anciaux verklaarde daarop in het parlement "een groot voorstander te zijn van het idee van de taxicheque dat door Spirit-Waasmunster werd gelanceerd en dat inderdaad in grote mate overeenkomt met het voorstel van de heer Lenssen". Bovendien zag minister Anciaux daarin ook een kans om nieuwe jobs te creëren. Hij kondigde aan dat hij zijn administratie zo snel mogelijk de opdracht zou geven het idee van de taxicheques te onderzoeken en om contact op te nemen met de relevante actoren, mocht dit onderzoek positief uitvallen. Het kostenplaatje mocht daarbij geen probleem zijn. De taxicheques konden volgens de minister ook een onderdeel zijn van de creatie van een degelijk nachtnet. Als gevolg van de wisseling van ministerpost is het voorlopig stil rond dit initiatief.
Wat is de conclusie van de opdracht die de vorige minister aan de administratie gaf? Is de minister het initiatief van de taxicheques genegen of schuift hij een andere oplossing naar voor?
Is de minister van plan een volledig nachtnet uit te bouwen? Kan de taxicheque daarin passen? Zo ja, op welke termijn zou hij dit kunnen realiseren?
Werd er reeds contact opgenomen met relevante actoren? Zo ja, met wie en met welk resultaat?
De heer Renaat Landuyt, minister van Mobiliteit. - Het departement Mobiliteit is niet op de hoogte van een opdracht ter zake. Het is evenwel mogelijk dat er een opdracht werd gegeven aan de cel Sociale Economie. Ik wil erop wijzen dat er al taxicheques bestaan in het Vlaams Gewest. Dat is overigens de overheid die bevoegd is om een regeling uit te werken. De taxiwetgeving is geregionaliseerd en alle projecten inzake basismobiliteit, behalve het spoor, behoren tot de bevoegdheid van de gewesten. Het departement Mobiliteit is bijgevolg niet de juiste plaats om initiatieven te nemen inzake taxicheques.
Ik ben het initiatief uiteraard genegen. In sommige Vlaamse gemeenten bestaat er overigens een systeem waarbij speciale tickets kunnen worden aangeschaft die recht geven op het gebruik van een taxi tegen derdebetalerstarief op ogenblikken dat er geen openbaar vervoer voorhanden is. Deze dienst wordt aangeboden in Leuven, Sint-Niklaas, Gent, Antwerpen, Hasselt en Oostende en is op diverse doelgroepen gericht. Om een systeem voor jongeren te ontwikkelen, kan Oostende als voorbeeld dienen. Het is wellicht toevallig dat alle bovengenoemde gemeenten een SP.A-burgemeester hebben.
Aangezien ik in tegenstelling tot de vorige minister van Mobiliteit een federalist ben, wens ik geen maatregelen te nemen die niet tot mijn bevoegdheid behoren en wil ik de bevoegdheden van de regio's eerbiedigen. Er is op federaal niveau ter zake dus geen concreet initiatief genomen.
De heer Stefaan Noreilde (VLD). - Het is wellicht nuttig dat de gemeenten die taxicheques voor jongeren aanbieden, meer informatie omtrent het initiatief verspreiden. Op dit ogenblik is het bestaan van het systeem onvoldoende bekend.
Het verbaast me dat deze materie niet tot de bevoegdheid van de minister van Mobiliteit behoort en dat hij niet op de hoogte is van een opdracht aan de administratie. De vorige minister van Mobiliteit, de heer Anciaux, heeft het initiatief nochtans in de media aangekondigd.
Ik zal later op dit onderwerp terugkomen.