3-88 | 3-88 |
De voorzitter. - De heer Renaat Landuyt, minister van Mobiliteit, antwoordt mede namens de heer Johan Vande Lanotte, vice-eerste minister en minister van Begroting en Overheidsbedrijven.
De heer Flor Koninckx (SP.A-SPIRIT). - In Het Belang van Limburg van dinsdag 11 mei 2004 stond volgend bericht: "Op een autosnelweg in het Spaanse Catalonië zijn zondag 5 miljonairs gearresteerd. Ze reden meer dan 200 km per uur tijdens een wilde autorally voor beroemdheden. De gearresteerden - een Belg, een Canadees en drie Britten - reden in luxewagens met een grote cilinderinhoud. Het was de Franse gendarmerie die de Catalaanse politie ervan had verwittigd dat een 160-tal wagens met een grote cilinderinhoud meereden in een snelheidswedstrijd die op 5 mei vanuit Parijs was vertrokken".
In Het Nieuwsblad van diezelfde dag stond: "Een Antwerps team dat met een Porsche deelneemt aan de illegale Gumball 3000 Race is door de Spaanse politie gevat. Hun wagen is in beslag genomen en één deelnemer blijft aangehouden wegens street racing." De Gumball Race gaat van Parijs naar Cannes, via onder andere Marokko en Spanje. Het is een evenement voor mensen met poen want inschrijven kost 12.500 euro en onderweg worden dure hotels en party's aangedaan. De grootste uitdaging is echter de politie verschalken. Onze landgenoot Spillie, alias Steven Spillebeen, winnaar van de eerste Big Brother, neemt deel met een Hummer H2, een vier ton wegende terreinwagen. Hij vertelt over zondag: "De Spaanse politie maakte er een echte heksenjacht van. De eerste rijders, de snelste dus, zijn allemaal aangehouden. Daarvoor had de politie de snelweg helemaal afgezet. Wie aangehouden was, lichtte meteen de andere deelnemers in. Snel wist heel het peloton wat er aan de hand was. Van toen af zocht iedereen zijn eigen weg, zoals opgejaagd vee."
Tot zover een paar fragmenten uit krantenberichten over de zesde editie van de Gumball 3000. De deelnemers etaleren graag hun misprijzen voor het verkeersreglement in het algemeen en snelheidsbeperkingen in het bijzonder. Een deelnemer betreurde vorig jaar dat hij moest vertragen tot 136 per uur toen hij door een dorp reed. De Duitser Kim Schmitz verklaarde dat hij in Marokko een anonieme wagen van de politie van de baan ruimde. De wagen versperde hem de weg en hij had hem dus maar een tik gegeven.
Tot nog toe deed deze karavaan der verdwazing ons land niet aan, maar als we de plannen van de organisatoren mogen geloven zal dat volgend jaar anders zijn. Zoals het er nu uitziet, zal de zevende editie van de Gumball Race op 14 mei 2005 van start gaan in Londen, België aandoen en dan verder naar het Oosten trekken.
De organisatoren van Gumball 3000 zouden op 25 november jongstleden een bezoek hebben gebracht aan het kabinet van de Brusselse burgemeester, met de vraag om met hun auto's tot op de Grote Markt te mogen komen. Ik ben van mening dat de overheid, op een ogenblik dat ze haar inspanningen voor een veiliger verkeer gevoelig opdrijft, maatregelen moet overwegen om de organisatie van onveilige evenementen met auto's sterk te belemmeren, zo niet te verbieden.
Ik ben ervan overtuigd dat het grote publiek de doortocht van de Gumball Race door België negatief zal onthalen. Kan er niet onderzocht worden of er mogelijkheden zijn om de Gumball Race editie 2005 uit ons land te houden?
De heer Renaat Landuyt, minister van Mobiliteit. - De korpschef van de politiezone Brussel-Hoofdstad-Elsene bevestigt ons dat de burgemeester van de stad Brussel op 25 november 2004 een delegatie van de organisatoren op zijn kabinet ontvangen heeft. De burgemeester zou dienaangaande echter nog geen officiële beslissing hebben genomen.
Op een bepaalde Vlaamse televisiezender en op Engelstalige zenders geeft men een duidelijk beeld van wat de organisatoren verstaan onder een race. Het blijkt dat het er hen inderdaad om te doen is om zoveel mogelijk verkeersovertredingen op te stapelen en dat ze er, zoals rijkeluiskinderen, een spel van maken.
Ons gerechtelijk systeem laat ons evenwel niet toe iemand aan te houden alvorens hij een misdrijf heeft gepleegd. De organisatoren nemen geen enkel risico: ze organiseren geen race en roepen iedereen ertoe op de verkeersregels na te leven. Er kan hen momenteel dus niets ten laste worden gelegd.
De Algemene Directie Crisiscentrum van de FOD Binnenlandse Zaken heeft kennis van het evenement dat in mei 2005 zal worden gehouden. De rallycommissie onderzoekt of er preventief kan worden opgetreden. Artikel 9 van de wegverkeerswet en artikel 50 van het verkeersreglement verbieden immers snelheids- en sportwedstrijden op de openbare weg. Bovendien moet de nieuwe verkeerswet het ons mogelijk maken de betrokkenen te gepasten tijde de mogelijkheid tot rijden te ontnemen.
Daarnaast moet er Europese politiesamenwerking en informatie-uitwisseling omtrent dit evenement plaatsvinden. We zullen hierover intern overleg plegen.
We raden iedereen aan het evenement in de schaduw te benaderen en wensen om tactische redenen zo weinig mogelijk te communiceren, maar ons grondig voor te bereiden om het plaatsvinden van het evenement te beletten.