3-49

3-49

Belgische Senaat

Handelingen

DONDERDAG 25 MAART 2004 - NAMIDDAGVERGADERING

(Vervolg)

Mondelinge vraag van de heer Luc Willems aan de vice-eerste minister en minister van Begroting en Overheidsbedrijven en aan de minister van Mobiliteit en Sociale Economie over «de langere duur van een treinrit via de toekomstige hogesnelheidslijn tussen Brussel-Zuid en Amsterdam» (nr. 3-260)

De heer Luc Willems (VLD). - In de Nederlandse krant NRC Handelsblad van 20 maart 2004 verscheen een artikel over de langere duur van de rit met de HST tussen Brussel-Zuid en Amsterdam.

De initiële duur van de treinrit tussen Brussel-Zuid en Amsterdam zou 1 uur 33 minuten bedragen. Thans blijkt echter dat de vooropgestelde tijd niet kan worden gehaald en dat de treinrit 17 minuten langer zal duren. Dat zou uitsluitend te wijten zijn aan de NMBS. Er zouden 8 minuten bijkomen, omdat de reistijd tussen Brussel en de Nederlandse grens te optimistisch werd ingeschat en 9 minuten omdat de noodzakelijke investeringen tussen Brussel en Antwerpen niet zouden doorgaan.

Is het juist dat de oorspronkelijke reistijd met 17 minuten zal worden verlengd? Zo ja, wat zijn daarvoor de redenen?

Wat staat er in de overeenkomst tussen België en Nederland over de duur van deze treinrit?

De heer Johan Vande Lanotte, vice-eerste minister en minister van Begroting en Overheidsbedrijven. - De berichten in de Nederlandse pers suggereren ten onrechte dat de NMBS verantwoordelijk zou zijn voor 17 minuten meer reistijd dan voorzien voor de nieuwe hoge snelheidslijn Parijs-Brussel-Amsterdam.

Sommige berekeningen worden nog steeds gemaakt op basis van cijfers uit oude studies, waarin rekening werd gehouden met een tracé via Bergen op Zoom. Op vraag van Nederland wordt het spoor nu aangelegd langs de E19, waardoor de afstand op het Belgische grondgebied langer wordt. De bijkomende reistijd van 8 minuten is noch aan de NMBS, noch aan de Nederlandse partners te wijten. Het is gewoon het gevolg van de keuze voor een ander traject.

Dan blijven er nog 9 minuten verschil. Het gaat niet om een definitieve situatie. Ik onderstreep dat niemand gefixeerd is op een bepaalde reistijd. De NMBS bestudeert de meest gunstige rijpaden en spoorkruisingen om de nieuwe treinen zo snel mogelijk en met voorrang op de andere treinen te laten rijden. In 2007 zal waarschijnlijk nog een iets langere rijtijd nodig zijn, maar na de realisatie van de Diabolospoorlijn die, zoals we vorig weekend beslist hebben, tegen eind 2010 operationeel moet zijn en de werken van Schaarbeek, kunnen de 9 minuten verschil worden weggewerkt.

Dat is niet strijdig met een of ander akkoord of verdrag, want daarin werden geen reistijden vastgelegd. Wij willen die 9 minuten uiteraard zo snel mogelijk wegwerken, maar we hebben ons daartoe nooit officieel geëngageerd. Er zijn ook geen financiële gevolgen voor de Belgische Staat.

Een bijkomende reistijd van 8 minuten zal mijns inziens ook geen exploitatieproblemen veroorzaken. We zoeken een oplossing, maar de contractuele afspraken van zowel de NMBS als de Belgische Staat worden strikt nageleefd.