2-267 | 2-267 |
Mevrouw Mimi Kestelijn-Sierens (VLD), rapporteur. - Dit ontwerp werd door de Kamer op 5 december 2002 goedgekeurd. Het werd door de Senaat op 6 januari 2003 geëvoceerd. Het brengt verbeteringen aan de wet van 12 juni 1991 op het consumentenkrediet met als doel overmatige schuldenlast te voorkomen. Bij de evaluatie van de wet van 1991 werd een aantal onvolkomenheden vastgesteld. Er werd in dit verband rekening gehouden met de adviezen van de Raad voor het Verbruik.
Aangezien 30% van de problemen van overmatige schuldenlast het gevolg is van reclame, moeten bepaalde vormen van reclame worden verboden.
Er komt ook een betere bescherming van de consument door het invoeren van een bedenktijd waarbij de kredietaanvrager kan nadenken of hij de kredietovereenkomst al of niet afsluit. De gevolgen van onbezonnen of impulsieve beslissingen worden op die manier ingeperkt.
Het systeem van het voorafgaand aanbod wordt vervangen door het ter beschikking stellen van een eenvoudige folder aan de consument teneinde de transparantie en de informatie te waarborgen. De consument moet correct worden ingelicht over de percentages die worden toegepast en de kredietovereenkomst moet een aflossingstabel bevatten.
Er wordt ook een grotere aansprakelijkheid voor de kredietbemiddelaars ingevoerd. Zij worden verplicht de kredietwaardigheid van de consument te onderzoeken op basis van inlichtingen waarover hij beschikt of zou moeten beschikken. Voortaan zal de kredietbemiddelaar nog slechts een aanvraag bij een kredietverlener kunnen indienen, indien hij kan aannemen dat de kandidaat-kredietnemer in staat zal zijn zijn aflossingsverplichtingen na te komen.
Om de borgen beter te beschermen wordt voor de overeenkomsten van onbepaalde duur voorgesteld dat de borgtocht slechts voor een periode van vijf jaar geldig zou zijn en enkel hernieuwbaar is met een uitdrukkelijk akkoord van de borg.
Ten slotte wordt er een betere prijstransparantie opgelegd wanneer een schuldsaldoverzekering wordt onderschreven zodat de kredietnemer de werkelijke kosten kan kennen.
Daarnaast zijn er nog enkele technische wijzigingen waarvoor ik naar het schriftelijk verslag verwijs.
Dit ontwerp maakt samen met de wet van 10 augustus 2001 betreffende de centrale voor kredieten aan particulieren het preventieve deel uit van het strijdplan tegen de overmatige schuldenlast van de gezinnen. Tijdens de algemene bespreking werd gevraagd wanneer de positieve kredietcentrale operationeel zal zijn. Volgens de minister zal ze vanaf 1 juni 2003 in werking treden en zal ze een belangrijke rol spelen om kredietopeningen af te remmen.
Er werden geen amendementen ingediend. Het ontwerp werd goedgekeurd met negen stemmen bij één onthouding.
De heer Charles Picqué, minister van Economie en Wetenschappelijk Onderzoek, belast met het Grootstedenbeleid. - Het verslag was zeer duidelijk. De rapporteur bracht een getrouwe weergave van de besprekingen in de commissie. Ze legde de nadruk op de verbeteringen die door het ontwerp worden aangebracht.
-De algemene bespreking is gesloten.