De pers heeft onlangs uitgebracht dat de financiële situatie van Sabena heel wat te wensen overlaat en dat men voor het boekjaar 2000 een verlies van 4 tot 5 miljard frank kan verwachten.
Die situatie is weinig benijdenswaardig, zeker als men ze vergelijkt met die van andere luchtvaartmaatschappijen, zoals KLM en Lufthansa, die meer dan bevredigende resultaten tegemoet gaan.
De krant « L'Écho » schreef op 16 november 2000 het volgende : « De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa verwacht dat de bedrijfswinst in 2000 met ongeveer 40 % zal stijgen terwijl ze eerst dacht dat de stijging slechts 15 % zou bedragen ondanks de hoge energiekosten... De uitgaven voor brandstof hebben natuurlijk een belangrijke rol gespeeld ... De uitgaven voor kerosine tijdens de eerste negen maanden van 2000 zijn in vergelijking met die van dezelfde periode in 1999 met 57,2 % gestegen en bedragen 976 miljoen euro. De maatschappij is tevreden over de doeltreffendheid van haar plan om de invloed van de hoge prijzen op haar resultaten te beperken. Dat plan heeft er volgens een bedrijfsleider voor gezorgd dat er in 2000 18 dollar per vat werd betaald. Zonder dat plan waren de brandstofkosten op die negen maanden meer dan verdubbeld en zouden ze iets minder dan 1,3 miljard euro hebben bereikt, zo bevestigt Lufthansa. »
Een dergelijk beheer roept een aantal vragen op met betrekking tot de financiële situatie van Sabena :
1. Hoe heeft de winst- en verliesrekening zich sinds 1 januari 1999 van maand tot maand ontwikkeld ?
2. Wat was de gemiddelde brandstofprijs (kerosine) in 2000, berekend in dollar per vat ?
3. Om welke reden heeft de heer Reutlinger enkele maanden geleden zijn functies bij Sabena neergelegd en waarom heeft de Belgische regering zijn ontslag aanvaard ?
4. Moet Swissair niet de volledige financiële verantwoordelijkheid voor Sabena op zich nemen aangezien de maatschappij het beheer van Sabena heeft overgenomen ? Kan men ervan uitgaan dat Swissair erop gespeculeerd heeft om tegen een lage prijs de optie te kunnen opnemen voor de aankoop van (de) Sabena-aandelen die de Belgische Staat bezit ?