Vragen en Antwoorden

Belgische Senaat


Bulletin 1-97

ZITTING 1998-1999

Vragen waarop niet werd geantwoord binnen de tijd bepaald door het reglement
(Art. 66 van het reglement van de Senaat)

(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans


Staatssecretaris voor Veiligheid, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken, en staatssecretaris voor Maatschappelijke Integratie en Leefmilieu, toegevoegd aan de minister van Volksgezondheid (Veiligheid)

Vraag nr. 1642 van de heer Olivier d.d. 16 maart 1999 (N.) :
Verkeersonveilige situatie te Lauwe.

Aan de afrit Menen/Moeskroen moet het verkeer dat van de E17 komt te Lauwe (Menen) de N58 expresweg kruisen. Vooral voor het verkeer dat vanuit de richting Kortrijk komt en richting Moeskroen wil en voor het verkeer dat vanuit de richting Rijsel komt en richting Menen wil, is het kruisen van de N58 op piekmomenten een hele opgave. Vanuit beide richtingen is er op die N58 expresweg immers snel en zwaar verkeer. De plaats heeft dan ook een trieste score qua ongevallen, niet zelden met doden en zwaargewonden tot gevolg. Bovendien leidt deze situatie op piekmomenten tot opstoppingen tot op de E17, iets wat ten allen tijde moet worden vermeden.

De ernst van de ongevallen is mede te verklaren door de nabijheid van het transportcentrum LAR, dat uiteraard het nodige zwaar verkeer aantrekt. Aan het transportcentrum LAR staan verkeerslichten, maar het lijkt erop alsof voetgangers en andere zwakke weggebruikers daar vergeten werden want zebrapaden ontbreken volledig. Langs de N58 is trouwens evenmin een fietspad te bespeuren; fietsen kan daar met recht en reden levensgevaarlijk worden genoemd. Een aanpassing van de N58 ten behoeve van de zwakke weggebruikers dringt zich op.

Enkel een grondige herinrichting van het verkeersplein kan enig soelaas bieden. Zo zou een rondpunt of het plaatsen van verkeerslichten kunnen worden overwogen. Ook het ondertunnelen van het op- en afrittencomplex waardoor het verkeer van en naar de E17 niet meer gehinderd wordt door het voorbijrazend verkeer op de N58 zou een goede oplossing zijn. Daarenboven moet zeker een oplossing gezocht worden voor de zwakke weggebruikers.

In verband hiermee had ik van de geachte staatssecretaris graag een antwoord op volgende vragen :

1. Is hij op de hoogte van deze erg onveilige verkeerssituatie ?

2. Kan hij mij een overzicht geven van het aantal ongevallen en de ernst ervan die op die plaats gedurende de afgelopen 5 jaar gebeurden ?

3. Acht hij het wenselijk maatregelen te nemen zoals hierboven gesuggereerd ?

4. Welke andere maatregelen stelt hij voor ?

5. Op welke termijn voorziet hij de verbetering van de verkeersveiligheid op die plaats ?