(N.): Vraag gesteld in 't Nederlands - (Fr.): Vraag gesteld in 't Frans
In de Europese Unie wordt momenteel gewerkt aan een programma « auto-oil » dat de luchtkwaliteit in de EU gevoelig wil verbeteren. Over de standpunten van de milieugroepen enerzijds en de auto- en petroleumindustrie anderzijds werd door de EU-Raad en de Europese Commissie een compromis bereikt. Het Europese Parlement eist echter nog strengere normen vanaf 2005 in plaats van de louter indicatieve waarden, die de EU-Raad en de EU-Commissie overkwamen.
Graag had ik van de geachte staatssecretaris een antwoord op volgende vragen :
1. Wat is de verdere procedure voor het vaststellen van deze normen ?
2. Tegen wanneer kunnen deze normen van kracht worden ?
3. Zal deze reglementering bijzondere eisen stellen aan de consument (bijvoorbeeld katalysatoren om uitlaatgassen te beperken) of de industrie (beperking andere vervuilende gassen zoals benzeen en aromatische verbindingen) ?
4. Wat is de raming van de kostprijs per autoverbruiker en voor de industrie in het algemeen ?
5. Wordt er op één of andere manier voorzien in een tegemoetkoming voor deze kosten ?
Antwoord : Het ministerie van Verkeer en Infrastructuur fungeert als pilootdepartement voor de omzetting van de betrokken richtlijnen.
Ik verzoek het geachte lid zijn vraag te stellen aan de betrokken bewindsman.