1-1308/2

1-1308/2

Belgische Senaat

ZITTING 1998-1999

23 MAART 1999


Wetsontwerp betreffende de organisatie van de elektriciteitsmarkt


Evocatieprocedure


AMENDEMENTEN


Nr. 1 VAN DE HEER COENE

Art. 3

In § 2, het 1º schrappen.

Verantwoording

Het doel van de liberalisering is dat de elektriciteitsmarkt georganiseerd zou worden volgens de principes van de eerlijke concurrentie. Behoudens de oprichting van een onafhankelijke regulator moet het overheidsingrijpen tot een minimum worden beperkt. Het evenwicht tussen vraag naar elektriciteit en aanbod van productiemiddelen moet door de markt tot stand worden gebracht. Overheidsingrijpen via een indicatief programma dreigt dit normale marktproces evenwel te verstoren.

Er moet bovendien worden gewezen op het feit dat dergelijk overheidsingrijpen niet bestaat in andere geliberaliseerde sectoren zoals de telecommunicatie. Het valt moeilijk in te zien wat de electriciteitsmarkt zo verschillend maakt van andere sectoren.

Dit wil uiteraard niet zeggen dat een geliberaliseerde elektriciteitsmarkt niet sociaal en ecologisch kan worden gecorrigeerd. Een indicatief programma kan daarvoor wel als basis dienen. Daarom ook worden de andere elementen van het indicatief programma behouden.

Nr. 2 VAN DE HEER COENE

Art. 4

In § 2, het 1º schrappen.

Verantwoording

Wat deze criteria betreft, gelden de generieke regels van toepassing op alle soorten productie-installaties. Dergelijke criteria ook nog eens opleggen via de toekenning van vergunningen lijkt ons overbodig.

Nr. 3 VAN DE HEER COENE

Art. 4

In § 2, het 4º schrappen.

Verantwoording

Zie de verantwoording van het vorig amendement.

Nr. 4 VAN DE HEER COENE

Art. 5

Dit artikel schrappen.

Verantwoording

Dit amendement vloeit logisch voort uit amendement nr. 1.

Nr. 5 VAN DE HEER COENE

Art. 10

Paragraaf 2 vervangen als volgt:

« § 2. De netbeheerder wordt aangewezen voor een hernieuwbare termijn van twintig jaar. In elk geval eindigt zijn mandaat in geval van faillissement, ontbinding, fusie of splitsing.

Een producent, tussenpersoon of distributeur mag in geen geval, rechtstreeks of onrechtstreeks, de meerderheid van de aandelen van de netbeheerder bezitten.

De minister kan, na advies van de commissie en beraadslaging in Ministerraad, de aanstelling van de netbeheerder herroepen :

1º wanneer aan de voorwaarde van het tweede lid niet is voldaan;

2º ingeval van grove tekortkoming van de netbeheerder aan zijn verplichtingen krachtens deze wet of de uitvoeringsbesluiten ervan. »

Verantwoording

Een volledige functiescheiding tussen de drie hoofdfuncties productie, transmissie en distributie is een noodzakelijke voorwaarde voor een geliberaliseerde elektriciteitsmarkt. De onafhankelijkheid van de netbeheerder ten aanzien van productie en distributie wordt door het wetsontwerp verzekerd, onder meer via maatregelen van corporate governance .

Dat is onvoldoende. De onafhankelijkheid van de netbeheerder, en aldus de volledige functiescheiding, kan alleen worden bekomen door ook op vlak van aandeelhouderschap maatregelen te nemen. Geen enkele producent, tussenpersoon of distributiemaatschappij mag de meerderheid van de aandelen in de netbeheerder aanhouden. Het is wenselijk te komen tot een situatie naar analogie met deze in Groot-Brittannië waar de netbeheerder, de National Grid Company , op de beurs is genoteerd.

Nr. 6 VAN DE HEER COENE

Art. 15

Paragraaf 3 schrappen.

Verantwoording

Er bestaat een grote consensus over de keuze voor de formule van de « gereglementeerde toegang tot het net » Het wetsontwerp kiest eveneens voor die formule, maar voorziet in twee uitzonderingen : de transit van elektriciteit enerzijds en het transport van grote hoeveelheden anderzijds. Voor deze uitzonderingen wordt gekozen voor de formule van de onderhandelde toegang.

De VLD wijst de vermenging van formules af. Eén van de basisprincipes van de richtlijn is trouwens dat van niet-discriminatie. Welnu, door de vermenging van systemen is aan dat principe niet voldaan. Bijgevolg bestaat het gevaar voor discriminatie en kruissubsidies tussen gebruikerscategorieën.

Nr. 7 VAN DE HEER COENE

(Subsidiair amendement op amendement nr. 6)

Art. 15

In § 3, eerste lid, het 2º schrappen.

Verantwoording

Vooral in dit geval bestaat het gevaar voor discriminatie en kruissubsidies tussen verschillende categorieën van gebruikers. Grote klanten hebben immers onderhandelingsvrijheid en zullen deze kunnen gebruiken ten nadele van de kleine verbruikers. Een vermenging van systemen dient dan ook te worden afgewezen.

Nr. 8 VAN DE HEER COENE

Art. 16

In § 2, het woord « eindafnemers » vervangen door het woord « afnemers » en het cijfer « 100 » vervangen door het cijfer « 1 » .

Verantwoording

Het begrip « afnemers » is ruimer gedefinieerd (art. 2) dan het begrip « eindafnemers » en omvat naast de eindafnemers (elke natuurlijke of rechtspersoon die elektriciteit koopt voor eigen verbruik) ook de distributeurs en tussenpersonen. Het gevolg is dat ook de distributeurs meteen als keuzegerechtigde klant worden beschouwd. Zodoende wordt voorkomen dat bepaalde categorieën verbruikers niet of onvoldoende zouden kunnen profiteren van de liberalisering van de markt.

Daarenboven wordt ook de verbruiksgrens verlaagd. Hierdoor wordt de opening van de markt versneld, wat wenselijk is, gezien de vluggere feitelijke opening van de elektriciteitssector in Europa (60 % voor het einde van dit jaar).

Er is trouwens geen enkele reden om aan te nemen dat verbruikers die minder dan 100 gigawatt/uur verbruiken, minder geschikt zouden zijn om als keuzegerechtigde klant te worden bestempeld, dan diegenen die meer dan 100 gigawatt/uur verbruiken. Elke klant is in principe gebaat bij keuzevrijheid. De elektriciteitsmarkt verschilt hier niet fundamenteel met andere markten.

Nr. 9 VAN DE HEER COENE

Art. 16

De volgende wijzigingen aanbrengen :

1º Paragraaf 3 vervangen als volgt:

« § 3. Rekening houdende met de evolutie van de openstelling van de elektriciteitsmarkt in de andere lidstaten van de Europese Unie, verklaart de Koning na advies van de commissie, en bij in Ministerraad overlegd besluit, dat de afnemers die minder dan 1 gigawatt/uur per jaar verbruiken, in aanmerking komen vanaf de door Hem bepaalde data, teneinde geleidelijk al deze afnemers in aanmerking te doen komen tegen uiterlijk 31 december 2003. »

2º Paragrafen 4 en 5 schrappen.

Verantwoording

Het gevolg van dit amendement is dat alle afnemers op uiterlijk 31 december 2003 in aanmerking komen binnen het transmissienet. De eindafnemers die in aanmerking komen binnen de distributienetten moeten uiteraard door de gewesten als in aanmerking komende klanten worden aangeduid.

Nr. 10 VAN DE HEER COENE

Art. 17

In § 2, de tweede zin schrappen.

Verantwoording

Het is wenselijk de aanleg van nieuwe directe lijnen zonder meer mogelijk te maken, los van een weigering van toegang tot het transmissienet of van het ontbreken van aan aanbod tot gebruik van een distributienet. Ook wanneer die toegang niet wordt geweigerd, moet de mogelijkheid tot de aanleg van nieuwe directe lijnen blijven bestaan. In feite zou zelfs de mogelijkheid moeten worden gecreëerd voor nieuwe producenten om niet alleen eigen productie-installaties op te richten, maar ook om via een kort transportnetwerk rechtstreeks te leveren aan grote industriële klanten.

Nr. 11 VAN DE HEER COENE

Art. 20

In § 1, de woorden « het controlecomité » vervangen door de woorden « de commissie » .

Verantwoording

Om alle misverstanden te vermijden, elke vorm van discriminatie uit te sluiten en een gelijke behandeling van alle marktpartijen en consumenten te verzekeren, kiest de VLD voor één regulator voor het geheel van de elektriciteitsmarkt. Op deze wijze krijgt men bovendien een transparante en eenduidige vorm van controle en regulering. Dit amendement moet dan ook samen worden gelezen met de amendementen die tot doel hebben de rol en bevoegdheden van het controlecomité voor elektriciteit en gas, inzake de elektriciteitssector, op te heffen.

Nr. 12 VAN DE HEER COENE

Art. 23

In § 2, tweede lid, het 1º vervangen als volgt:

« 1º gemotiveerde adviezen geven en voorstellen voorleggen in het raam van de toepassing van het elektriciteitsbeleid, in de gevallen bepaald door deze wet of de uitvoeringsbesluiten ervan en aangaande het beheer van de betrokken sector onder meer op vlak van de bestemming van de opbrengsten, de tarifering, de technische samenwerking en de normalisering; »

Verantwoording

Dit amendement heeft tot doel de taken van het controlecomité te laten overnemen door de commissie, in het raam van de instelling van één regulator voor het geheel van de elektriciteitsmarkt.

Nr. 13 VAN DE HEER COENE

Art. 23

In § 2, tweede lid, het 16º schrappen.

Verantwoording

Aangezien het controlecomité in onze optiek niet langer een rol te spelen heeft in de elektriciteitsmarkt, is deze bepaling zonder voorwerp.

Nr. 14 VAN DE HEER COENE

Art. 24

In § 3, tweede lid, het 4º schrappen.

Verantwoording

Zie verantwoording van amendement nr. 13.

Nr. 15 VAN DE HEER COENE

Art. 27

De volgende wijzigingen aanbrengen :

1º het 1º schrappen;

2º het 2º vervangen als volgt :

« 2º in § 2, eerste lid, worden de woorden « elektriciteit- en » weggelaten en wordt het woord « sectoren » vervangen door het woord « sector »;

3º het 3º vervangen als volgt :

« 3º in § 2, tweede lid, wordt het woord « sectoren » vervangen door het woord « sector » en worden de woorden « de investeringsprogramma's door de betrokken vennootschappen en hun financieringswijze en inzonderheid van het nationaal programma ter uitrusting van de middelen voor de produktie en het groot vervoer van elektrische energie » weggelaten. »; »

4º een 4º toevoegen luidende:

« 4º in § 2 wordt het derde lid opgeheven. »

Verantwoording

1º Er wordt geopteerd voor één reguleringsinstantie : de commissie. Deze, en dus niet het controlecomité, is dus ook bevoegd voor de afnemers die (nog) niet in aanmerking komen.

2º Aangezien de commissie de enige reguleringsinstantie wordt moet de bevoegdheid van het controlecomité met betrekking tot elektriciteit worden geschrapt.

3º Punt 3º herneemt onder meer punt 2º in het wetsontwerp en heeft als doel de bevoegdheden van het controlecomité inzake elektriciteit op te heffen.

4º Aangezien de commissie de enige reguleringsinstantie wordt en er geen uitrustingsprogramma meer is, moet deze bepaling worden geschrapt.

Nr. 16 VAN DE HEER COENE

(Subsidiair amendement op amendement nr. 5)

Art. 10

In het voorgestelde § 2, tweede lid, de woorden « de meerderheid » vervangen door de woorden « meer dan 25 % » .

Luc COENE.